Sosiologi og sosialantropologi

Operasjon dagsverk 2018

Årets Operasjon Dagsverk, Frihet til å Leve, belyser bakgrunnen for Israel/Palestina-konflikten, og konsekvensene for vanlig ungdom i Palestina. Årets tematikk har rikelig med påfyll til mange fag i ungdoms- og videregående skole. OD tilbyr er en enkel og engasjerende måte å lære mer om verden. Her finner du praktiske øvelser, oppgaver og kahoots til ulike fag tilpasset undervisning på ungdoms- og videregående skole. OD samarbeider med FN-sambandet om undervisningsopplegget.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Dekker kompetansemål for videregående skole innenfor fagene: norsk, historie, samfunnsfagene, religion og etikk, matematikk.

Dekker kompetansemål for ungdomsskole innenfor fagene: norsk, samfunnsfag, KRLE, matematikk, kunst og håndverk.

Hva er kultur?

Hvordan kan vi forstå kultur? Hva er norsk kultur? Hvordan forklare det typisk norske for noen som ikke vet noe om Norge? Undervisningsopplegg i to deler, som handler om hvordan antropologer jobber for å forstå andre kulturer, og å diskutere og problematisere hva som er typisk norsk.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
  • definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd
  • gjøre rede for hvordan sosiologer og sosialantropologer går fram for å innhente kunnskap om samfunnet
     

Kulturforståelse

  • gjøre rede for ulike betydninger av begrepet kultur og reflektere over meningsinnholdet i uttrykk som ”norsk kultur”
  • bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
  • forklare forskjellen på begrepene egosentrisk og etnosentrisk, bruke begrepene til å analysere årsaker til konflikter mellom individer og mellom grupper og diskutere løsninger på konfliktene
  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer 

Hva er norsk kultur?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
  • definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd
  • gjøre rede for hvordan sosiologer og sosialantropologer går fram for å innhente kunnskap om samfunnet
     

Kulturforståelse

  • gjøre rede for ulike betydninger av begrepet kultur og reflektere over meningsinnholdet i uttrykk som ”norsk kultur”
  • bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
  • forklare forskjellen på begrepene egosentrisk og etnosentrisk, bruke begrepene til å analysere årsaker til konflikter mellom individer og mellom grupper og diskutere løsninger på konfliktene

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer 

Kroppsritualer blant Nacirema

Hva er antropologi? Hvordan jobber antropologer? Hva lærer vi om andre og om oss selv av å studere kulturer i ulike samfunn? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Kulturforståelse

  • bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer 

Bistand

Hva er bistand? Hvorfor får noen bistand? I dette opplegget problematiseres kommersialisering av bistand og hvordan vårt behov for å hjelpe ikke alltid har positive resultater. Men samtidig, burde vi ikke hjelpe, vi som har så mye? Opplegget er utviklet av Globalskole.no

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

I dette undervisningsopplegget legges det opp til å uttrykke seg muntlig gjennom å samtale om, diskutere og begrunne synspunkter, perspektiver og begrepsbruk rundt bistand, utvikling og fattigdom. Gjennom bruk av praktiske øvelser som rollespill og planlegging av eget bistandsprosjekt er det rom for hver enkelt å kunne observere, lytte godt og gi god respons til andre. Videre tilrettelegges det for både lese- og digitale ferdigheter gjennom å utforske, velge ut og kritisk vurdere artikler og nettsider på internett.

 

  • Analysere årsaker til kulturforskjeller og identifisere faktorer som gjør at kulturer er stabile eller endrer seg

 

  • Gjøre rede for ulike former for kommunikasjon mellom mennesker, diskutere hvordan ny teknologi kan føre til endringer i kommunikasjonsformer, og drøfte følger av endringene

 

  • Gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet

 

  • Forklare hvordan politiske ideologier behandler makt- og fordelingsspørsmål og drøfte oppfatninger av rettferdighet og fordeling

Valg av partner

Står alle fritt til å velge partner? Hva hvis du er homofil og det å inngå ekteskap er en viktig del av ditt valg av partner? Står homofile i Russland og Nigeria fritt til å velge partner? Et undervisundervisningsopplegg om frihet til å velge partner, homofili, homofobi og seksuell orientering. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

I dette undervisningsopplegget legges det opp til å uttrykke seg muntlig gjennom å samtale om, diskutere og begrunne synspunkter og holdninger når det gjelder frihet til å velge partner. Gjennom bruk av øvelser er det rom for hver enkelt å kunne lytte godt og gi god respons til andre. Videre tilrettelegges det for både lese- og digitale ferdigheter gjennom å utforske, velge ut og kritisk vurdere og sammenligne artikler og nettsider på internett. 

Sosiologi og sosialantropologi

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Kulturforståelse

  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
  • diskutere årsaker til sosiale avvik og reflektere over samfunnets reaksjoner på sosiale avvik

 

Samfunnsfag

Individ, samfunn og kultur

  • definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
  • drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og hvilke tiltak som kan motvirke dette

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere hvordan en kan være med i å påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påverkning
  • gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet, blant annet representasjon fra urfolk og minoriteter

Fordommer og stereotypier

Undervisningsopplegg i to deler. Hva er fordommer? Hvordan påvirker fordommer oss? Hva er sammenhengen og forskjellen mellom fordommer, stereotypier og diskriminering? Undervisningsopplegget består av en del om fordommer og en om stereotypier. Disse kan bygge på hverandre eller gjøres som to separate opplegg. Utviklet av Global Skole.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

Fordeling av goder

  • gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
  • definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
  • gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet

Fordommer

Hva er fordommer? Hvordan påvirker fordommer oss? Hvor kommer fordommer fra? Hvilke fordommer har du?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

 

Fordeling av goder

  • gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
  • definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
  • gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet

Stereotypier

Hva er stereotypier? Hvordan påvirker stereotypier livet ditt?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger

 

Fordeling av goder

  • gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
  • definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
  • gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet

Hva er identitet?

Hva er identitet? Hva er de viktigste sidene ved din identitet? Hvilke likheter og forskjeller er det mellom identiteten din og identiteten til de andre i klassen din?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre angående muligheter og utfordringer knyttet til identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for forståelse av ulike syn og evne til perspektivtaking, samt å uttrykke egne meninger rundt temaet. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.

 

Samfunnsvitenskapelige tenkemåter

  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
  • definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd

Kulturforståelse

  • analysere årsaker til kulturforskjeller og identifisere faktorer som gjør at kulturer er stabile eller endrer seg
  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn

Sosialisering

  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
  • sammenlikne sosialisering i primær- og sekundærgrupper og reflektere over sosialisering som en livslang prosess
globus

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →