Tema: Bærekraft, klima og miljø

1.-4. klasse

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Klimaskolen

Hva er det egentlig som skjer med klimaet? Hvorfor er vi så bekymret for noen graders varmere vær? WWF svarer på disse spørsmålene og mange flere i en serie videoer. En finner også ulike undervisningsverktøy, en veiledning som gjør det enklere å bruke filmene i en undervisningssituasjon. De inneholder en kort beskrivelse av filmene, deres tilknytning til læreplanmål og oppgaver til filmene.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag VG1:

  • Gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten  
  • Forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette. 
  • Beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
  • Forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren.
  • Vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg, avfallshåndtering og energibruk
  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringe

Geografi VG1:

  • Drøfte årsakene til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger de har på samfunn som blir rammet: 

Naturfag, 10. klasse:

  • Gjøre forsøk med og beskrive hydrokarboner, alkoholer og karboksylsyrer og noen vanlige karbohydrater
  • forklare hvordan råolje og naturgass er blitt til, og hvordan disse stoffene anvende
  • Forklare hovedtrekk i teorier for hvordan jorda endrer seg og har endret seg opp gjennom tidene og grunnlaget for disse teoriene
  • Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner

Geografi 10. klasse:

  • Vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globa
  • Drøfte premisser for en bærekraftig utvikling

 

Min verden, mine mål

Da FN jobbet fram FNs bærekraftsmål i 2015, involverte de et stort antall land og enkeltmennesker i prosessen. Ikke minst var det viktig å involvere ungdom. I dette undervisningsopplegget kan elevene jobbe i dybden med FNs bærekraftsmål, og presentere egne meninger om målenes viktighet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Politikk og demokrati

• Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Når alt raser

"Når alt raser" er et undervisningsopplegg om ras og hvilke følger ras har for mennesker som bor i rasutsatte områder i Afghanistan. Opplegget handler om hvordan ta vare på naturen samtidig som mennesker skal ha et levebrød, og viser til geolog og rasekspert Andrea Taurisano som har arbeidet med dette i Afghanistan. Opplegget inneholder tekst og bilder og er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag etter Vg1/Vg2

Internasjonale forhold

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag Vg1

Bærekraftig utvikling

  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet.
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer.

Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?

Undervisningsopplegg i tre deler om olje, fattigdomsreduksjon og bærekraftig utvikling. Opplegget består av to faglige emner og et rollespill, og er utviklet av Hei Verden og Vennskap Nord/Sør. 

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1 / Vg2, Utforskeren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Samfunnsfag, Vg1 / Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • ·diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Olje og fattigdomsreduksjon

Emne 1: Hvorfor har noen  land med mye olje blitt rike, mens andre oljerike land har stor fattigdom? Kan norske oljeselskap bidra til en positiv utvikling i fattige land med mye olje?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Energi, klima og bærekraftig utvikling

Emne 2: Er det bra for fattige mennesker at Norge produserer mer olje og gass? 

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Oljespillet i Uteria

Et rollespill om diktatorer, ressursfordeling, menneskerettigheter, korrupsjon, bærekraftig utvikling, internasjonale selskaper – og olje. 

Framtida er allerede her (SAF1-03)

Hva slags forandringer skjer med klimaet på kloden vår? Hvordan påvirker klimaendringer folk i ulike deler av verden? Og har klimaendringene noen sammenheng med oss og hvordan vi lever våre liv her i Norge?

5.-7. klasse

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Klimaskolen

Hva er det egentlig som skjer med klimaet? Hvorfor er vi så bekymret for noen graders varmere vær? WWF svarer på disse spørsmålene og mange flere i en serie videoer. En finner også ulike undervisningsverktøy, en veiledning som gjør det enklere å bruke filmene i en undervisningssituasjon. De inneholder en kort beskrivelse av filmene, deres tilknytning til læreplanmål og oppgaver til filmene.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag VG1:

  • Gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten  
  • Forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette. 
  • Beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
  • Forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren.
  • Vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg, avfallshåndtering og energibruk
  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringe

Geografi VG1:

  • Drøfte årsakene til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger de har på samfunn som blir rammet: 

Naturfag, 10. klasse:

  • Gjøre forsøk med og beskrive hydrokarboner, alkoholer og karboksylsyrer og noen vanlige karbohydrater
  • forklare hvordan råolje og naturgass er blitt til, og hvordan disse stoffene anvende
  • Forklare hovedtrekk i teorier for hvordan jorda endrer seg og har endret seg opp gjennom tidene og grunnlaget for disse teoriene
  • Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner

Geografi 10. klasse:

  • Vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globa
  • Drøfte premisser for en bærekraftig utvikling

 

Min verden, mine mål

Da FN jobbet fram FNs bærekraftsmål i 2015, involverte de et stort antall land og enkeltmennesker i prosessen. Ikke minst var det viktig å involvere ungdom. I dette undervisningsopplegget kan elevene jobbe i dybden med FNs bærekraftsmål, og presentere egne meninger om målenes viktighet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Politikk og demokrati

• Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Når alt raser

"Når alt raser" er et undervisningsopplegg om ras og hvilke følger ras har for mennesker som bor i rasutsatte områder i Afghanistan. Opplegget handler om hvordan ta vare på naturen samtidig som mennesker skal ha et levebrød, og viser til geolog og rasekspert Andrea Taurisano som har arbeidet med dette i Afghanistan. Opplegget inneholder tekst og bilder og er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag etter Vg1/Vg2

Internasjonale forhold

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag Vg1

Bærekraftig utvikling

  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet.
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer.

Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?

Undervisningsopplegg i tre deler om olje, fattigdomsreduksjon og bærekraftig utvikling. Opplegget består av to faglige emner og et rollespill, og er utviklet av Hei Verden og Vennskap Nord/Sør. 

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1 / Vg2, Utforskeren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Samfunnsfag, Vg1 / Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • ·diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Olje og fattigdomsreduksjon

Emne 1: Hvorfor har noen  land med mye olje blitt rike, mens andre oljerike land har stor fattigdom? Kan norske oljeselskap bidra til en positiv utvikling i fattige land med mye olje?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Energi, klima og bærekraftig utvikling

Emne 2: Er det bra for fattige mennesker at Norge produserer mer olje og gass? 

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Oljespillet i Uteria

Et rollespill om diktatorer, ressursfordeling, menneskerettigheter, korrupsjon, bærekraftig utvikling, internasjonale selskaper – og olje. 

Framtida er allerede her (SAF1-03)

Hva slags forandringer skjer med klimaet på kloden vår? Hvordan påvirker klimaendringer folk i ulike deler av verden? Og har klimaendringene noen sammenheng med oss og hvordan vi lever våre liv her i Norge?

8.-10. klasse

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Klimaskolen

Hva er det egentlig som skjer med klimaet? Hvorfor er vi så bekymret for noen graders varmere vær? WWF svarer på disse spørsmålene og mange flere i en serie videoer. En finner også ulike undervisningsverktøy, en veiledning som gjør det enklere å bruke filmene i en undervisningssituasjon. De inneholder en kort beskrivelse av filmene, deres tilknytning til læreplanmål og oppgaver til filmene.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag VG1:

  • Gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten  
  • Forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette. 
  • Beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
  • Forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren.
  • Vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg, avfallshåndtering og energibruk
  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringe

Geografi VG1:

  • Drøfte årsakene til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger de har på samfunn som blir rammet: 

Naturfag, 10. klasse:

  • Gjøre forsøk med og beskrive hydrokarboner, alkoholer og karboksylsyrer og noen vanlige karbohydrater
  • forklare hvordan råolje og naturgass er blitt til, og hvordan disse stoffene anvende
  • Forklare hovedtrekk i teorier for hvordan jorda endrer seg og har endret seg opp gjennom tidene og grunnlaget for disse teoriene
  • Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner

Geografi 10. klasse:

  • Vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globa
  • Drøfte premisser for en bærekraftig utvikling

 

Min verden, mine mål

Da FN jobbet fram FNs bærekraftsmål i 2015, involverte de et stort antall land og enkeltmennesker i prosessen. Ikke minst var det viktig å involvere ungdom. I dette undervisningsopplegget kan elevene jobbe i dybden med FNs bærekraftsmål, og presentere egne meninger om målenes viktighet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Politikk og demokrati

• Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Når alt raser

"Når alt raser" er et undervisningsopplegg om ras og hvilke følger ras har for mennesker som bor i rasutsatte områder i Afghanistan. Opplegget handler om hvordan ta vare på naturen samtidig som mennesker skal ha et levebrød, og viser til geolog og rasekspert Andrea Taurisano som har arbeidet med dette i Afghanistan. Opplegget inneholder tekst og bilder og er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag etter Vg1/Vg2

Internasjonale forhold

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag Vg1

Bærekraftig utvikling

  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet.
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer.

Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?

Undervisningsopplegg i tre deler om olje, fattigdomsreduksjon og bærekraftig utvikling. Opplegget består av to faglige emner og et rollespill, og er utviklet av Hei Verden og Vennskap Nord/Sør. 

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1 / Vg2, Utforskeren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Samfunnsfag, Vg1 / Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • ·diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Olje og fattigdomsreduksjon

Emne 1: Hvorfor har noen  land med mye olje blitt rike, mens andre oljerike land har stor fattigdom? Kan norske oljeselskap bidra til en positiv utvikling i fattige land med mye olje?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Energi, klima og bærekraftig utvikling

Emne 2: Er det bra for fattige mennesker at Norge produserer mer olje og gass? 

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Oljespillet i Uteria

Et rollespill om diktatorer, ressursfordeling, menneskerettigheter, korrupsjon, bærekraftig utvikling, internasjonale selskaper – og olje. 

Framtida er allerede her (SAF1-03)

Hva slags forandringer skjer med klimaet på kloden vår? Hvordan påvirker klimaendringer folk i ulike deler av verden? Og har klimaendringene noen sammenheng med oss og hvordan vi lever våre liv her i Norge?

Videregående

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for Videregående skole innenfor fagene: Norsk, Naturfag, Kjemi, Biologi, Engelsk, Samfunnsfag, Sosiologi og sosialantropologi, Politikk og menneskerettigheter.

Dekker kompetansemål for ungdomskolene innenfor fagene:
Samfunnsfag, Norsk og Naturfag.

Klimaskolen

Hva er det egentlig som skjer med klimaet? Hvorfor er vi så bekymret for noen graders varmere vær? WWF svarer på disse spørsmålene og mange flere i en serie videoer. En finner også ulike undervisningsverktøy, en veiledning som gjør det enklere å bruke filmene i en undervisningssituasjon. De inneholder en kort beskrivelse av filmene, deres tilknytning til læreplanmål og oppgaver til filmene.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag VG1:

  • Gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten  
  • Forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette. 
  • Beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
  • Forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren.
  • Vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg, avfallshåndtering og energibruk
  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringe

Geografi VG1:

  • Drøfte årsakene til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger de har på samfunn som blir rammet: 

Naturfag, 10. klasse:

  • Gjøre forsøk med og beskrive hydrokarboner, alkoholer og karboksylsyrer og noen vanlige karbohydrater
  • forklare hvordan råolje og naturgass er blitt til, og hvordan disse stoffene anvende
  • Forklare hovedtrekk i teorier for hvordan jorda endrer seg og har endret seg opp gjennom tidene og grunnlaget for disse teoriene
  • Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner

Geografi 10. klasse:

  • Vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globa
  • Drøfte premisser for en bærekraftig utvikling

 

Min verden, mine mål

Da FN jobbet fram FNs bærekraftsmål i 2015, involverte de et stort antall land og enkeltmennesker i prosessen. Ikke minst var det viktig å involvere ungdom. I dette undervisningsopplegget kan elevene jobbe i dybden med FNs bærekraftsmål, og presentere egne meninger om målenes viktighet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Politikk og demokrati

• Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Når alt raser

"Når alt raser" er et undervisningsopplegg om ras og hvilke følger ras har for mennesker som bor i rasutsatte områder i Afghanistan. Opplegget handler om hvordan ta vare på naturen samtidig som mennesker skal ha et levebrød, og viser til geolog og rasekspert Andrea Taurisano som har arbeidet med dette i Afghanistan. Opplegget inneholder tekst og bilder og er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag etter Vg1/Vg2

Internasjonale forhold

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag Vg1

Bærekraftig utvikling

  • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet.
  • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer.

Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?

Undervisningsopplegg i tre deler om olje, fattigdomsreduksjon og bærekraftig utvikling. Opplegget består av to faglige emner og et rollespill, og er utviklet av Hei Verden og Vennskap Nord/Sør. 

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1 / Vg2, Utforskeren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Samfunnsfag, Vg1 / Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • ·diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Olje og fattigdomsreduksjon

Emne 1: Hvorfor har noen  land med mye olje blitt rike, mens andre oljerike land har stor fattigdom? Kan norske oljeselskap bidra til en positiv utvikling i fattige land med mye olje?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Energi, klima og bærekraftig utvikling

Emne 2: Er det bra for fattige mennesker at Norge produserer mer olje og gass? 

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Oljespillet i Uteria

Et rollespill om diktatorer, ressursfordeling, menneskerettigheter, korrupsjon, bærekraftig utvikling, internasjonale selskaper – og olje. 

Framtida er allerede her (SAF1-03)

Hva slags forandringer skjer med klimaet på kloden vår? Hvordan påvirker klimaendringer folk i ulike deler av verden? Og har klimaendringene noen sammenheng med oss og hvordan vi lever våre liv her i Norge?

globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →