Tema: Menneskerettigheter

1.-4. klasse

Barns rettigheter: Atiyas historie

Atiyas historie er tilpasset 4. trinn. Oppgavene er enkle å bruke, lette å differensiere og inkluderer øvelse i de grunnleggende ferdighetene lesing, uttrykke seg muntlig og skriftlig, og å kunne regne. Utviklet av FN-sambandet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

KRLE 4. trinn:

  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget som er utviklet av Unicef kan du laste ned her.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Geografi

  • Samtale om stader, folk og språk.
  • samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

Samfunnskunnskap

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og vere med og ta demokratiske avgjersler i skulesamfunnet og likeverd
  • drøfte oppfatningar av rettferd

Trygg i Norge?

Dette opplegget til tema barn på flukt er ment som fordypning i temaet menneskerettigheter og trygghet (Når er jeg trygg?). Det kan brukes som videreføring av arbeidet om barns rett til å bli hørt og barns rettigheter, eller uavhengig av det. Undervisningsopplegg for 3.-4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag
Geografi

  • Samtale om stader, folk og språk...
  • samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

Samfunnskunnskap

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og vere med og ta demokratiske avgjersler i skulesamfunnet og likeverd
  • drøfte oppfatningar av rettferd

KRLE

  • uttrykke tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker
  • føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
  • gjengi gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
  • samtale om respekt og toleranse og motvirke mobbing i praksis
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
     

Norsk

  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner og praktisere regler for gruppesamtaler
  • forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
  • søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving

Når er jeg trygg?

Elevene analyserer forskjellige situasjoner de kjenner igjen, som kan få barn til å føle seg trygge eller utrygge. De reflekterer over hvem som har ansvar for å passe på at barn er trygge og sin egen rolle i det. De blir også kjent med FN-erklæringen om barns rettigheter. Undervisningsopplegg for 1.-2. trinn og 3. -4. trinn utviklet av Amnesty International Norge

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag
Geografi

  • Samtale om stader, folk og språk...
  • samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

Samfunnskunnskap

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og vere med og ta demokratiske avgjersler i skulesamfunnet og likeverd
  • drøfte oppfatningar av rettferd

KRLE

  • uttrykke tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker
  • føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
  • gjengi gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
  • samtale om respekt og toleranse og motvirke mobbing i praksis
  • bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
     

Norsk
1.-2. trinn

  • fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
  • sette ord på egne følelser og meninger
  • lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler
  • bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster

3.-4. trinn

  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner og praktisere regler for gruppesamtaler
  • forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
  • søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving

 

Rettighetslottet

Rettighetsslottet er et digitalt undervisningsmateriell for barnehagen og småskolen. Gjennom små filmer, samtaler og ulike oppgaver vil dere lære mer om sentrale rettigheter i FNs barnekonvensjon. Opplegget er utviklet av Redd Barna og du finner det her.

 

5.-7. klasse

Hvert barn en mulighet 5.-7. trinn

Undervisningsopplegg om barn og utdanning i krig og konflikt. Opplegget er utarbeidet av UNICEF og Salaby.

Barn på flukt

Dette undervisningsopplegget er egnet for elever på 5. – 7. trinn, og setter et aktuelt og brennbart tema på timeplanen. Det imøtekommer flere kompetansekrav i samfunnsfag, norsk, KRLE, matematikk og kunst og håndverk, og består av ni aktiviteter knyttet til barn på flukt og barns rettigheter. Opplegget er utarbeidet av Unicef Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Norsk:

  • Muntlig kommunikasjon: Opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon

Barnekonvensjonen - liv og lære

Dette undervisningsopplegget gir en Innføring i FNs barnekonvensjon som legger opp til elevdeltakelse og samfunnsengasjement. Aktiviteter og oppgaver er knyttet til barns rettigheter hjemme, på skolen, i lokalmiljøet, i Norge og i verden. Opplegget kan brukes på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. Undervisningsopplegget er utviklet av Barneombudet og Unicef Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

NORSK 5.-7- TRINN

  • opptre i ulike roller gjennom drama- aktiviteter, opplesing og presentasjon
  • uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
  • vurdere tekster med utgangspunkt i egne opplevelser og med forståelse for språk og innhold 

8.-10. klasse

FN-film fra sør – Tårnet

Film om livet i en flyktningleir. Med tekst og oppgaver som vil stimulere elevene til faglig nysgjerrighet og kunnskaper om palestinakonflikten, menneskerettighter og flyktninger.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Kompetansemål etter 10. årstrinn


Samfunnsfag

  • Gjere greie for hovudprinsippa i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjonar, mellom anna ILO-konvensjonen om urfolks rettar, vise korleis dei kjem til syne i lovgjeving, og drøfte konsekvensar av brot på menneskerettar
  • Drøfte ideal om menneskeverd, diskriminering og utvikling av rasisme i eit historisk og notidig perspektiv
  • Drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-talet
  • Vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
  • Skape forteljingar om menneske frå ulike samfunn i fortid og notid og vise korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar

Norsk

  • Samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
  • Beskrive samspillet mellom estetiske virkemidler i sammensatte tekster, og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder

KRLE

  • Diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn

Operasjon dagsverk 2018

Årets Operasjon Dagsverk, Frihet til å Leve, belyser bakgrunnen for Israel/Palestina-konflikten, og konsekvensene for vanlig ungdom i Palestina. Årets tematikk har rikelig med påfyll til mange fag i ungdoms- og videregående skole. OD tilbyr er en enkel og engasjerende måte å lære mer om verden. Her finner du praktiske øvelser, oppgaver og kahoots til ulike fag tilpasset undervisning på ungdoms- og videregående skole. OD samarbeider med FN-sambandet om undervisningsopplegget.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for videregående skole innenfor fagene: norsk, historie, samfunnsfagene, religion og etikk, matematikk.

Dekker kompetansemål for ungdomsskole innenfor fagene: norsk, samfunnsfag, KRLE, matematikk, kunst og håndverk.

Ungdom og funksjonsnedsettelse

 

Hva er en FN-konvensjon? Hva betyr de for funksjonshemmede at det har blitt utarbeidet en egen konvensjon som skal beskytte funksjonshemmedes rettigheter? Hvilke rettigheter har funksjonshemmede i Norge? Og hvilke muligheter har man dersom man har nedsatt funksjonsevne ulike steder i verden? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg
  • skrive samfunnsfaglige tekster med presis bruk av faglige begreper
  • drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
  • skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
  • gi eksempler på hva samarbeid, medvirkning og demokrati innebærer nasjonalt, lokalt, i organisasjoner og i skolen
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene
  • gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer

FN, menneskerettigheter og FN-konvensjoner

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene

Bildeanalyse

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • drøfte ideal om menneskeverd, diskriminering og utvikling av rasisme i eit historisk og notidig perspektiv

Lag en fortelling

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
  • skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
  • gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer

Skriv et innlegg til Si;D

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • skrive samfunnsfaglige tekster med presis bruk av faglige begreper
  • drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
  • gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer
  • gi eksempler på hva samarbeid, medvirkning og demokrati innebærer nasjonalt, lokalt, i organisasjoner og i skolen
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter

Gruppearbeid

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene

Fordi jeg er jente

Opplegget fokuserer på jenters situasjon og diskriminering i forhold til utdanning i mange fattige land. Opplegget kan enkelt gjennomføres parallelt med vanlig undervisning og passer for både barne- og ungdomsskolen. Utviklet av Plan Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Geografi

  • samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar 

Samfunnskunnskap

  • gjere greie for kva eit samfunn er, og reflektere over kvifor menneske søkjer saman i samfunn
  • gjere greie for dei viktigaste maktinstitusjonane i Noreg og deira hovudoppgåver og diskutere skilnader mellom å leve i eit demokrati og i eit samfunn utan demokrati 

Norsk

Muntlig kommunikasjon

  • opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
  • uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres

Språk, litteratur og kultur

  • gi eksempler på og reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skapeholdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker 
     

Engelsk

Språklæring

  • identifisere og bruke ulike situasjoner og læringsstrategier for å utvide egne ferdigheter i engelsk
  • beskrive eget arbeid med å lære engelsk

Kultur, samfunn og litteratur

  • fortelle om personer, steder og begivenheter fra engelskspråklige land
  • samtale om levesett og omgangsformer i ulike kulturer i engelskspråklige land og i Norge, deriblant samisk kultur
  • gi uttrykk for egne reaksjoner på engelskspråklige litterære tekster, film, nettkultur, bilder og musikk 

Barneekteskap

Nettbasert oppgave hvor elevene skal søke, vurdere og anvende informasjon som de finner på internett om barneekteskap og barns rettigheter. Utviklet av Plan Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Bruke digitale ressursar til å utforske nettstader, søkje etter informasjon, utøve kjeldekritikk og velje ut relevant informasjon om samfunnsfaglege tema. 

Geografi
Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling. 

Barnekonvensjonen

Alle barn har rettigheter. Barnekonvensjonen forteller hva slags rettigheter. Velg mellom klasseroms-quiz eller oppgaveark om barnekonvensjonen. Oppgaven inviterer til drøfting og diskusjon, og dekker mål i læreplanen både under samfunnskunnskap, geografi, og digitale, skriftlige og muntlige ferdigheter. Utviklet av Plan Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter

  • Bruke digitale ressursar til å utforske nettstader, søkje etter informasjon, utøve kjeldekritikk og velje ut relevant informasjon om samfunnsfaglege tema."

Skriftlige og muntlige ferdigheter

  • Munnlege ferdigheiter i samfunnsfag inneber å kunne forstå, beskrive, samanlikne og analysere kjelder og problemstillingar ved å bruke fakta, teoriar, definisjonar og fagomgrep i innlegg, presentasjonar og meiningsytringar.
  • Å kunne skrive i samfunnsfag inneber å kunne uttrykkje, grunngje og argumentere for standpunkt, og formidle og dele kunnskap skriftleg. Det inneber òg å samanlikne og drøfte årsaker, verknader og samanhengar." 

Geografi

  • kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling

Samfunnskunnskap

  • Gjere greie for hovudprinsippa i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN- konvensjonar, mellom anna ILO-konvensjonen om urfolks rettar, vise korleis dei kjem til syne i lovgjeving, og drøfte konsekvensar av brot på menneskerettar.

Disability and prejudice

What sort of prejudice can people with disabilities experience? How can society adapt and be made accessible for people with different disabilities and needs? And, who is Stevie Wonder? Developed by the Norwegian Association of Disabled.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål


Engelsk 8. - 10. trinn
 

Språklæring

  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
     

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner


     

Skriftlig kommunikasjon

  • lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
     
  • bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
     

Kultur, samfunn og litteratur

  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?

Undervisningsopplegg i tre deler om olje, fattigdomsreduksjon og bærekraftig utvikling. Opplegget består av to faglige emner og et rollespill, og er utviklet av Hei Verden og Vennskap Nord/Sør. 

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag 10.trinn Utforskaren)

  • vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
  • reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
  • skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar

Kompetansemål knyttet til innhold (Samfunnsfag, 10.trinn)

  • kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
  • undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
  • undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt

 

Andre kompetansemål som delvis dekkes:

Samfunnsfag 10. trinn

  • beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis han heng saman med den globale økonomien

RLE 10. trinn

  • drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati

Naturfag 10. trinn

  • identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk

 

 

Olje og fattigdomsreduksjon

Emne 1: Hvorfor har noen  land med mye olje blitt rike, mens andre oljerike land har stor fattigdom? Kan norske oljeselskap bidra til en positiv utvikling i fattige land med mye olje?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag 10.trinn Utforskaren)

  • vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
  • reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
  • skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar

Kompetansemål knyttet til innhold (Samfunnsfag, 10.trinn)

  • kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
  • undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
  • undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt

 

Andre kompetansemål som delvis dekkes:

Samfunnsfag 10. trinn

  • beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis han heng saman med den globale økonomien

RLE 10. trinn

  • drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati

Naturfag 10. trinn

  • identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk

Energi, klima og bærekraftig utvikling

Emne 2: Er det bra for fattige mennesker at Norge produserer mer olje og gass? 

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag 10.trinn Utforskaren)

  • vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
  • reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
  • skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar

Kompetansemål knyttet til innhold (Samfunnsfag, 10.trinn)

  • kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
  • undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
  • undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt

 

Andre kompetansemål som delvis dekkes:

Samfunnsfag 10. trinn

  • beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis han heng saman med den globale økonomien

RLE 10. trinn

  • drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati

Naturfag 10. trinn

  • identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk

Oljespillet i Uteria

Et rollespill om diktatorer, ressursfordeling, menneskerettigheter, korrupsjon, bærekraftig utvikling, internasjonale selskaper – og olje. 

Videregående

Demokratiet som styreform

Undervisningsopplegget inneholder artikler, film og bakgrunnsstoff om det som blir omtalt som krisen for det liberale demokratiet. Det blir satt i sammenheng med hva som kjennetegner og er utfordringene for et demokratisk system.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Politikk og demokrati  VG1/VG2

•    Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad
•    Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar
•    Diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
•    Diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
 

 

Demokratiet i krise?

Undervisningsopplegget inneholder artikler, film og bakgrunnsstoff om det som blir sett på som krisen for det liberale demokratiet. Det blir satt i sammenheng med hva som kjennetegner og er utfordringene for et demokratisk system.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Utforskaren VG1/VG2

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep 

 

Politikk og demokrati  VG1/VG2

•    Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad
•    Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar
•    Diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
•    Diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
 

Internasjonale forhold VG1/VG2

  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Intercultural Understanding, Human Rights and Ethics in Journalism

Flere undervisningsopplegg på engelsk om journalisme og menneskerettigheter. Bak produksjonen står institutter for journalist utdanning ved universiteter i Sverige, Russland og Norge, samt menneskerettighetsakademiet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Læreplan i engelsk - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (ENG4-01)

Samfunnsfaglig engelsk

Språk og språklæring

  • analysere språklige virkemidler i tekster i ulike sjangrer og vurdere virkningen av dem

Kommunikasjon

  • bruke et rikt og nyansert ordforråd til å kommunisere om samfunnsfaglige emner.
  • drøfte lange og språklig krevende tekster med samfunnsfaglige perspektiv.
  • Oppsummere, kommentere og diskutere ulike synspunkter på samfunnsspørsmål.

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden
     

Internasjonal engelsk

Kultur, samfunn og litteratur

  • analysere og vurdere noen engelskspråklige mediers rolle i det internasjonale samfunnet
  • drøfte ulike sider ved flerkulturelle samfunn i den engelskspråklige verden
  • reflektere over hvordan kulturforskjeller og ulike verdisystem kan påvirke kommunikasjon
  • drøfte noen internasjonale og globale utfordringer

 

Læreplan i mediesamfunnet - felles programfag i utdanningsprogram for medier og kommunikasjon (MOK1-01)

Mediesamfunnet 1

Mediene i samfunnet

  • Gjøre greie for medienes rolle i demokratiske samfunn


Mediesamfunnet 2

Mediene i samfunnet

  • drøfte betydningen av ytrings- og pressefrihet
  • gjøre greie for og diskutere grensene for ytringsfrihet
  • drøfte mediepolitikk og medienes makt i samfunnet, lokalt og nasjonalt
  • drøfte funksjonen egne og andres medieuttrykk har i samfunnet, lokalt, nasjonalt og internasjonalt

Mediesamfunnet 3

Mediebransjen

  • drøfte problemstillinger knyttet til ytringsfrihet i mediebransjen
  • drøfte nyskaping og omstilling i mediebransjen lokalt, nasjonalt og internasjonalt med utgangspunkt i medieutviklingen

Mediene i samfunnet

  • analysere medienes rolle i det flerkulturelle samfunnet
  • gjøre greie for sosiale mediers betydning for individet og den offentlige debatten

Operasjon dagsverk 2018

Årets Operasjon Dagsverk, Frihet til å Leve, belyser bakgrunnen for Israel/Palestina-konflikten, og konsekvensene for vanlig ungdom i Palestina. Årets tematikk har rikelig med påfyll til mange fag i ungdoms- og videregående skole. OD tilbyr er en enkel og engasjerende måte å lære mer om verden. Her finner du praktiske øvelser, oppgaver og kahoots til ulike fag tilpasset undervisning på ungdoms- og videregående skole. OD samarbeider med FN-sambandet om undervisningsopplegget.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for videregående skole innenfor fagene: norsk, historie, samfunnsfagene, religion og etikk, matematikk.

Dekker kompetansemål for ungdomsskole innenfor fagene: norsk, samfunnsfag, KRLE, matematikk, kunst og håndverk.

Disability and prejudice

What sort of prejudice can people with disabilities experience? How can society adapt and be made accessible for people with different disabilities and needs? And, who is Stevie Wonder? Developed by the Norwegian Association of Disabled.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål


Engelsk Vg1
 

Språklæring

  • bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
     

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
     

Skriftlig kommunikasjon

  • lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
  • bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
     

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte kultur og samfunnsforhold i flere engelskspråklige land
  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Funksjonshemmede, menneskerettigheter og bistand

Hva er en menneskerettighet? Hvilke menneskerettighetskonvensjoner har FN utarbeidet? Hvorfor er det laget en konvensjon spesielt for funksjonshemmede? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • finne eksempler på ulike typer menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre
  • drøfte årsaker til at fordommer og diskriminering oppstår og hvilke tiltak som kan motvirke dette
  • gjøre greie for årsaker til arbeidsløshet og drøfte måter det kan reduseres på
  • reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø
  • utforske aktuelle globale problemer og drøfte ulike løsningsforslag muntlig med presis bruk av faglige begreper
  • diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
  • bruke informasjon frå statistikk til å drøfte en samfunnsfaglig problemstilling
  • utforske hvordan en kan være med i og påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning

Disability as a global challenge

People with disabilities often face challenges when it comes to, among other things, accessibility, education and health. Here you will meet people with disabilities talking about some of these challenges, and how to overcome them. Developed by the Norwegian Association of Disabled. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • drøfte noen internasjonale og globale utfordringer
  • bruke et rikt og nyansert ordforråd av generell og fagspesifikk art
  • forstå og drøfte lengre framstillinger om allmenne og faglige emner

Funksjonsnedsettelse og rettigheter

Hva er en menneskerettighet? Hvilke menneskerettighetskonvensjoner har FN utarbeidet? Hvorfor er det laget en konvensjon spesielt for funksjonshemmede? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • forklare hva som ligger i begrepet menneskerettigheter

U-landsgjeld

Tror du at utviklingsland mottar mer bistand enn de betaler i utenlandsgjeld, eller er det omvendt? Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning? Hva er Norges rolle? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med SLUG

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

U-landsgjeld

Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hva skjer når land ikke kan betale tilbake gjelden sin? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Norge som utlåner

Hva er en statsobligasjon? Hvordan henger Oljefondets investeringer i statsobligasjoner sammen med utenlandsgjeld? Kan det skje at Norge investerer i stater som bruker pengene på å undertrykke egen befolkning?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Funksjonshemmedes historie

Hvordan har funksjonshemmede blitt behandlet i Norge og ellers i verden opp gjennom historien? Hvorfor drepte nazistene funksjonshemmede under andre verdenskrig? Hvilke kilder kan fortelle oss noe om funksjonshemmedes situasjon i Norge for hundre år siden? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger
  • tolke og bruke historisk tallmateriale i faglig arbeid
  • gjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
  • vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker og politiske bevegelser på 1900-tallet

Inkludering av funksjonshemmede i bistand

Hvilke rettigheter har personer med nedsatt funksjonsevne? Hvordan jobber FN og andre organisasjoner for å sikre at disse rettighetene blir etterlevd? Hvorfor har funksjonshemmede i liten grad blitt inkludert i norske bistandsprosjekter? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • gjøre rede for rettsregler og avtaler i internasjonal politikk og deres bruksområder
  • gjøre rede for regionale og globale samarbeidsformer
  • drøfte problemstillinger om utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid
  • beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder
  • forklare begrepet menneskerettigheter og gjøre rede for hovedlinjer i utviklingen av menneskerettighetene
  • forklare forskjellen på erklæring og konvensjon og gjøre rede for sentrale menneskerettighetserklæringer og konvensjoner
  • diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Sweatshop

Det norske klesforbruket øker og øker. Størsteparten av klærne som selges i norske klesbutikker er produsert i såkale lavkostland i Asia, som India, Kina, Bangladesh og Kambodsja. Det er en rekke utfordringer knyttet til å legge produksjonen av klær til disse landene. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på noen av dem. Opplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

 

Levelønn

Tekstilarbeidere i Kambodsja tjener lite, men så er det også billig å leve i Kambodsja. Eller....? Hva er forskjellen på levelønn og minstelønn? Hva gjør kleskjedene for å sikre at arbeiderne får en lønn de kan leve av? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda



 

Trygge og sunne arbeidsforhold

321 000 mennesker dør årlig i arbeidsulykker. Flere store ulykker har de siste årene rammet tekstilindustrien. Hvorfor skjer disse ulykkene? Hva kan gjøres for å bedre sikkerheten for arbeiderne i tekstilindustrien? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Organisasjonsfrihet

Hvilken rolle spiller fagbevegelsen i norsk arbeidsliv? Hvordan er det å være fagorganisert i land som Kina, Bangladesh og Kambodsja? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Kjør debatt!

Hvem har ansvaret for å ta tak i utfordringene i tekstilindustrien? Hvordan kan arbeidsforholdene i bransjen forbedres? Ta debatten i klassen! 

Valg av partner

Står alle fritt til å velge partner? Hva hvis du er homofil og det å inngå ekteskap er en viktig del av ditt valg av partner? Står homofile i Russland og Nigeria fritt til å velge partner? Et undervisundervisningsopplegg om frihet til å velge partner, homofili, homofobi og seksuell orientering. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

I dette undervisningsopplegget legges det opp til å uttrykke seg muntlig gjennom å samtale om, diskutere og begrunne synspunkter og holdninger når det gjelder frihet til å velge partner. Gjennom bruk av øvelser er det rom for hver enkelt å kunne lytte godt og gi god respons til andre. Videre tilrettelegges det for både lese- og digitale ferdigheter gjennom å utforske, velge ut og kritisk vurdere og sammenligne artikler og nettsider på internett. 

Sosiologi og sosialantropologi

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Kulturforståelse

  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
  • diskutere årsaker til sosiale avvik og reflektere over samfunnets reaksjoner på sosiale avvik

 

Samfunnsfag

Individ, samfunn og kultur

  • definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
  • drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og hvilke tiltak som kan motvirke dette

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere hvordan en kan være med i å påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påverkning
  • gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet, blant annet representasjon fra urfolk og minoriteter

FNs Tusenårsmål (SAF1-03)

Klarer verden å oppfylle FNs tusenårsmål innen den planlagte fristen i 2015? Hvordan går arbeidet med tusenårsmålene? Finnes det andre og bedre måter å arbeide for redusert fattigdom på? 

 
Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Sult i krisetider (SAF1-03)

Økte matvarepriser er en del av den økonomiske krisa som verden står overfor. Hvorfor øker prisene? Hvordan påvirker dette folk i ulike deler av verden?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 
 
Utforskaren
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →