Naturfag

Å være bonde i Peru, 5. - 7. trinn

Undervisningsopplegg om å levekår i Peru, og hvordan handelsavtaler kan ramme fattige bønder i Peru. Opplegget fra Hei Verden inneholder film,  oppgaver og lærerveiledning.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren:

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi:

  • Forklare sammenhenger mellom naturressurser, næring, bosetning og levevis.
  • Sammenligne likheter og ulikheter mellom land i Europa og andre verdensdeler. 
  • Gjør rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker drar nytt av det.
  • Beskrive hvordan Norge bruker ressurser fra andre steder i verden.

Samfunnsfag:

  • Gi eksempler på og diskutere hvordan kommersiell påvirkning fra ulike medium kan virke inn på forbrukeransvar og personlig økonomi. 

Jordbruk og Klima i Peru

Undervisningsopplegg for 5. -7. trinn fra Hei Verden om livet på landsbygda i Peru, og hvordan klimaendringer endrer tilværelsen. Opplegget inneholder film, oppgaver og lærerveiledning.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren:

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi:

  • Gjør rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker utnytter dem.
  •  Beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystem og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres.

Klasserommet: Klima

Undervisningsopplegg om klima fra Redd Barna og Miljøagentene. Her møter du barn fra hele verden som forteller om klimaendringene påvirker dem, og hvordan de jobber for å stoppe dem. Materiallet er laget for 4-9 trinn og inneholder film og oppgaver. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

NATURFAG 5. - 7. TRINN:

  • Gjere greie for klima- og vegetasjonssoner i verda og korleis menneske gjer seg nytte av dei
  • Forklare begrepet klima, kjenne til noen årsaker til klimaendringer og undersøke og registrere konsekvenser av ekstremvær

Kompetansemål etter 7. årssteget

Samfunnsfag

Utforskeren 

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi 

  • Forklare sammenhengen mellom naturressurser, næringer, bosetting og levekår. 
  • Beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystem og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres.

Samfunnskunnskap

  • Presentere en aktuell samfunnskonflikt og drøfte forslag til løsning.

 KRLE

Filosofi og etikk

  • Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskuterer utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn.

Bærekraft

Animasjonsfilmer og tverrfaglige læringsaktiviteter om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål til 7. trinn. Ressursene kan brukes som en helhet over en uke, eller enkeltvis etter behov. Utviklet av UNICEF Norge og FN-sambandet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

NATURFAG 5. - 7. TRINN:

  • Gjere greie for klima- og vegetasjonssoner i verda og korleis menneske gjer seg nytte av dei
  • Forklare begrepet klima, kjenne til noen årsaker til klimaendringer og undersøke og registrere konsekvenser av ekstremvær
  • Beskrive livsløpet til et produkt og diskutere i hvilken grad produktet er forenlig med bærekraftig utvikling
globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →