Tema: Krig og konflikt

Barns rettigheter: Atiyas historie

Atiyas historie er tilpasset 4. trinn. Oppgavene er enkle å bruke, lette å differensiere og inkluderer øvelse i de grunnleggende ferdighetene lesing, uttrykke seg muntlig og skriftlig, og å kunne regne. Utviklet av FN-sambandet.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget som er utviklet av Unicef kan du laste ned her.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Barn på flukt

Dette undervisningsopplegget er egnet for elever på 5. – 7. trinn, og setter et aktuelt og brennbart tema på timeplanen. Det imøtekommer flere kompetansekrav i samfunnsfag, norsk, KRLE, matematikk og kunst og håndverk, og består av ni aktiviteter knyttet til barn på flukt og barns rettigheter. Opplegget er utarbeidet av Unicef Norge.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Det magiske klasserommet – fred

Materiellet handler om barns rettigheter i land som er rammet av krig og konflikt. Gjennom filmer, billedserier og oppgavespill formidler barn fra forskjellige land hvordan det er å leve i et krigsherjet land, om det å være på flukt, miste muligheten til å gå på skole, og hvordan barn kan være med å bidra til fred. Opplegget er utviklet av Redd Barna.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i krig

Opplegget gir elevene kunnskap om hva det innebærer å vokse opp i et land med krig og konflikt. De får kjennskap til konsekvensene krig har for et barn, og sammenhengen mellom krig og fattigdom. Gjennom å lese brevet fra Shirin Gol får de et innblikk i landets nyere konflikthistorie. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i fattigdom

Opplegget gir elevene kunnskap om hva fattigdom er, hva det innebærer å leve i fattigdom og forholdet mellom fattigdom og krig. De får også innblikk i årsaker og hva som skal til for å skape utvikling. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Barnekonvensjonen - liv og lære

Dette undervisningsopplegget gir en Innføring i FNs barnekonvensjon som legger opp til elevdeltakelse og samfunnsengasjement. Aktiviteter og oppgaver er knyttet til barns rettigheter hjemme, på skolen, i lokalmiljøet, i Norge og i verden. Opplegget kan brukes på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. Undervisningsopplegget er utviklet av Barneombudet og Unicef Norge.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Det magiske klasserommet – fred

Materiellet handler om barns rettigheter i land som er rammet av krig og konflikt. Gjennom filmer, billedserier og oppgavespill formidler barn fra forskjellige land hvordan det er å leve i et krigsherjet land, om det å være på flukt, miste muligheten til å gå på skole, og hvordan barn kan være med å bidra til fred. Opplegget er utviklet av Redd Barna.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i krig

Opplegget gir elevene kunnskap om hva det innebærer å vokse opp i et land med krig og konflikt. De får kjennskap til konsekvensene krig har for et barn, og sammenhengen mellom krig og fattigdom. Gjennom å lese brevet fra Shirin Gol får de et innblikk i landets nyere konflikthistorie. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i fattigdom

Opplegget gir elevene kunnskap om hva fattigdom er, hva det innebærer å leve i fattigdom og forholdet mellom fattigdom og krig. De får også innblikk i årsaker og hva som skal til for å skape utvikling. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Da skogen ble borte

"Da skogen ble borte" handler om hvordan og hvorfor fattigdom, mangelfull utdanning, krig og konflikt er årsaker til skogutryddelse i Afghanistan. Undervisningsopplegget gir også innsikt i konsekvensene for mennesker og miljøet når skogen forsvinner. Opplegget inneholder tekst, bilder og oppgaver og er utviklet av Afghanistankomiteen

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Utdanning i krig og konflikt

Undervisningsopplegget er utviklet i forbindelse med at UNICEF har TV-aksjonen i 2017. Det handler om hvordan konflikter påvirker barn og ungdoms utdanningsmuligheter. Utviklet av FN-sambandet og UNICEF for videregåendeskole. 

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Funksjonshemmedes historie

Hvordan har funksjonshemmede blitt behandlet i Norge og ellers i verden opp gjennom historien? Hvorfor drepte nazistene funksjonshemmede under andre verdenskrig? Hvilke kilder kan fortelle oss noe om funksjonshemmedes situasjon i Norge for hundre år siden? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg