Naturfag

Operasjon dagsverk 2018

Årets Operasjon Dagsverk, Frihet til å Leve, belyser bakgrunnen for Israel/Palestina-konflikten, og konsekvensene for vanlig ungdom i Palestina. Årets tematikk har rikelig med påfyll til mange fag i ungdoms- og videregående skole. OD tilbyr er en enkel og engasjerende måte å lære mer om verden. Her finner du praktiske øvelser, oppgaver og kahoots til ulike fag tilpasset undervisning på ungdoms- og videregående skole. OD samarbeider med FN-sambandet om undervisningsopplegget.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for videregående skole innenfor fagene: norsk, historie, samfunnsfagene, religion og etikk, matematikk.

Dekker kompetansemål for ungdomsskole innenfor fagene: norsk, samfunnsfag, KRLE, matematikk, kunst og håndverk.

Klimaskolen

Hva er det egentlig som skjer med klimaet? Hvorfor er vi så bekymret for noen graders varmere vær? WWF svarer på disse spørsmålene og mange flere i en serie videoer. En finner også ulike undervisningsverktøy, en veiledning som gjør det enklere å bruke filmene i en undervisningssituasjon. De inneholder en kort beskrivelse av filmene, deres tilknytning til læreplanmål og oppgaver til filmene.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag VG1:

  • Gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten  
  • Forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette. 
  • Beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
  • Forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren.
  • Vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg, avfallshåndtering og energibruk
  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringe

Geografi VG1:

  • Drøfte årsakene til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger de har på samfunn som blir rammet: 

Naturfag, 10. klasse:

  • Gjøre forsøk med og beskrive hydrokarboner, alkoholer og karboksylsyrer og noen vanlige karbohydrater
  • forklare hvordan råolje og naturgass er blitt til, og hvordan disse stoffene anvende
  • Forklare hovedtrekk i teorier for hvordan jorda endrer seg og har endret seg opp gjennom tidene og grunnlaget for disse teoriene
  • Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner

Geografi 10. klasse:

  • Vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globa
  • Drøfte premisser for en bærekraftig utvikling

 

Bærekraft

Animasjonsfilmer, rollespill, nettavis og diskusjonsoppgaver om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål for 10. trinn. Oppgavene er utviklet av FN-sambandet og tilpasset kompetansemål i norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk og KRLE. Utviklet av FN-sambandet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag:

  • observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
  • forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder, og diskutere hvilke miljøeffekter som følger med ulike måter å produsere energi på

Barn og klima

Plan Norge har her samlet ti ulike oppgaver knyttet til barn og klima. Disse oppgave brukes sammen med filmen «Barn og klima», og tar sikte på å gi økt kunnskap om klimaendringene og legge til rette for refleksjon rundt temaet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag 8.-10. trinn:

• Observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner.

Da skogen ble borte

"Da skogen ble borte" handler om hvordan og hvorfor fattigdom, mangelfull utdanning, krig og konflikt er årsaker til skogutryddelse i Afghanistan. Undervisningsopplegget gir også innsikt i konsekvensene for mennesker og miljøet når skogen forsvinner. Opplegget inneholder tekst, bilder og oppgaver og er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag etter 10. trinn

Mangfold i naturen

  • observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner 

Når alt raser

"Når alt raser" er et undervisningsopplegg om ras og hvilke følger ras har for mennesker som bor i rasutsatte områder i Afghanistan. Opplegget handler om hvordan ta vare på naturen samtidig som mennesker skal ha et levebrød, og viser til geolog og rasekspert Andrea Taurisano som har arbeidet med dette i Afghanistan. Opplegget inneholder tekst og bilder og er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag etter 10. trinn

Mangfold i naturen

  • observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Mangfold i naturen

  • observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner.
globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →