Norsk

Redd Barna: Selma og jakten på den perfekte tro

Redd Barna har et utviklet undervisningsopplegg tilpasset 5-7 trinn knyttet til to serier om religion som sendes på NRK Super.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

krle

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer.

  • Gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge

  • Utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn

Norsk

  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Samfunnsfag

  • Reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis
    den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
  • Utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for
    å høyre til i fellesskap
  • Drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit
    demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering

Bærekraftsbiblioteket

FN-sambandet har utviklet boklister med aktiviteter til alle bærekraftsmålene, og et opplegg for littterær og samtalebasert forståelse av bærekraftsmålene for 1-7 trinn.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
  • låne og lese bøker fra biblioteket
  • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 trinn

KRLE

  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Naturfag

  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Norsk

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

5-7 trinn

KRLE

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Norsk

  • Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

 

 

Redd Barna: Ikke-diskriminering

Besøk Det magiske klasserommet med 15 korte filmer og mange quizer, bildeserier og spill. Om diskriminering ute i verden, på skolen, på fritida, på internett og i hjernen.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7. trinn
 

Samfunnsfag

• utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
• utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
• drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
• samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
• utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag
• reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete
• reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne

Norsk

• utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet

KRLE

• utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
• gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge

Engelsk

• utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
 

Etter 10. trinn
 

Samfunnsfag

• reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
• utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
• beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
• drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
• gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
• reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
• reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
• beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

Norsk

• utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
• utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter

Naturfag

• drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse

KRLE

• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
• identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Penelope: Et undervisningsopplegg om plast i havet og bærekraftig utvikling

På Aftenposten JR finner du filmserien: Penelope sin kamp for miljøet, om miljøagenten Penelope som aksjonerer for bærekraftig utvikling. Filmen er laget i samarbeid med blant annet ForUM. På Global skole er det undervisningsoppgaver og en Kahoot knyttet til filmen.  

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
  • Utforske og gi døme på korleis barn kan påverke avgjerder og samarbeide om demokratiske prosessar

Naturfag

  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

3-4 trinn

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder

Naturfag

  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

5-7 trinn

Norsk

  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Samfunnsfag

  • utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

KRLE

  • Utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

Naturfag

  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer

  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Barnekonvensjonen - liv og lære

Dette undervisningsopplegget gir en Innføring i FNs barnekonvensjon som legger opp til elevdeltakelse og samfunnsengasjement. Aktiviteter og oppgaver er knyttet til barns rettigheter hjemme, på skolen, i lokalmiljøet, i Norge og i verden. Opplegget kan brukes på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. Undervisningsopplegget er utviklet av Barneombudet og Unicef Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

NORSK 5.-7- TRINN

  • opptre i ulike roller gjennom drama- aktiviteter, opplesing og presentasjon
  • uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
  • vurdere tekster med utgangspunkt i egne opplevelser og med forståelse for språk og innhold 
dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →