Samfunnsfag

Demokratiet i krise?

Undervisningsopplegget inneholder artikler, film og bakgrunnsstoff om det som blir sett på som krisen for det liberale demokratiet. Det blir satt i sammenheng med hva som kjennetegner og er utfordringene for et demokratisk system.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Utforskaren VG1/VG2

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep 

 

Politikk og demokrati  VG1/VG2

•    Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad
•    Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar
•    Diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
•    Diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
 

Internasjonale forhold VG1/VG2

  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Ulike typer konflikter

Lær om hvordan FN og forskere skiller mellom ulike typer konflikter, og hvilke konsekvenser dette har for hvordan det internasjonale samfunnet kan gripe inn i en konflikt. Opplegget vil gi elevene et grunnlag for å utforske hvorfor en konflikt har blitt en krig, og hva som skal til for at det blir fred.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

10. ÅRSSTEGET
Historie

  • Drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-talet.

VGS

Politikk og demokrati

  • Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar.

Internasjonale forhold

  • Finne døme på ulike typar konfliktar og menneskeretsbrot og drøfta kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere. 

VALGFAGET DEMOKRATI I PRAKSIS

  • Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon
  • Drøfte hvordan konflikter kan forebygges
  • Diskutere bruk av dialog og kommunikasjon som virkemiddel for å løse konflikter.
  • Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon

Operasjon dagsverk 2018

Årets Operasjon Dagsverk, Frihet til å Leve, belyser bakgrunnen for Israel/Palestina-konflikten, og konsekvensene for vanlig ungdom i Palestina. Årets tematikk har rikelig med påfyll til mange fag i ungdoms- og videregående skole. OD tilbyr er en enkel og engasjerende måte å lære mer om verden. Her finner du praktiske øvelser, oppgaver og kahoots til ulike fag tilpasset undervisning på ungdoms- og videregående skole. OD samarbeider med FN-sambandet om undervisningsopplegget.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for videregående skole innenfor fagene: norsk, historie, samfunnsfagene, religion og etikk, matematikk.

Dekker kompetansemål for ungdomsskole innenfor fagene: norsk, samfunnsfag, KRLE, matematikk, kunst og håndverk.

Politiske partier om bistand og internasjonale spørsmål

Hva mener de norske politiske partiene om bistandspolitikk og internasjonale spørsmål? I dette undervisningsopplegget kan elevene utforske partienes politikk og argumentasjon ved hjelp av kilder som partiprogrammer og debatter.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag kompetansemål etter Vg1/Vg2
 

Utforskaren

  • Bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Politikk og demokrati

  • Analysere grunnleggjande skilnader mellom dei politiske partia i Noreg
     

Internasjonale forhold:

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

Samfunnskunnskap 10 årssteget

  • Gjere greie for korleis ulike politiske parti fremjar ulike verdiar og interesser, knyte dette til aktuelle samfunnsspørsmål og argumentere for eige syn

 

Rollespill: I Kongos dype skoger

I rollespillet I Kongos dype skoger representerer elevene partene i forhandlinger om vern av regnskog. Elevene får ta del i de mange dilemmaene som oppstår når et skogområde skal vernes. De lærer om sammenhengen mellom klima og regnskog, og om urfolks rett til å bevare sin kultur og levesett.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

  • Diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

Urbanisering

Urbanisering er et av de mest sentrale utviklingstrekkene ved verdenssamfunnet i vår tid. Byenes eksplosive vekst fører til både utfordringer og muligheter. Dette undervisningsopplegget gjør det mulig for elevene å utforske urbanisering og se det i sammenheng med en rekke andre samfunnsforhold. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag kompetansemål etter Vg1/Vg2

Utforskaren

  • Formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • Bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • Bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling·       

Politikk og demokrati

  • Utforske og diskutere korleis ein kan være med i og påverka det demokratiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påverknad. 

 

Global ulikhet

I dag eier én prosent av verdens befolkning over halvparten av verdens formue. Hvor mye av dette skyldes forskjeller i flaks og dyktighet, og hvor mye skyldes globale maktstrukturer? Bygger vår rikdom på andres fattigdom? Bidrar internasjonale reguleringer til å minke, eller øke forskjellene i verden? Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Attac Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg 3 Kompetansemål etter VG1/VG 2

Utforskeren:

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

 

Politikk og demokrati:

  • diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei
  • diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold

 

Internasjonale forhold:

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

Ung i Brasils storbyslum

Problemene er globale, men løsningene har ofte en basis i et lokalt initiativ og lokale løsninger. Temaene som omfattes er kriminalitet, fattigdom, rus, vold, oppvekstmiljø, gatebarn, storbyproblemer, klasseskiller og velferdsstat. Utarbeidet av Kolibri - Children At Risk Foundation.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Internasjonale forhold

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Når alt raser

"Når alt raser" er et undervisningsopplegg om ras og hvilke følger ras har for mennesker som bor i rasutsatte områder i Afghanistan. Opplegget handler om hvordan ta vare på naturen samtidig som mennesker skal ha et levebrød, og viser til geolog og rasekspert Andrea Taurisano som har arbeidet med dette i Afghanistan. Opplegget inneholder tekst og bilder og er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag etter Vg1/Vg2

Internasjonale forhold

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Rødt gull i Mes Aynak

"Rødt gull i Mes Aynak" er et spennende rollespill om store penger, historiske skatter, og forholdet mellom bærekraftig utviklling og økonomisk vekst. Rollespillet er utviklet for hovedsakelig videregående skole, men kan også brukes av 10. trinn på ungdomsskolen. Opplegget er utviklet av Afghanistankomiteen

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag etter Vg1/Vg2

Internasjonale forhold

  • gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør.
  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling.

Funksjonshemmede, menneskerettigheter og bistand

Hva er en menneskerettighet? Hvilke menneskerettighetskonvensjoner har FN utarbeidet? Hvorfor er det laget en konvensjon spesielt for funksjonshemmede? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • finne eksempler på ulike typer menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre
  • drøfte årsaker til at fordommer og diskriminering oppstår og hvilke tiltak som kan motvirke dette
  • gjøre greie for årsaker til arbeidsløshet og drøfte måter det kan reduseres på
  • reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø
  • utforske aktuelle globale problemer og drøfte ulike løsningsforslag muntlig med presis bruk av faglige begreper
  • diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
  • bruke informasjon frå statistikk til å drøfte en samfunnsfaglig problemstilling
  • utforske hvordan en kan være med i og påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning

U-landsgjeld

Tror du at utviklingsland mottar mer bistand enn de betaler i utenlandsgjeld, eller er det omvendt? Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning? Hva er Norges rolle? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med SLUG

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

U-landsgjeld

Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hva skjer når land ikke kan betale tilbake gjelden sin? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Norge som utlåner

Hva er en statsobligasjon? Hvordan henger Oljefondets investeringer i statsobligasjoner sammen med utenlandsgjeld? Kan det skje at Norge investerer i stater som bruker pengene på å undertrykke egen befolkning?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Sweatshop

Det norske klesforbruket øker og øker. Størsteparten av klærne som selges i norske klesbutikker er produsert i såkale lavkostland i Asia, som India, Kina, Bangladesh og Kambodsja. Det er en rekke utfordringer knyttet til å legge produksjonen av klær til disse landene. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på noen av dem. Opplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

 

Levelønn

Tekstilarbeidere i Kambodsja tjener lite, men så er det også billig å leve i Kambodsja. Eller....? Hva er forskjellen på levelønn og minstelønn? Hva gjør kleskjedene for å sikre at arbeiderne får en lønn de kan leve av? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda



 

Trygge og sunne arbeidsforhold

321 000 mennesker dør årlig i arbeidsulykker. Flere store ulykker har de siste årene rammet tekstilindustrien. Hvorfor skjer disse ulykkene? Hva kan gjøres for å bedre sikkerheten for arbeiderne i tekstilindustrien? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Organisasjonsfrihet

Hvilken rolle spiller fagbevegelsen i norsk arbeidsliv? Hvordan er det å være fagorganisert i land som Kina, Bangladesh og Kambodsja? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Kjør debatt!

Hvem har ansvaret for å ta tak i utfordringene i tekstilindustrien? Hvordan kan arbeidsforholdene i bransjen forbedres? Ta debatten i klassen! 

Handelsspillet

Handelsspillet passer fra 20 til 70 deltakere, og er en engasjerende og aktiviserende måte å forklare hvorfor fattige land ikke alltid klarer å komme seg ut av fattigdommen. Spillet tar rundt en time, og passer best for elever på 10. trinn og VGS. Utviklet av Changemaker.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag 10. trinn

Geografi

  • undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
  • kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling

Samfunnskunnskap

  • beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis vår økonomi heng saman med den globale økonomien

 

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

Samfunnsøkonomi 1

Nasjonalregnskap og økonomisk vekst

  • gjøre rede for den økonomiske veksten i Norge og andre industriland og forklare årsaker til denne veksten

Inntektsfordeling og miljøproblemer

  • gjøre rede for forskjeller i inntekter og økonomisk vekst mellom ulike land
  • diskutere hva som kan gjøres for å oppnå vekst i fattige land
  • forklare indirekte virkninger av produksjon og forbruk

Internasjonal økonomi

  • gjøre rede for begrepet konkurranseevne og drøfte faktorer som påvirker konkurranseevnen
  • drøfte muligheter og utfordringer knyttet til økt internasjonal handel

 

Samfunnsøkonomi 2

Inntektsfordeling og miljøproblemer

  • drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer
  • drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskutere mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet

Internasjonal økonomi

  • forklare teorier om hvorfor land handler med hverandre
  • gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel
  • drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til Norges forhold til WTO og EU

Økonomisk vekst

  • gjøre rede for mulige årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land
  • gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst

Undervisningsopplegg fra NUPI

Artikkelserien Hvor hender det? med tilhørende arbeidsoppgaver er rettet mot folk som er interessert i internasjonale spørsmål, og kan brukes som undervisningsopplegg i blant annet samfunnsfag, politikk og menneskerettigheter, historie, og geografi. Du må selv knytte artiklene til kompetansemål i fagene. Nettstedet drives av NUPI (Norsk Utenrikspolitisk Institutt).





 

Undervisningsopplegg fra NDLA

På nettsidene til NDLA (Nasjonal Digital Læringsarena) finner du digitale opplegg tilpasset samtlige kompetansemål i læreplanen for samfunnsfag på videregående.

Undervisningsopplegg fra minstemme.no

minstemme.no er er et nettsted for læring om demokrati og deltakelse, tilpasset årstrinn, fag og kompetansemål. Her finner du flere opplegg knyttet til læreplanen i samfunnsfag.  

Undervisningsopplegg fra FN-sambandet

FN-sambandet har en rekke undervisningsopplegg og aktiviteter tilpasset læreplanen i samfunnsfag. På undervisningsidene til FN-sambandet finner du mer informasjon. Noe er åpent for alle, og noe er forbeholdt medlemskoler.

Selskaper og samfunnsansvar

Et undervisningsopplegg i fem deler om selskaper, samfunnsansvar og menneskerettigheter. Vi ser nærmere på hva internasjonale aktører som FN og OECD gjør på feltet, og på hvordan norske selskaper og Oljefondet opptrer i forhold til menneskerettigheter. Opplegget er basert på Forum for Utvikling og Miljø sitt temahefte om bedrifters samfunnsansvar

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

 

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.

Har selskaper et samfunnsansvar?

Hva slags makt har selskaper i dagens samfunn? Har selskaper et ansvar for samfunnet der de opererer? Hva skjer hvis selskaper bidrar til brudd på menneskerettighetene eller forurenser miljøet?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

 

FN, selskaper og menneskerettigheter

Kan FN gjøre noe dersom selskaper bidrar til brudd på menneskerettighetene? Hvordan jobber FN for å sikre at dette ikke skjer?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Norske selskaper ute i verden

Hvordan opptrer norske statseide selskaper når de etablerer seg i andre land? Er norske selskaper bedre enn andre?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

 

OECDs kontaktpunkt

Har Norge noen internasjonale forpliktelser for å følge opp hvordan norske selskaper opptrer i utlandet? Hvordan jobber det norske kontaktpunktet for OECD for å sørge for at norsk næringsliv respekterer menneskerettighetene?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Kan Oljefondet bidra til at bedrifter respekterer menneskerettighetene?

Har investorer mulighet til å bidra til at selskaper de investerer i respekterer menneskerettighetene? Hva gjør det norske Oljefondet for å påvirke selskaper i positiv retning? Bør Oljefondet ta hensyn til menneskerettigheter når det investerer? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Fattig og rik i samme verden (SAF1-03)

Et undervisningsopplegg i syv deler om økonomisk ulikhet mellom folk, land og verdensdeler. Undervisningsserien er basert på FN-sambandets hefte "Fattig og rik i samme verden" skrevet av professor Tore Linné Eriksen. Oppleggene kan bygge på hverandre eller jobbes med hver for seg.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Sjampanjeglasset (SAF1-03)

Hvor stor forskjell er det på fattig og rik i verden? Hvorfor er det sånn? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Utforskaren

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

 

Politikk og demokrati

  • analysere grunnleggjande skilnader mellom dei politiske partia i Noreg

 
Internasjonale forhold
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Har det alltid vært slik? (SAF1-03)

Hvorfor er Europa rikere en for eksempel Asia? Har det alltid vært slik? Og vil det alltid være slik? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Hvor mange fattige er det? Og hvor bor de? (SAF1-03)

Hva vil det egentlig si å være fattig? Hvor mange fattige dreier seg om? Blir det flere eller færre? Hvor bor de fattigste i verden? Og hvordan kan man måle fattigdom? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Penger er ikke alt

Fattigdom handler om mer enn mangel på penger. Dette er fjerdje del av undervisningsopplegg om økonomisk ulikhet mellom folk, land og verdensdeler basert på FN-sambandets hefte Fattig og rik i samme verden skrevet av professor Tore Linné Eriksen. Utviklet i samarbeid med Global Skole.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Tema 5 Møte med Rabiya og Tabitha

Diskusjonen om internasjonal fattigdom og ulikhet handler ofte om tall, statistikk og forskjellige målemetoder. Men bak de ulike indeksene har fattigdommen et ansikt. Alle fattige er heller ikke like, like lite som alle rike er det. I dette opplegget ser vi nærmere på ulike måter for å måle fattigdom, og hvor komplekst fattigdom egentlig er. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Formue gir makt (SAF1-03)

Hva slags makt har mennesker med store formuer? Stemmer det at store selskaper kan ha mer makt enn stater? Hvordan brukes denne makten? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Utforskaren
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

Både nasjonalt og globalt (SAF1-03)

Stemmer det at de forskjellene mellom fattige og rike øker både nasjonalt og globalt - også her i Norge? Hvor store er disse forskjellene? Og hva gjør den økonomiske ulikheten med samfunnet?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Sult i krisetider (SAF1-03)

Økte matvarepriser er en del av den økonomiske krisa som verden står overfor. Hvorfor øker prisene? Hvordan påvirker dette folk i ulike deler av verden?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 
 
Utforskaren
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Framtida er allerede her (SAF1-03)

Hva slags forandringer skjer med klimaet på kloden vår? Hvordan påvirker klimaendringer folk i ulike deler av verden? Og har klimaendringene noen sammenheng med oss og hvordan vi lever våre liv her i Norge?

FNs Tusenårsmål (SAF1-03)

Klarer verden å oppfylle FNs tusenårsmål innen den planlagte fristen i 2015? Hvordan går arbeidet med tusenårsmålene? Finnes det andre og bedre måter å arbeide for redusert fattigdom på? 

 
Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?

Undervisningsopplegg i tre deler om olje, fattigdomsreduksjon og bærekraftig utvikling. Opplegget består av to faglige emner og et rollespill, og er utviklet av Hei Verden og Vennskap Nord/Sør. 

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1 / Vg2, Utforskeren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Samfunnsfag, Vg1 / Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • ·diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Olje og fattigdomsreduksjon

Emne 1: Hvorfor har noen  land med mye olje blitt rike, mens andre oljerike land har stor fattigdom? Kan norske oljeselskap bidra til en positiv utvikling i fattige land med mye olje?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Energi, klima og bærekraftig utvikling

Emne 2: Er det bra for fattige mennesker at Norge produserer mer olje og gass? 

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Oljespillet i Uteria

Et rollespill om diktatorer, ressursfordeling, menneskerettigheter, korrupsjon, bærekraftig utvikling, internasjonale selskaper – og olje. 

Demokratiet i krise?

Undervisningsopplegget inneholder artikler, film og bakgrunnsstoff om det som blir sett på som krisen for det liberale demokratiet. Det blir satt i sammenheng med hva som kjennetegner og er utfordringene for et demokratisk system.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Utforskaren VG1/VG2

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep 

 

Politikk og demokrati  VG1/VG2

•    Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad
•    Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar
•    Diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
•    Diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
 

Internasjonale forhold VG1/VG2

  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →