KRLE

Det magiske klasserommet - fattig/rik

Undervisningsopplegget handler om den store forskjellen som finnes mellom fattige og rike i verden, og hvilke konsekvenser det har for barn. Barn fra både rike og fattige land formidler selv hvordan det er å vokse opp i fattigdom. Gjennom filmer, bildeserier og oppgavespill får elevene kunnskap om hva som kan gjøres for en mer rettferdig fordeling av ressursene i verden, ved at de undervises i hva FNs bærekraftsmål går ut på, hvorfor utdanning er viktig for å bekjempe fattigdom, og hva barn selv kan gjøre for å engasjere seg for en bedre verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Undervisningsmateriellet er laget for 4.-9. trinn og oppfyllerflere  kompetansemål i samfunnsfag og KRLE. Under følger et lite utvalg

Samfunnsfag

Etter 4. trinn: Drøft oppfatningar av rettferd og likverd
Etter 7. trinn: Samanlikne likskaper og skilnader i land i Europa og land i andre verdensdelar
Etter 10. trinn: Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling.

KRLE

Etter 4. trinn: Bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett.
Etter 7. trinn: Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn
Etter 10. trinn: Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati

Barns rettigheter: Atiyas historie

Atiyas historie er tilpasset 4. trinn. Oppgavene er enkle å bruke, lette å differensiere og inkluderer øvelse i de grunnleggende ferdighetene lesing, uttrykke seg muntlig og skriftlig, og å kunne regne. Utviklet av FN-sambandet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

KRLE 4. trinn:

  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget er utviklet av Unicef.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

KRLE

  • føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
  • gjengi gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett

Trygg i Norge?

Dette opplegget til tema barn på flukt er ment som fordypning i temaet menneskerettigheter og trygghet (Når er jeg trygg?). Det kan brukes som videreføring av arbeidet om barns rett til å bli hørt og barns rettigheter, eller uavhengig av det. Undervisningsopplegg for 3.-4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag
Geografi

  • Samtale om stader, folk og språk...
  • samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

Samfunnskunnskap

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og vere med og ta demokratiske avgjersler i skulesamfunnet og likeverd
  • drøfte oppfatningar av rettferd

KRLE

  • uttrykke tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker
  • føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
  • gjengi gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
  • samtale om respekt og toleranse og motvirke mobbing i praksis
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
     

Norsk

  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner og praktisere regler for gruppesamtaler
  • forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
  • søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving

Når er jeg trygg?

Elevene analyserer forskjellige situasjoner de kjenner igjen, som kan få barn til å føle seg trygge eller utrygge. De reflekterer over hvem som har ansvar for å passe på at barn er trygge og sin egen rolle i det. De blir også kjent med FN-erklæringen om barns rettigheter. Undervisningsopplegg for 1.-2. trinn og 3. -4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag
Geografi

  • Samtale om stader, folk og språk...
  • samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

Samfunnskunnskap

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og vere med og ta demokratiske avgjersler i skulesamfunnet og likeverd
  • drøfte oppfatningar av rettferd

KRLE

  • uttrykke tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker
  • føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
  • gjengi gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
  • samtale om respekt og toleranse og motvirke mobbing i praksis
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
     

Norsk
1.-2. trinn

  • fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
  • sette ord på egne følelser og meninger
  • lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler
  • bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster

3.-4. trinn

  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner og praktisere regler for gruppesamtaler
  • forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
  • søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving

 

globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →