Verden går bedre enn du tror
8-10 trinn
Samfunnsfag
-
Beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn og vurdere tiltakene i lys av tradisjonelle samiske næringer.
- Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over hvordan digital deltakelse og samhandling påvirker formen på og innholdet i samfunnsdebatten.
- Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Norsk
- Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Forut: Læring gir energi
8-10 trinn
Samfunnsfag
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
Naturfag
- Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
KRLE
- Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Internasjonalt samarbeid
- Drøfte etiske problemstillinger som gjelder menneskerettigheter, miljø eller forskjeller i levekår og utforske tiltak som kan bidra til å løse disse problemene
Undervisningsopplegg om bærekraftsmålene
8-10 trinn
Samfunnsfag
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
Norsk
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
KRLE
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
Internasjonalt samarbeid
- drøfte etiske problemstillinger som gjelder menneskerettigheter, miljø eller forskjeller i levekår og utforske tiltak som kan bidra til å løse disse problemene
Naturfag
- beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
Frivillig.no: Lær om frivilligheten
8-10 trinn
Innsats for andre
- Utforske og reflektere over hva frivillig arbeid og sosialt entreprenørskap innebærer og hva dette betyr i praksis
- Planlegge og utvikle sosiale tiltak som bidrar til et inkluderende samfunn
- Gjennomføre praktiske sosiale tiltak for andre i samarbeid med andre
- Følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper
Norsk
- Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
Samfunnsfag
- reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
- beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar
VG1/VG2
Norsk
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
- skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
- skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
Samfunnskunnskap
-
utforske og beskrive korleis organiseringa av samfunnet og arbeidslivet i Noreg har endra seg, og drøfte korleis den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringar enkeltpersonar og samfunnet står overfor
Historie
- utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar
Mission Impact
8-10 trinn
Samfunnsfag
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn.
- Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
KRLE
- Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Naturfag
- Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
Demokrati i praksis
- bruke ulike påvirkningskanaler for å nå ut til en bestemt målgruppe og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til påvirkning
- utforske og reflektere over hvordan medbestemmelse og beslutningsprosesser fungerer i praksis
Internasjonalt samarbeid
- drøfte etiske problemstillinger som gjelder menneskerettigheter, miljø eller forskjeller i levekår og utforske tiltak som kan bidra til å løse disse problemene
-----------------------------
Eldre læreplan
Naturfag
Mangfold i naturen
- Observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner.
Samsunnsfag
Utforskaren
- Bruke statistiske kjelder til å berekne og beskrive tendensar og variasjonar i samfunnsfaglege drøftingar og vurdere om statistikken gjev påliteleg informasjon
Historie
- Drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-talet
Samfunnskunnskap
- Gje døme på kva samarbeid, medverknad og demokrati inneber nasjonalt, lokalt, i organisasjonar og i skolen
Geografi
- Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
Redd Barna: Ikke-diskriminering
5-7. trinn
Samfunnsfag
• utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
• utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
• drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
• samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
• utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag
• reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete
• reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
Norsk
• utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
KRLE
• utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
• gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge
Engelsk
• utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
Etter 10. trinn
Samfunnsfag
• reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
• utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
• beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
• drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
• gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
• reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
• reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
• beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
Norsk
• utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
• utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter
Naturfag
• drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
KRLE
• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
• identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Plan: Vold mot barn og unge
8-10 trinn
- Tverrfaglig tema: Berekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgarskap
Samfunnsfag
Kjerneelement
- Samfunnskritisk tenking og samanhengar
- Bærekraftige samfunn
- Identitetsutvikling og fellesskap
Kompetansemål
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
- Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
- Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Norsk
Kjerneelement
- Skriftlig tekstskaping
- Muntlig kommunikasjon
Kompetansemål
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
- Skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål
KRLE
Kjerneelement
- Kunne ta andres perspektiv
- Etisk refleksjon
Kompetansemål
- Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Utgått læreplan
Samfunnsfag 10 trinn
- Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.
- Analysere kjønnsroller i skildringar av seksualitet og forklare skilnaden på ønskt seksuell kontakt og seksuelle overgrep.
- Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.
Samfunnsfag VG1/VG2
- Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep.
- Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer.
- Drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.
KRLE
- Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.
Religion og etikk
- Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål.
Politikk og menneskerettigheter
- Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.
- Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.
Sosialkunnskap
- Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
- Analysere årsaker til mishandling av barn og unge og drøfte hvordan mishandling kan hindres.
- Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.
Hei verden: Skole i Laos
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
- Gjøre greie for hovedprinsippene i FN, FNs menneskerettighetserklæring og sentrale FN-konvensjoner, deriblant ILO-konvensjonen om urfolksrettigheter, vise hvordan de kommer til syne i lovgivning og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter.
Utforskeren
- Reflektere over samfunnsfaglige spørsmål ved hjelp av informasjon fra ulike digitale og papirbaserte kilder og diskutere formål og relevans til kildene.
- Skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger.
KRLE
- Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
- Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
Hei verden: Laos - et spennende land
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
- Gjøre greie for hovedprinsippene i FN, FNs menneskerettighetserklæring og sentrale FN-konvensjoner, deriblant ILO-konvensjonen om urfolksrettigheter, vise hvordan de kommer til syne i lovgivning og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter.
Utforskeren
- Vise hvordan hendelser kan fremstilles ulikt, og drøfte hvordan interesser og ideologi kan prege synet på hva som oppleves som fakta og sannhet.
- Reflektere over samfunnsfaglige spørsmål ved hjelp av informasjon fra ulike digitale og papirbaserte kilder og diskutere formål og relevans til kildene.
- Skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger.
KRLE
- Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
- Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
- Vise respekt for menneskers tros- og livssynsoppfatninger, ritualer, hellige gjenstander og steder.
Religiøst mangfold
- Samtale om og forklare hva religion er, og vise hvordan religion kommer til uttrykk på ulike måter.
- Vise evne til dialog om religions- og livssynsspørsmål og vise respekt for ulike religioner og livssyn.
- Diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
SKULE FOR ALLE - Å LEVE MED EI FUNKSJONSNEDSETJING
8.-10. trinn
Sammfunnskunnskap
• gjere greie for hovudprinsippa i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjonar, mellom anna ILO-konvensjonen om urfolks rettar, vise korleis dei kjem til syne i lovgjeving, og drøfte konsekvensar av brot på menneskerettar
• gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.
Plan: Barn på flukt
8-10 TRINN
Norsk
Lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster.
Delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon.
Samfunnsfag
Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.
Skape forteljingar om menneske frå ulike samfunn i fortid og notid og vise korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar.
Demokrati i praksis
Gjøre rede for menneskerettigheter og grunnleggende demokratiske verdier
Bruke samfunnsinformasjon for å kunne skille mellom fakta og meninger, identifisere fordommer og forholde seg kritisk til kilder
KRLE
Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
VGS
Norsk
Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
Samfunnsfag
Bruke varierte digitale søkestragerier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere formålet og relevansen til kildene
Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
Religion og etikk
føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål
Sosialkunnskap
Formulere samfunnsfaglige problemstillinger og finne fram til, bearbeide og presentere informasjon ut fra problemstillingene.
Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
Gjøre rede for årsaker til folkevandringer, drøfte prinsippene for norsk innvandringspolitikk og vurdere tiltak som kan lette integrering av innvandrere i Norge.
Politikk og menneskerettigheter
Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
Lightup: Traffickalt Grunnkurs
Tverrfaglege tema: Folkehelse og livsmeistring, Berekraftig utvikling
8-10 trinn
KRLE
Kjerneelementer
- Kunne ta andres perspektiv
- Etisk refleksjon
Kompetansemål
- Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
- Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Samfunnsfag
Kjerneelementer
- Bærekraftig samfunn
- Identitetsutvikling og fellesskap
Kompetansemål
- utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
- beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
- beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
Utgått læreplan
8-10 trinn
KRLE
drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
Samfunnsfag
bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
VGS
Samfunnsfag
UTFORSKAREN
utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
INDIVID, SAMFUNN OG KULTUR
gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar
analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer
politikk, individ og samfunn
SOSIALKUNNSKAP
Diskutere følger av sosiale problemer for individ og samfunn
vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter
Plan: Barneekteskap
10. Trinn
Samfunnsfag
- Gje døme på korleis oppfatningar om forholdet mellom kjærleik og seksualitet kan variere i og mellom kulturar.
- Gje døme på og diskutere kulturelle variasjonar og drøfte moglegheiter og utfordringar i fleirkulturelle samfunn. Finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere.
KRLE
- Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter.
Geografi
- Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling.
VGS
Sosialkunnskap
- Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.
Politikk og menneskerettigheter
- Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.
Plan: Likeverd og diskriminering av jenter
10. trinn
Samfunnsfag
- Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.
KRLE
- Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
- Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.
VG1/VG2
Samfunnsfag
- Definere omgrepet kultur og gje døme på korleis kultur, kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer frå stad til stad og endrar seg over tid. drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.
Religion og Etikk
- Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål. Drøfte syn på kjønn og kjønnsroller hos noen filosofer.
Sosiologi og Sosialantropologi
- Definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer drøfte massemedienes rolle i sosialiseringen.
Å være jente i Bangladesh
Samfunnsfag
Utforskeren
- Bruke samfunnsfaglige begrep i fagsamtaler og presentasjoner med ulike digitale verktøy og bygge videre på bidrag fra andre.
- Skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger.
KRLE
Filosofi og etikk
- Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
Klimaendringer i Bangladesh
Samfunnsfag
Geografi:
- Gjør rede for indre og ytre krefter på jorda, bevegelser i luftmassene, kretsløpet til vannet, vær, klima og vegetasjon og drøfte sammenhenger mellom natur og samfunn.
- Undersøke hvordan mennesker nyttiggjør seg av naturgrunnlaget, andre ressurser og teknologi i Norge og i andre land i verden og drøfte premisser for bærekraftig utvikling.
- Undersøke og diskutere bruk av og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globalt.
- Kartlegge variasjoner i levekår i ulike deler av verden, forklare de store forskjellene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jevnere fordeling.
Å Jobbe på en te-plantasje
Utforskeren:
- Skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid
og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger.
Samfunnsfag:
- Kartlegge variasjoner i levekår i ulike deler av verden, forklare de
store skillene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jevnere
fordeling.
- Beskrive hovedtrekk i norsk økonomi og hvordan den henger
sammen med den globale økonomien.
Matematikk
- Analysere sammensatte problemstillinger, identifisere faste og
variable størrelser, koble sammensatte problemstillinger til kjente
løsningsmetoder, gjennomføre beregninger og presentere
resultatene på en forståelig måte.
Falske nyheter og kildekritikk
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap
8-10 trinn
Demokrati i praksis
- reflektere over hva som binder et demokratisk samfunn sammen
- bruke ulike påvirkningskanaler for å nå ut til en bestemt målgruppe og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til påvirkning
Samfunnsfag
- utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
- vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
- utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten
Norsk
- bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
VG1
Norsk
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
Samfunnskunnskap
- reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- reflektere over eigne digitale spor, utforske kven som har tilgang til spora, og drøfte korleis data og personopplysningar kan brukast eller misbrukast
--------------------------------------------------------------
Utgått læreplan
10 årstrinnet
Utforskaren
• Bruke statistiske kjelder til å berekne og beskrive tendensar og variasjonar i samfunnsfaglege drøftingar og vurdere om statistikken gjev påliteleg informasjon
• Vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
• Reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
• Skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar
Samfunnsfag
• Gje døme på kva samarbeid, medverknad og demokrati inneber nasjonalt, lokalt, i organisasjonar og i skolen
Retten til utdanning
Utforskeren
- Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvordan de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.
Geografi
- Forklare sammenhenger mellom naturressurser, næringer, bosetting og levekår.
Samfunnskunnskap
- Diskutere formålet med FN og annet internasjonalt samarbeid, også urfolksamarbeid og kunne redegjøre for den rolle Norge har i samarbeidet.
Filosofi og etikk
- Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskuterer utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn.
- Forklare viktige deler av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og samtale om betydningen av dem.
FN-film fra sør – Tårnet
Kompetansemål etter 10. årstrinn
Samfunnsfag
- Gjere greie for hovudprinsippa i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjonar, mellom anna ILO-konvensjonen om urfolks rettar, vise korleis dei kjem til syne i lovgjeving, og drøfte konsekvensar av brot på menneskerettar
- Drøfte ideal om menneskeverd, diskriminering og utvikling av rasisme i eit historisk og notidig perspektiv
- Drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-talet
- Vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
- Skape forteljingar om menneske frå ulike samfunn i fortid og notid og vise korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar
Norsk
- Samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
- Beskrive samspillet mellom estetiske virkemidler i sammensatte tekster, og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder
KRLE
- Diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
Urfolk
5. - 7. trinn
Samfunnskunnskap:
- Diskutere formålet med FN og annet internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid, og redegjøre for Norges rolle i samarbeidet.
Utforskeren:
- Formulere et samfunnsfaglig spørsmål, foreslå mulige forklaringer og belyse spørsmålet gjennom undersøkelse.
- Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.
Religion, Livsyn og Etikk:
- Drøfte noen verdispørsmål som samiske urfolk er opptatt av i vår tid.
- Samtale om etniske, religiøse og - livssynsmessige minoriteter i Norge og reflektere over utfordringer knyttet til det flerkulturelle samfunnet.
8. - 10. Trinn
Samfunnskunnskap:
- Gjøre greie for hovedprinsippene i FN, FNs menneskerettighetserklæring og sentrale FN-konvensjoner, deriblant ILOkonvensjonen om urfolksrettigheter, vise hvordan de kommer til syne i lovgivning og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter.
Utforskeren:
- Vise hvordan hendelser kan fremstilles ulikt, og drøfte hvordan interesser og ideologi kan prege synet på hva som oppleves som fakta og sannhet.
- Skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger.
Religion, Livsyn og Etikk:
- Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
- Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
- Vise respekt for menneskers tros- og livssynsoppfatninger, ritualer, hellige gjenstander og steder.
Religiøst mangfold
- Diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
Å være bonde i Peru, 8. - 10. trinn
Samfunnsfag
Utforskeren:
- Skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger.
Samfunnsfag:
- Kartlegge variasjoner i levekår i ulike deler av verden, forklare de store skillene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jevnere fordeling.
- Beskrive hovedtrekk i norsk økonomi og hvordan den henger sammen med den globale økonomien.
Ulike typer konflikter
8-10 trinn
Samfunnsfag
- drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
- gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
VG1/VG2
Samfunnsfag
- reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
VG3
Historie
- reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken
- drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning
------------------------
Eldre lærplan
10. ÅRSSTEGET
Historie
- Drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-talet.
VGS
Politikk og demokrati
- Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar.
Internasjonale forhold
- Finne døme på ulike typar konfliktar og menneskeretsbrot og drøfta kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere.
VALGFAGET DEMOKRATI I PRAKSIS
- Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon
- Drøfte hvordan konflikter kan forebygges
- Diskutere bruk av dialog og kommunikasjon som virkemiddel for å løse konflikter.
- Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon
Klimaurettferdighet
Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling
5-7 trinn
Samfunnsfag
- Utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla
- Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
- Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
KRLE
- Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid.
Norsk
- Beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
- Skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting
8-10 trinn
KRLE
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Norsk
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
- Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
Samfunnsfag
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn.
- Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag.
Politiske partier om bistand og internasjonale spørsmål
Samfunnsfag kompetansemål etter Vg1/Vg2
Utforskaren
- Bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
Politikk og demokrati
- Analysere grunnleggjande skilnader mellom dei politiske partia i Noreg
Internasjonale forhold:
- gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
Samfunnskunnskap 10 årssteget
-
Gjere greie for korleis ulike politiske parti fremjar ulike verdiar og interesser, knyte dette til aktuelle samfunnsspørsmål og argumentere for eige syn
Det magiske klasserommet - fattig/rik
Undervisningsmateriellet er laget for 4.-9. trinn og oppfyllerflere kompetansemål i samfunnsfag og KRLE. Under følger et lite utvalg
Samfunnsfag
Etter 4. trinn: Drøft oppfatningar av rettferd og likverd
Etter 7. trinn: Samanlikne likskaper og skilnader i land i Europa og land i andre verdensdelar
Etter 10. trinn: Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling.
KRLE
Etter 4. trinn: Bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett.
Etter 7. trinn: Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn
Etter 10. trinn: Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
FN-SAMBANDET - RESSURSBANK "BÆREKRAFT"
Samfunnsfag:
- bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
- undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
- undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
- skape forteljingar om menneske frå ulike samfunn i fortid og notid og vise korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar
- gjere greie for indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
- gje døme på kva samarbeid, medverknad og demokrati inneber nasjonalt, lokalt, i organisasjonar og i skolen
- formulere spørsmål om forhold i samfunnet, planleggje og gjennomføre ei undersøking og drøfte funn og resultat munnleg og skriftleg
- bruke statistiske kjelder til å berekne og beskrive tendensar og variasjonar i samfunnsfaglege drøftingar og vurdere om statistikken gjev påliteleg informasjon
- samanlikne storleik, struktur og vekst i befolkningar og analysere befolkningsutvikling, urbanisering og flytting i nyare tid
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
- vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning.
Det magiske klasserommet – fred
Samfunnsfag
- presentere ein aktuell samfunnskonflikt og drøfte forslag til løysingsamtale
Barn og klima
Samfunnsfag 8.-10. trinn, geografi:
• Undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt.
• Gjere greie for indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn.
Ungdom og funksjonsnedsettelse
- skrive samfunnsfaglige tekster med presis bruk av faglige begreper
- drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
- skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
- gi eksempler på hva samarbeid, medvirkning og demokrati innebærer nasjonalt, lokalt, i organisasjoner og i skolen
- gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene
- gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer
FN, menneskerettigheter og FN-konvensjoner
- gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene
Bildeanalyse
- drøfte ideal om menneskeverd, diskriminering og utvikling av rasisme i eit historisk og notidig perspektiv
Lag en fortelling
- drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
- skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
- gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer
Skriv et innlegg til Si;D
- skrive samfunnsfaglige tekster med presis bruk av faglige begreper
- drøfte ideal om menneskeverd og diskriminering i et nåtidig perspektiv
- gjøre greie for begrepene holdninger og fordommer og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirka, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer
- gi eksempler på hva samarbeid, medvirkning og demokrati innebærer nasjonalt, lokalt, i organisasjoner og i skolen
- gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter
Gruppearbeid
- gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettighetene
Fordi jeg er jente
Samfunnsfag
Geografi
- samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar
Samfunnskunnskap
- gjere greie for kva eit samfunn er, og reflektere over kvifor menneske søkjer saman i samfunn
- gjere greie for dei viktigaste maktinstitusjonane i Noreg og deira hovudoppgåver og diskutere skilnader mellom å leve i eit demokrati og i eit samfunn utan demokrati
Norsk
Muntlig kommunikasjon
- opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
- uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
Språk, litteratur og kultur
- gi eksempler på og reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skapeholdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
Engelsk
Språklæring
- identifisere og bruke ulike situasjoner og læringsstrategier for å utvide egne ferdigheter i engelsk
- beskrive eget arbeid med å lære engelsk
Kultur, samfunn og litteratur
- fortelle om personer, steder og begivenheter fra engelskspråklige land
- samtale om levesett og omgangsformer i ulike kulturer i engelskspråklige land og i Norge, deriblant samisk kultur
- gi uttrykk for egne reaksjoner på engelskspråklige litterære tekster, film, nettkultur, bilder og musikk
Barnekonvensjonen
Digitale ferdigheter
- Bruke digitale ressursar til å utforske nettstader, søkje etter informasjon, utøve kjeldekritikk og velje ut relevant informasjon om samfunnsfaglege tema."
Skriftlige og muntlige ferdigheter
- Munnlege ferdigheiter i samfunnsfag inneber å kunne forstå, beskrive, samanlikne og analysere kjelder og problemstillingar ved å bruke fakta, teoriar, definisjonar og fagomgrep i innlegg, presentasjonar og meiningsytringar.
- Å kunne skrive i samfunnsfag inneber å kunne uttrykkje, grunngje og argumentere for standpunkt, og formidle og dele kunnskap skriftleg. Det inneber òg å samanlikne og drøfte årsaker, verknader og samanhengar."
Geografi
-
kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
Samfunnskunnskap
- Gjere greie for hovudprinsippa i FN-pakta, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN- konvensjonar, mellom anna ILO-konvensjonen om urfolks rettar, vise korleis dei kjem til syne i lovgjeving, og drøfte konsekvensar av brot på menneskerettar.
Handelsspillet
Samfunnsfag 10. trinn
Geografi
- undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
Samfunnskunnskap
- beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis vår økonomi heng saman med den globale økonomien
Samfunnsfag Vg1/Vg2
Internasjonale forhold
- definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
- definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
- gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
Samfunnsøkonomi 1
Nasjonalregnskap og økonomisk vekst
- gjøre rede for den økonomiske veksten i Norge og andre industriland og forklare årsaker til denne veksten
Inntektsfordeling og miljøproblemer
- gjøre rede for forskjeller i inntekter og økonomisk vekst mellom ulike land
- diskutere hva som kan gjøres for å oppnå vekst i fattige land
- forklare indirekte virkninger av produksjon og forbruk
Internasjonal økonomi
- gjøre rede for begrepet konkurranseevne og drøfte faktorer som påvirker konkurranseevnen
- drøfte muligheter og utfordringer knyttet til økt internasjonal handel
Samfunnsøkonomi 2
Inntektsfordeling og miljøproblemer
- drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer
- drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskutere mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet
Internasjonal økonomi
- forklare teorier om hvorfor land handler med hverandre
- gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel
- drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til Norges forhold til WTO og EU
Økonomisk vekst
- gjøre rede for mulige årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land
- gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst
Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?
Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag 10.trinn Utforskaren)
- vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
- reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
- skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar
Kompetansemål knyttet til innhold (Samfunnsfag, 10.trinn)
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
- undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
- undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
Andre kompetansemål som delvis dekkes:
Samfunnsfag 10. trinn
- beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis han heng saman med den globale økonomien
RLE 10. trinn
- drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
Naturfag 10. trinn
- identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk
Olje og fattigdomsreduksjon
Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag 10.trinn Utforskaren)
- vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
- reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
- skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar
Kompetansemål knyttet til innhold (Samfunnsfag, 10.trinn)
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
- undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
- undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
Andre kompetansemål som delvis dekkes:
Samfunnsfag 10. trinn
- beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis han heng saman med den globale økonomien
RLE 10. trinn
- drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
Naturfag 10. trinn
- identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk
Energi, klima og bærekraftig utvikling
Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag 10.trinn Utforskaren)
- vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
- reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene
- skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar
Kompetansemål knyttet til innhold (Samfunnsfag, 10.trinn)
- kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
- undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
- undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
Andre kompetansemål som delvis dekkes:
Samfunnsfag 10. trinn
- beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis han heng saman med den globale økonomien
RLE 10. trinn
- drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
Naturfag 10. trinn
- identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk
Hva er identitet?
Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre når det kommer til muligheter og utfordringer tilknyttet identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for evne til perspektivtaking, gjennom forståelse av ulike syn og evner til å uttrykke eget standpunkt til temaet, og å drøfte årsaker og tiltak mot rasisme og diskriminering. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.
Tverrfaglig tema: Folkehelse og livsmestring
8-10 trinn
KRLE
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
Norsk
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
Samfunnsfag
- reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
- reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
VG1/VG2
Norsk
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
Samfunnskunnskap
- gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
- reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie
------------------------------------
VGS utgående læreplan
Individ, samfunn og kultur
- Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke dem til å undersøke og diskutere trekk ved sosialiseringen av ungdom i Norge
- Diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer
- Drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår og hva slags tiltak som kan motvirke dette