Tema: Rikdom og fattigdom

Det magiske klasserommet - fattig/rik

Undervisningsopplegget handler om den store forskjellen som finnes mellom fattige og rike i verden, og hvilke konsekvenser det har for barn. Barn fra både rike og fattige land formidler selv hvordan det er å vokse opp i fattigdom. Gjennom filmer, bildeserier og oppgavespill får elevene kunnskap om hva som kan gjøres for en mer rettferdig fordeling av ressursene i verden, ved at de undervises i hva...

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget som er utviklet av Unicef kan du laste ned her.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Klimaurettferdighet

Undervisningsopplegget er utviklet av Hei Verden.  Filmen, teksten og refleksjonsspørsmålene om klimaendringer og fattigdom er tilpasset 5. - 10. trinn. 

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Det magiske klasserommet - fattig/rik

Undervisningsopplegget handler om den store forskjellen som finnes mellom fattige og rike i verden, og hvilke konsekvenser det har for barn. Barn fra både rike og fattige land formidler selv hvordan det er å vokse opp i fattigdom. Gjennom filmer, bildeserier og oppgavespill får elevene kunnskap om hva som kan gjøres for en mer rettferdig fordeling av ressursene i verden, ved at de undervises i hva...

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Bærekraft

Animasjonsfilmer og tverrfaglige læringsaktiviteter om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål til 7. trinn. Ressursene kan brukes som en helhet over en uke, eller enkeltvis etter behov. Utviklet av UNICEF Norge og FN-sambandet.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i krig

Opplegget gir elevene kunnskap om hva det innebærer å vokse opp i et land med krig og konflikt. De får kjennskap til konsekvensene krig har for et barn, og sammenhengen mellom krig og fattigdom. Gjennom å lese brevet fra Shirin Gol får de et innblikk i landets nyere konflikthistorie. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i fattigdom

Opplegget gir elevene kunnskap om hva fattigdom er, hva det innebærer å leve i fattigdom og forholdet mellom fattigdom og krig. De får også innblikk i årsaker og hva som skal til for å skape utvikling. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Barnekonvensjonen - liv og lære

Dette undervisningsopplegget gir en Innføring i FNs barnekonvensjon som legger opp til elevdeltakelse og samfunnsengasjement. Aktiviteter og oppgaver er knyttet til barns rettigheter hjemme, på skolen, i lokalmiljøet, i Norge og i verden. Opplegget kan brukes på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. Undervisningsopplegget er utviklet av Barneombudet og Unicef Norge.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Bærekraft

Animasjonsfilmer, rollespill, nettavis og diskusjonsoppgaver om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål for 10. trinn. Oppgavene er utviklet av FN-sambandet og tilpasset kompetansemål i norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk og KRLE. Utviklet av FN-sambandet.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i krig

Opplegget gir elevene kunnskap om hva det innebærer å vokse opp i et land med krig og konflikt. De får kjennskap til konsekvensene krig har for et barn, og sammenhengen mellom krig og fattigdom. Gjennom å lese brevet fra Shirin Gol får de et innblikk i landets nyere konflikthistorie. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Å være barn i Afghanistan - å vokse opp i fattigdom

Opplegget gir elevene kunnskap om hva fattigdom er, hva det innebærer å leve i fattigdom og forholdet mellom fattigdom og krig. De får også innblikk i årsaker og hva som skal til for å skape utvikling. Heftet inneholder tekst, bilder og oppgaver. Utviklet av Afghanistankomiteen.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Da skogen ble borte

"Da skogen ble borte" handler om hvordan og hvorfor fattigdom, mangelfull utdanning, krig og konflikt er årsaker til skogutryddelse i Afghanistan. Undervisningsopplegget gir også innsikt i konsekvensene for mennesker og miljøet når skogen forsvinner. Opplegget inneholder tekst, bilder og oppgaver og er utviklet av Afghanistankomiteen

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Når alt raser

"Når alt raser" er et undervisningsopplegg om ras og hvilke følger ras har for mennesker som bor i rasutsatte områder i Afghanistan. Opplegget handler om hvordan ta vare på naturen samtidig som mennesker skal ha et levebrød, og viser til geolog og rasekspert Andrea Taurisano som har arbeidet med dette i Afghanistan. Opplegget inneholder tekst og bilder og er utviklet av Afghanistankomiteen

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Handelsspillet

Handelsspillet passer fra 20 til 70 deltakere, og er en engasjerende og aktiviserende måte å forklare hvorfor fattige land ikke alltid klarer å komme seg ut av fattigdommen. Spillet tar rundt en time, og passer best for elever på 10. trinn og VGS. Utviklet av Changemaker.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?

Undervisningsopplegg i tre deler om olje, fattigdomsreduksjon og bærekraftig utvikling. Opplegget består av to faglige emner og et rollespill, og er utviklet av Hei Verden og Vennskap Nord/Sør. 

Vis opplegg   Kompetansemål  Gå til introside

Operasjon dagsverk 2017

Tittel på Operasjon dagsverk 2017 er "Vi er alle olje barn", og har spesielt fokus konsekvensene av oljeutvinning i Nigeria. Nettstedet til OD inneholder oppgaver og undervisningsressurser for vidergående og ungdommskole som kan benyttes innenfor mange ulike fag.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Når alt raser

"Når alt raser" er et undervisningsopplegg om ras og hvilke følger ras har for mennesker som bor i rasutsatte områder i Afghanistan. Opplegget handler om hvordan ta vare på naturen samtidig som mennesker skal ha et levebrød, og viser til geolog og rasekspert Andrea Taurisano som har arbeidet med dette i Afghanistan. Opplegget inneholder tekst og bilder og er utviklet av Afghanistankomiteen

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg →

Funksjonshemmede, menneskerettigheter og bistand

Hva er en menneskerettighet? Hvilke menneskerettighetskonvensjoner har FN utarbeidet? Hvorfor er det laget en konvensjon spesielt for funksjonshemmede? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Funksjonsnedsettelse og rettigheter

Hva er en menneskerettighet? Hvilke menneskerettighetskonvensjoner har FN utarbeidet? Hvorfor er det laget en konvensjon spesielt for funksjonshemmede? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

U-landsgjeld

Tror du at utviklingsland mottar mer bistand enn de betaler i utenlandsgjeld, eller er det omvendt? Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning? Hva er Norges rolle? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med SLUG

Vis opplegg   Kompetansemål  Gå til introside

Inkludering av funksjonshemmede i bistand

Hvilke rettigheter har personer med nedsatt funksjonsevne? Hvordan jobber FN og andre organisasjoner for å sikre at disse rettighetene blir etterlevd? Hvorfor har funksjonshemmede i liten grad blitt inkludert i norske bistandsprosjekter? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Sweatshop

Det norske klesforbruket øker og øker. Størsteparten av klærne som selges i norske klesbutikker er produsert i såkale lavkostland i Asia, som India, Kina, Bangladesh og Kambodsja. Det er en rekke utfordringer knyttet til å legge produksjonen av klær til disse landene. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på noen av dem. Opplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Vis opplegg   Kompetansemål  Gå til introside

Fattig og rik i samme verden (SAF1-03)

Et undervisningsopplegg i syv deler om økonomisk ulikhet mellom folk, land og verdensdeler. Undervisningsserien er basert på FN-sambandets hefte "Fattig og rik i samme verden" skrevet av professor Tore Linné Eriksen. Oppleggene kan bygge på hverandre eller jobbes med hver for seg.

Vis opplegg   Kompetansemål  Gå til introside

FNs Tusenårsmål (SAF1-03)

Klarer verden å oppfylle FNs tusenårsmål innen den planlagte fristen i 2015? Hvordan går arbeidet med tusenårsmålene? Finnes det andre og bedre måter å arbeide for redusert fattigdom på? 

 
Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Framtida er allerede her (SAF1-03)

Hva slags forandringer skjer med klimaet på kloden vår? Hvordan påvirker klimaendringer folk i ulike deler av verden? Og har klimaendringene noen sammenheng med oss og hvordan vi lever våre liv her i Norge?

Sult i krisetider (SAF1-03)

Økte matvarepriser er en del av den økonomiske krisa som verden står overfor. Hvorfor øker prisene? Hvordan påvirker dette folk i ulike deler av verden?

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Hvor mange fattige er det? Og hvor bor de? (SAF1-03)

Hva vil det egentlig si å være fattig? Hvor mange fattige dreier seg om? Blir det flere eller færre? Hvor bor de fattigste i verden? Og hvordan kan man måle fattigdom? 

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Har det alltid vært slik? (SAF1-03)

Hvorfor er Europa rikere en for eksempel Asia? Har det alltid vært slik? Og vil det alltid være slik? 

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg

Sjampanjeglasset (SAF1-03)

Hvor stor forskjell er det på fattig og rik i verden? Hvorfor er det sånn? 

Kompetansemål  Gå til undervisningsopplegg