Samfunnsfag

Urfolk

Hvem er egentlig urfolk? Undervisningsopplegget om urfolk som kan brukes for både mellomtrinnet og ungdomskolen er utviklet av Hei Verden. Opplegget inneholder film, oppgaver og lærerveiledning.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5. - 7. trinn

Samfunnskunnskap:

  • Diskutere formålet med FN og annet internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid, og redegjøre for Norges rolle i samarbeidet. 

Utforskeren:

  • Formulere et samfunnsfaglig spørsmål, foreslå mulige forklaringer og belyse spørsmålet gjennom undersøkelse.
  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Religion, Livsyn og Etikk:

  • Drøfte noen verdispørsmål som samiske urfolk er opptatt av i vår tid.
  • Samtale om etniske, religiøse og - livssynsmessige minoriteter i Norge og reflektere over utfordringer knyttet til det flerkulturelle samfunnet.

8. - 10. Trinn

Samfunnskunnskap:

  • Gjøre greie for hovedprinsippene i FN, FNs menneskerettighetserklæring og sentrale FN-konvensjoner, deriblant ILOkonvensjonen om urfolksrettigheter, vise hvordan de kommer til syne i lovgivning og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter.

Utforskeren:

  • Vise hvordan hendelser kan fremstilles ulikt, og drøfte hvordan interesser og ideologi kan prege synet på hva som oppleves som fakta og sannhet.
  • Skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger.

Religion, Livsyn og Etikk:

  • Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
  • Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
  • Vise respekt for menneskers tros- og livssynsoppfatninger, ritualer, hellige gjenstander og steder.

Religiøst mangfold

  • Diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn

 

 

 

 

Å være bonde i Peru, 5. - 7. trinn

Undervisningsopplegg om å levekår i Peru, og hvordan internasjonale handelsavtaler rammer fattige bønder i landet. Opplegget fra Hei Verden inneholder film, oppgaver og lærerveiledning.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren:

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi:

  • Forklare sammenhenger mellom naturressurser, næring, bosetning og levevis.
  • Sammenligne likheter og ulikheter mellom land i Europa og andre verdensdeler. 
  • Gjør rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker drar nytt av det.
  • Beskrive hvordan Norge bruker ressurser fra andre steder i verden.

Samfunnsfag:

  • Gi eksempler på og diskutere hvordan kommersiell påvirkning fra ulike medium kan virke inn på forbrukeransvar og personlig økonomi. 

Jordbruk og Klima i Peru

Undervisningsopplegg for 5. -7. trinn fra Hei Verden om livet på landsbygda i Peru, og hvordan klimaendringer endrer tilværelsen. Opplegget inneholder film, oppgaver og lærerveiledning.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskeren:

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi:

  • Gjør rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker utnytter dem.
  •  Beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystem og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres.

Klimaurettferdighet

Undervisningsopplegget er utviklet av Hei Verden.  Filmen, teksten og refleksjonsspørsmålene om klimaendringer og fattigdom er tilpasset 5. - 10. trinn. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Kompetansemål etter 7. årssteget

Samfunnsfag

Utforskeren 

  • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

Geografi 

  • Forklare sammenhengen mellom naturressurser, næringer, bosetting og levekår. 
  • Beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystem og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres.

Samfunnskunnskap

  • Presentere en aktuell samfunnskonflikt og drøfte forslag til løsning.

 KRLE

Filosofi og etikk

  • Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskuterer utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn.
  • Forklare viktige deler av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og samtale om betydningen av dem.

Hvert barn en mulighet 5.-7. trinn

Undervisningsopplegg om barn og utdanning i krig og konflikt. Opplegget er utarbeidet av UNICEF og Salaby.

Barnas valg

Her kan du få lære om det politiske systemet i Norge og hva de forskjellige partiene mener. Redd Barna har laget et undervisningsopplegg med informasjonsfilmer, barnas valgshow og barnepartiprogrammer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

4. ÅRSTEGET

Samfunnskunnskap:

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske, og forklare konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og delta i demokratiske avgjersler i skolesamfunnet
  • drøfte oppfatningar av rettferd og likeverd

 

7. ÅRSTEGET

Samfunnskunnskap 

  • gjere greie for dei viktigaste maktinstitusjonane i Noreg og deira hovudoppgåver og diskutere skilnader mellom å leve i eit demokrati og i eit samfunn utan demokrati
  • gjere greie for kva eit politisk parti er, og diskutere nokre sentrale motsetnader mellom dei politiske partia i Noreg
  • gjere greie for kva for moglegheiter, plikter og rettar barn og unge har til medverknad

 

FNs bærekraftsmål

En gjennomgang av FNs bærekraftsmål tilpasset for klassertinn 5-7, men kan også brukes i ungdomskolen. Opplegget inneholder filmklipp, og det er knyttet en oppgave til hvert av de 17 bærekraftsmålene. Utviklet av UNICEF Norge og FN-sambandet. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

SAMFUNNSFAG 5. - 7. TRINN:

  • Diskutere samfunnsfaglege tema med respekt for andre sitt syn, bruke relevante fagomgrep, og skilje mellom meiningar og fakta
  • Lese tekster om menneske som lever under ulike vilkår, og drøfte kvifor dei tenkjer, handlar og opplever hendingar ulikt
  • Forklare samanhengar mellom naturressursar, næringar, busetnad og levevis
  • Samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar
  • Elevene skal diskutere formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid ,og gje døme på den rolla Noreg har i samarbeidet
  • Beskrive korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast

Det magiske klasserommet - fattig/rik

Undervisningsopplegget handler om den store forskjellen som finnes mellom fattige og rike i verden, og hvilke konsekvenser det har for barn. Barn fra både rike og fattige land formidler selv hvordan det er å vokse opp i fattigdom. Gjennom filmer, bildeserier og oppgavespill får elevene kunnskap om hva som kan gjøres for en mer rettferdig fordeling av ressursene i verden, ved at de undervises i hva FNs bærekraftsmål går ut på, hvorfor utdanning er viktig for å bekjempe fattigdom, og hva barn selv kan gjøre for å engasjere seg for en bedre verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Undervisningsmateriellet er laget for 4.-9. trinn og oppfyllerflere  kompetansemål i samfunnsfag og KRLE. Under følger et lite utvalg

Samfunnsfag

Etter 4. trinn: Drøft oppfatningar av rettferd og likverd
Etter 7. trinn: Samanlikne likskaper og skilnader i land i Europa og land i andre verdensdelar
Etter 10. trinn: Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling.

KRLE

Etter 4. trinn: Bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett.
Etter 7. trinn: Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn
Etter 10. trinn: Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati

Barn på flukt

Dette undervisningsopplegget er egnet for elever på 5. – 7. trinn, og setter et aktuelt og brennbart tema på timeplanen. Det imøtekommer flere kompetansekrav i samfunnsfag, norsk, KRLE, matematikk og kunst og håndverk, og består av ni aktiviteter knyttet til barn på flukt og barns rettigheter. Opplegget er utarbeidet av Unicef Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag:

  • Geografi: Samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar
  • Utforskaren: Diskutere samfunnsfaglege tema med respekt for andre sitt syn, bruke relevante fagomgrep og skilje mellom meiningar og fakta

Det magiske klasserommet – fred

Materiellet handler om barns rettigheter i land som er rammet av krig og konflikt. Gjennom filmer, billedserier og oppgavespill formidler barn fra forskjellige land hvordan det er å leve i et krigsherjet land, om det å være på flukt, miste muligheten til å gå på skole, og hvordan barn kan være med å bidra til fred. Opplegget er utviklet av Redd Barna.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnskunnskap

  • Elevene skal presentere ein aktuell samfunnskonflikt og drøfte forslag til løysing

Bærekraft

Animasjonsfilmer og tverrfaglige læringsaktiviteter om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål til 7. trinn. Ressursene kan brukes som en helhet over en uke, eller enkeltvis etter behov. Utviklet av UNICEF Norge og FN-sambandet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

SAMFUNNSFAG 5. - 7. TRINN:

  • Diskutere samfunnsfaglege tema med respekt for andre sitt syn, bruke relevante fagomgrep, og skilje mellom meiningar og fakta
  • Lese tekster om menneske som lever under ulike vilkår, og drøfte kvifor dei tenkjer, handlar og opplever hendingar ulikt
  • Forklare samanhengar mellom naturressursar, næringar, busetnad og levevis
  • Samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar
  • Elevene skal diskutere formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid ,og gje døme på den rolla Noreg har i samarbeidet
  • Beskrive korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i krig

Opplegget gir elevene kunnskap om hva det innebærer å vokse opp i et land med krig og konflikt. De får kjennskap til konsekvensene krig har for et barn, og sammenhengen mellom krig og fattigdom. Gjennom å lese brevet fra Shirin Gol får de et innblikk i landets nyere konflikthistorie. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

  • gjere greie for kva for moglegheiter, plikter og rettar barn og unge har til medverknad
  • lese tekstar om menneske som lever under ulike vilkår og drøfte kvifor dei tenkjer, handlar og opplever hendingar ulikt
  • samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar
  • registrere flyktningstraumar, forklare kvifor somme rømmer frå heimlandet sitt, og drøfte korleis det kan vere å kome til eit framandt land som flyktning
  • diskutere formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid, og gje døme på den rolla Noreg har i samarbeidet 

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i fattigdom

Opplegget gir elevene kunnskap om hva fattigdom er, hva det innebærer å leve i fattigdom og forholdet mellom fattigdom og krig. De får også innblikk i årsaker og hva som skal til for å skape utvikling. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Geografi

  • undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og global

Samfunnskunnskap

  • finne fram til og presentere aktuelle samfunnsspørsmål, skilje mellom meiningar og fakta, formulere argument og drøfte spørsmåla

Barnekonvensjonen - liv og lære

Dette undervisningsopplegget gir en innføring i FNs barnekonvensjon som legger opp til elevdeltakelse og samfunnsengasjement. Aktiviteter og oppgaver er knyttet til barns rettigheter hjemme, på skolen, i lokalmiljøet, i Norge og i verden. Opplegget kan brukes på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. Utviklet av Barneombudet og Unicef Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

  • gjere greie for kva for moglegheiter, plikter og rettar barn og unge har til medverknad
  • lese tekstar om menneske som lever under ulike vilkår og drøfte kvifor dei tenkjer, handlar og opplever hendingar ulikt
  • samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar
  • registrere flyktningstraumar, forklare kvifor somme rømmer frå heimlandet sitt, og drøfte korleis det kan vere å kome til eit framandt land som flyktning
  • diskutere formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid, og gje døme på den rolla Noreg har i samarbeidet 
globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →