Samfunnsfag

Barnas valg

Her kan du få lære om det politiske systemet i Norge og hva de forskjellige partiene mener. Redd Barna har laget et undervisningsopplegg med informasjonsfilmer, barnas valgshow og barnepartiprogrammer.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Det magiske klasserommet - fattig/rik

Undervisningsopplegget handler om den store forskjellen som finnes mellom fattige og rike i verden, og hvilke konsekvenser det har for barn. Barn fra både rike og fattige land formidler selv hvordan det er å vokse opp i fattigdom. Gjennom filmer, bildeserier og oppgavespill får elevene kunnskap om hva som kan gjøres for en mer rettferdig fordeling av ressursene i verden, ved at de undervises i hva...

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Barns rettigheter: Atiyas historie

Atiyas historie er tilpasset 4. trinn. Oppgavene er enkle å bruke, lette å differensiere og inkluderer øvelse i de grunnleggende ferdighetene lesing, uttrykke seg muntlig og skriftlig, og å kunne regne. Utviklet av FN-sambandet.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Jeg er fra Afghanistan

Ved å lese Shirin Gols brev blir elevene kjent med Afghanistans natur og om likheter og forskjeller mellom Norge og Afghanistan. Elevene får også kjennskap til levekår, noen kulturtrekk og språkrikdommen. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget som er utviklet av Unicef kan du laste ned her.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Når er jeg trygg?

Elevene analyserer forskjellige situasjoner de kjenner igjen, som kan få barn til å føle seg trygge eller utrygge. De reflekterer over hvem som har ansvar for å passe på at barn er trygge og sin egen rolle i det. De blir også kjent med FN-erklæringen om barns rettigheter. Undervisningsopplegg for 1.-2. trinn og 3. -4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Trygg i Norge?

Dette opplegget til tema barn på flukt er ment som fordypning i temaet menneskerettigheter og trygghet (Når er jeg trygg?). Det kan brukes som videreføring av arbeidet om barns rett til å bli hørt og barns rettigheter, eller uavhengig av det. Undervisningsopplegg for 3.-4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Rettighetslottet

Rettighetsslottet er et digitalt undervisningsmateriell for barnehagen og småskolen. Gjennom små filmer, samtaler og ulike oppgaver vil dere lære mer om sentrale rettigheter i FNs barnekonvensjon. Opplegget er utviklet av Redd Barna og du finner det her.