Muntlig

 

2.14 Paneldebatt: politiske partier:
Del klassen inn i grupper, del ut politiske partier til gruppene.
Hver gruppe skal sette seg inn i hva partiet mener om olje- og gassvirksomhet, klima og fattigdomsreduksjon. På partienes hjemmesider finner dere partiprogrammet der det står hva de mener om dette.

a) Hver gruppe presenterer sitt politiske parti.

b) Arranger en paneldebatt der de politiske partiene diskuterer med hverandre. La hver enkelt i gruppen prøve seg på å diskutere.
 

2.15 Økologisk fotavtrykk:
Lag en oversikt over ditt eget økologiske fotavtrykk:
Hvor ofte reiser du med fly i løpet av et år? Blir du kjørt til skolen eller til trening? Hva med maten du spiser, er den kortreist eller kommer den fra andre siden av verden?

a) Hver elev presenterer sitt økologiske foravtrykk for klassen.

b) Dere kan også lage en oversikt, hvem i klassen har det mest bærekraftige fotavtrykket, og hvem er klassens miljøversting? 

 

dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →