Bestilling av spillet
Spillet som hører til opplegget sendes i posten.
For bestilling, send en mail til info@lightup-movement.no med:
- Adresse
- Hvor mange som skal spille
- Hvilket klassetrinn (8.trinn-3.vgs)
«Traffickalt Grunnkurs» er et undervisningsopplegg som setter fokus på en av verdens største globale utfordringer i dag; menneskehandel og seksuell utnyttelse.
Opplegget består av:
1. Undervisningsmateriell
2. Et spill knyttet til materiellet.
Målet med opplegget er å gi grunnlag for refleksjon rundt hva menneskehandel, utnyttelse og seksuell utnyttelse er, refleksjon rundt egne valg og konsekvenser av valg vi tar, samt innsikt i hvordan flere former for utnyttelse ofte henger sammen med sårbare faktorer og globale utfordringer som fattigdom, kjønnsforskjeller og migrasjon og flukt.
Opplegget er laget for 8. klasse – 3. klasse VGS, og spesielt relevant for disse fagene:
• Ungdomsskolefag: samfunnsfag og KRLE
• VGS (1.-3.): samfunnskunnskap, historie, religion og etikk, politikk og menneskerettigheter, og historie og filosofi.
Opplegget er svært relevant for læreplanens nye tverrfaglige temaer; folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling.
Spesielt temaet «Bærekraftig utvikling» er relevant i forhold til tematikken menneskehandel og seksuell utnyttelse. I undervisningsopplegget knytter vi FNs bærekraftsmål opp mot problematikken, og belyser hvordan det å jobbe mot menneskehandel og seksuell utnyttelse er helt essensielt for å kunne oppnå FNs bærekraftsmål innen 2030. Vi trekker derfor spesielt frem tre bærekraftsmål som er spesielt rettet mot å bekjempe menneskehandel og seksuell utnyttelse:
-----------------------------------------------------------------------------
Tverrfaglege tema: Folkehelse og livsmeistring, Berekraftig utvikling
KRLE
Kjerneelementer
Kompetansemål
Kjerneelementer
Kompetansemål
KRLE
drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
Samfunnsfag
bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
Samfunnsfag
UTFORSKAREN
utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
INDIVID, SAMFUNN OG KULTUR
gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar
analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer
politikk, individ og samfunn
SOSIALKUNNSKAP
Diskutere følger av sosiale problemer for individ og samfunn
vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter
Bestilling av spillet
Spillet som hører til opplegget sendes i posten.
For bestilling, send en mail til info@lightup-movement.no med: