Tema: Kulturforståelse

1.-4. klasse

Å være barn i Zambia

I denne presentasjonen fra Heiverden blir elevene kjent 12 år gamle Musiyalela. Hun bor i en landsby vest i Zambia. Deretter gjør klassen oppgavene som hører med

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Utforskaren:
- Skape og illustrere forteljingar om menneskene som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår.

Samfunnskunnskap:
- Gje døme på rettar barn har, og ulike forventningar jenter og gutar møter i kvardagen, og samtlale om korleis forventningane kan opplevast. - Drøfte oppfatninger av rettferd og likeverd.

KRLE

Filosofi og etikk:
- Bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett.

Jeg er fra Afghanistan

Ved å lese Shirin Gols brev blir elevene kjent med Afghanistans natur og om likheter og forskjeller mellom Norge og Afghanistan. Elevene får også kjennskap til levekår, noen kulturtrekk og språkrikdommen. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Geografi

  • Samtale om stader, folk og språk.
  • samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

8.-10. klasse

Ungdom og funksjonsnedsettelse

 

Hva er en FN-konvensjon? Hva betyr de for funksjonshemmede at det har blitt utarbeidet en egen konvensjon som skal beskytte funksjonshemmedes rettigheter? Hvilke rettigheter har funksjonshemmede i Norge? Og hvilke muligheter har man dersom man har nedsatt funksjonsevne ulike steder i verden? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg
  • skrive samfunnsfaglige tekster med presis bruk av faglige begreper
  • drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
  • skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
  • gi eksempler på hva samarbeid, medvirkning og demokrati innebærer nasjonalt, lokalt, i organisasjoner og i skolen
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene
  • gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer

FN, menneskerettigheter og FN-konvensjoner

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene

Bildeanalyse

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • drøfte ideal om menneskeverd, diskriminering og utvikling av rasisme i eit historisk og notidig perspektiv

Lag en fortelling

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
  • skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
  • gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer

Skriv et innlegg til Si;D

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • skrive samfunnsfaglige tekster med presis bruk av faglige begreper
  • drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
  • gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer
  • gi eksempler på hva samarbeid, medvirkning og demokrati innebærer nasjonalt, lokalt, i organisasjoner og i skolen
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter

Gruppearbeid

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene

Disability and prejudice

What sort of prejudice can people with disabilities experience? How can society adapt and be made accessible for people with different disabilities and needs? And, who is Stevie Wonder? Developed by the Norwegian Association of Disabled.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål


Engelsk 8. - 10. trinn
 

Språklæring

  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
     

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner


     

Skriftlig kommunikasjon

  • lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
     
  • bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
     

Kultur, samfunn og litteratur

  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Videregående

Disability and prejudice

What sort of prejudice can people with disabilities experience? How can society adapt and be made accessible for people with different disabilities and needs? And, who is Stevie Wonder? Developed by the Norwegian Association of Disabled.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål


Engelsk Vg1
 

Språklæring

  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
     

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
     

Skriftlig kommunikasjon

  • lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
  • bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
     

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte kultur og samfunnsforhold i flere engelskspråklige land
  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Disability as a global challenge

People with disabilities often face challenges when it comes to, among other things, accessibility, education and health. Here you will meet people with disabilities talking about some of these challenges, and how to overcome them. Developed by the Norwegian Association of Disabled. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • drøfte noen internasjonale og globale utfordringer
  • bruke et rikt og nyansert ordforråd av generell og fagspesifikk art
  • forstå og drøfte lengre framstillinger om allmenne og faglige emner

Hva er norsk kultur?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
  • definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd
  • gjøre rede for hvordan sosiologer og sosialantropologer går fram for å innhente kunnskap om samfunnet
     

Kulturforståelse

  • gjøre rede for ulike betydninger av begrepet kultur og reflektere over meningsinnholdet i uttrykk som ”norsk kultur”
  • bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
  • forklare forskjellen på begrepene egosentrisk og etnosentrisk, bruke begrepene til å analysere årsaker til konflikter mellom individer og mellom grupper og diskutere løsninger på konfliktene

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer 

Hva er identitet?

Hva er identitet? Hva er de viktigste sidene ved din identitet? Hvilke likheter og forskjeller er det mellom identiteten din og identiteten til de andre i klassen din?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre angående muligheter og utfordringer knyttet til identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for forståelse av ulike syn og evne til perspektivtaking, samt å uttrykke egne meninger rundt temaet. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.

 

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
  • definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd

Kulturforståelse

  • analysere årsaker til kulturforskjeller og identifisere faktorer som gjør at kulturer er stabile eller endrer seg
  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
  • sammenlikne sosialisering i primær- og sekundærgrupper og reflektere over sosialisering som en livslang prosess

Valg av partner

Står alle fritt til å velge partner? Hva hvis du er homofil og det å inngå ekteskap er en viktig del av ditt valg av partner? Står homofile i Russland og Nigeria fritt til å velge partner? Et undervisundervisningsopplegg om frihet til å velge partner, homofili, homofobi og seksuell orientering. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

I dette undervisningsopplegget legges det opp til å uttrykke seg muntlig gjennom å samtale om, diskutere og begrunne synspunkter og holdninger når det gjelder frihet til å velge partner. Gjennom bruk av øvelser er det rom for hver enkelt å kunne lytte godt og gi god respons til andre. Videre tilrettelegges det for både lese- og digitale ferdigheter gjennom å utforske, velge ut og kritisk vurdere og sammenligne artikler og nettsider på internett. 

Sosiologi og sosialantropologi

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Kulturforståelse

  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
  • diskutere årsaker til sosiale avvik og reflektere over samfunnets reaksjoner på sosiale avvik

 

Samfunnsfag

Individ, samfunn og kultur

  • definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
  • drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og hvilke tiltak som kan motvirke dette

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere hvordan en kan være med i å påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påverkning
  • gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet, blant annet representasjon fra urfolk og minoriteter

Kroppsritualer blant Nacirema

Hva er antropologi? Hvordan jobber antropologer? Hva lærer vi om andre og om oss selv av å studere kulturer i ulike samfunn? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Kulturforståelse

  • bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer 

Fordommer og stereotypier

Undervisningsopplegg i to deler. Hva er fordommer? Hvordan påvirker fordommer oss? Hva er sammenhengen og forskjellen mellom fordommer, stereotypier og diskriminering? Undervisningsopplegget består av en del om fordommer og en om stereotypier. Disse kan bygge på hverandre eller gjøres som to separate opplegg. Utviklet av Global Skole.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Fordeling av goder

  • gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
  • definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
  • gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet

Fordommer

Hva er fordommer? Hvordan påvirker fordommer oss? Hvor kommer fordommer fra? Hvilke fordommer har du?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

 

Fordeling av goder

  • gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
  • definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
  • gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet

Stereotypier

Hva er stereotypier? Hvordan påvirker stereotypier livet ditt?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

 

Fordeling av goder

  • gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
  • definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
  • gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet
globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →