Tema: Menneskerettigheter

Barns rettigheter: Atiyas historie

Atiyas historie er tilpasset 4. trinn. Oppgavene er enkle å bruke, lette å differensiere og inkluderer øvelse i de grunnleggende ferdighetene lesing, uttrykke seg muntlig og skriftlig, og å kunne regne. Utviklet av FN-sambandet.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget som er utviklet av Unicef kan du laste ned her.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Trygg i Norge?

Dette opplegget til tema barn på flukt er ment som fordypning i temaet menneskerettigheter og trygghet (Når er jeg trygg?). Det kan brukes som videreføring av arbeidet om barns rett til å bli hørt og barns rettigheter, eller uavhengig av det. Undervisningsopplegg for 3.-4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Når er jeg trygg?

Elevene analyserer forskjellige situasjoner de kjenner igjen, som kan få barn til å føle seg trygge eller utrygge. De reflekterer over hvem som har ansvar for å passe på at barn er trygge og sin egen rolle i det. De blir også kjent med FN-erklæringen om barns rettigheter. Undervisningsopplegg for 1.-2. trinn og 3. -4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Rettighetslottet

Rettighetsslottet er et digitalt undervisningsmateriell for barnehagen og småskolen. Gjennom små filmer, samtaler og ulike oppgaver vil dere lære mer om sentrale rettigheter i FNs barnekonvensjon. Opplegget er utviklet av Redd Barna og du finner det her.

 

Hvert barn en mulighet 5.-7. trinn

Undervisningsopplegg om barn og utdanning i krig og konflikt. Opplegget er utarbeidet av UNICEF og Salaby.

Barn på flukt

Dette undervisningsopplegget er egnet for elever på 5. – 7. trinn, og setter et aktuelt og brennbart tema på timeplanen. Det imøtekommer flere kompetansekrav i samfunnsfag, norsk, KRLE, matematikk og kunst og håndverk, og består av ni aktiviteter knyttet til barn på flukt og barns rettigheter. Opplegget er utarbeidet av Unicef Norge.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Barnekonvensjonen - liv og lære

Dette undervisningsopplegget gir en Innføring i FNs barnekonvensjon som legger opp til elevdeltakelse og samfunnsengasjement. Aktiviteter og oppgaver er knyttet til barns rettigheter hjemme, på skolen, i lokalmiljøet, i Norge og i verden. Opplegget kan brukes på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. Undervisningsopplegget er utviklet av Barneombudet og Unicef Norge.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Ungdom og funksjonsnedsettelse

 

Hva er en FN-konvensjon? Hva betyr de for funksjonshemmede at det har blitt utarbeidet en egen konvensjon som skal beskytte funksjonshemmedes rettigheter? Hvilke rettigheter har funksjonshemmede i Norge? Og hvilke muligheter har man dersom man har nedsatt funksjonsevne ulike steder i verden? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Vis opplegg   Kompetansemål  Gå til introside

Fordi jeg er jente

Opplegget fokuserer på jenters situasjon og diskriminering i forhold til utdanning i mange fattige land. Opplegget kan enkelt gjennomføres parallelt med vanlig undervisning og passer for både barne- og ungdomsskolen. Utviklet av Plan Norge.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Barneekteskap

Nettbasert oppgave hvor elevene skal søke, vurdere og anvende informasjon som de finner på internett om barneekteskap og barns rettigheter. Utviklet av Plan Norge.

Kompetansemål  Grunnleggende ferdigheter  Gå til undervisningsopplegg →

Barnekonvensjonen

Alle barn har rettigheter. Barnekonvensjonen forteller hva slags rettigheter. Velg mellom klasseroms-quiz eller oppgaveark om barnekonvensjonen. Oppgaven inviterer til drøfting og diskusjon, og dekker mål i læreplanen både under samfunnskunnskap, geografi, og digitale, skriftlige og muntlige ferdigheter. Utviklet av Plan Norge.

Kompetansemål  Grunnleggende ferdigheter  Gå til undervisningsopplegg →

Disability and prejudice

What sort of prejudice can people with disabilities experience? How can society adapt and be made accessible for people with different disabilities and needs? And, who is Stevie Wonder? Developed by the Norwegian Association of Disabled.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?

Undervisningsopplegg i tre deler om olje, fattigdomsreduksjon og bærekraftig utvikling. Opplegget består av to faglige emner og et rollespill, og er utviklet av Hei Verden og Vennskap Nord/Sør. 

Vis opplegg   Kompetansemål  Gå til introside

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Utdanning i krig og konflikt

Undervisningsopplegget er utviklet i forbindelse med at UNICEF har TV-aksjonen i 2017. Det handler om hvordan konflikter påvirker barn og ungdoms utdanningsmuligheter. Utviklet av FN-sambandet og UNICEF for videregåendeskole. 

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Disability and prejudice

What sort of prejudice can people with disabilities experience? How can society adapt and be made accessible for people with different disabilities and needs? And, who is Stevie Wonder? Developed by the Norwegian Association of Disabled.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Funksjonshemmede, menneskerettigheter og bistand

Hva er en menneskerettighet? Hvilke menneskerettighetskonvensjoner har FN utarbeidet? Hvorfor er det laget en konvensjon spesielt for funksjonshemmede? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Disability as a global challenge

People with disabilities often face challenges when it comes to, among other things, accessibility, education and health. Here you will meet people with disabilities talking about some of these challenges, and how to overcome them. Developed by the Norwegian Association of Disabled. 

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Funksjonsnedsettelse og rettigheter

Hva er en menneskerettighet? Hvilke menneskerettighetskonvensjoner har FN utarbeidet? Hvorfor er det laget en konvensjon spesielt for funksjonshemmede? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

U-landsgjeld

Tror du at utviklingsland mottar mer bistand enn de betaler i utenlandsgjeld, eller er det omvendt? Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning? Hva er Norges rolle? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med SLUG

Vis opplegg   Kompetansemål  Gå til introside

Funksjonshemmedes historie

Hvordan har funksjonshemmede blitt behandlet i Norge og ellers i verden opp gjennom historien? Hvorfor drepte nazistene funksjonshemmede under andre verdenskrig? Hvilke kilder kan fortelle oss noe om funksjonshemmedes situasjon i Norge for hundre år siden? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Inkludering av funksjonshemmede i bistand

Hvilke rettigheter har personer med nedsatt funksjonsevne? Hvordan jobber FN og andre organisasjoner for å sikre at disse rettighetene blir etterlevd? Hvorfor har funksjonshemmede i liten grad blitt inkludert i norske bistandsprosjekter? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Sweatshop

Det norske klesforbruket øker og øker. Størsteparten av klærne som selges i norske klesbutikker er produsert i såkale lavkostland i Asia, som India, Kina, Bangladesh og Kambodsja. Det er en rekke utfordringer knyttet til å legge produksjonen av klær til disse landene. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på noen av dem. Opplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Vis opplegg   Kompetansemål  Gå til introside

Valg av partner

Står alle fritt til å velge partner? Hva hvis du er homofil og det å inngå ekteskap er en viktig del av ditt valg av partner? Står homofile i Russland og Nigeria fritt til å velge partner? Et undervisundervisningsopplegg om frihet til å velge partner, homofili, homofobi og seksuell orientering. 

Kompetansemål  Grunnleggende ferdigheter  Gå til undervisningsopplegg

Æresdrap på norsk?

Hva er ære? Finnes ære i alle samfunn? Hva er forskjellen på det som omtales som æresdrap og familietragedier?

Kompetansemål  Grunnleggende ferdigheter  Gå til undervisningsopplegg

FNs Tusenårsmål (SAF1-03)

Klarer verden å oppfylle FNs tusenårsmål innen den planlagte fristen i 2015? Hvordan går arbeidet med tusenårsmålene? Finnes det andre og bedre måter å arbeide for redusert fattigdom på? 

 
Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Sult i krisetider (SAF1-03)

Økte matvarepriser er en del av den økonomiske krisa som verden står overfor. Hvorfor øker prisene? Hvordan påvirker dette folk i ulike deler av verden?

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg