Tema: Bærekraftig utvikling

Det tverrfaglige emnet bærekraftig utvikling er et gjennomgående tema for undervisningsoppleggene på Global skole. På Global skole handler global utdanning ikke om hvert enkelt tema eller fag isolert, men om sammenhengen mellom dem. De fleste oppleggene på Global skole kan knyttes til bærekraftig utvikling og bærekraftsmålene. På denne siden er det et utvalg av ressurser som kan brukes til undervisning om bærekraftig utvikling på tvers av fagene.

1.-4. klasse

Forut: Læring gir energi

Angel fra Nepal går på en helt ny skole der strøm fra et solcellepanel gir nye muligheter. Lær om barns rettigheter og bærekraftig utvikling – og bidra til forandring. FORUT Skoleløpet er en enkel og morsom aksjonsform som passer for barneskoler og ungdomsskoler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

Naturfag

  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

Norsk

  • Lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og bruke enkle strategier for leseforståelse.
  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

3-4 trinn

Samfunnsfag

  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling

Naturfag

  • Samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
  • Beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter

Bærekraftsbiblioteket

FN-sambandet har utviklet boklister med aktiviteter til alle bærekraftsmålene, og et opplegg for littterær og samtalebasert forståelse av bærekraftsmålene for 1-7 trinn.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
  • låne og lese bøker fra biblioteket
  • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 trinn

KRLE

  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Naturfag

  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Norsk

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

5-7 trinn

KRLE

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Norsk

  • Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

 

 

Penelope: Et undervisningsopplegg om plast i havet og bærekraftig utvikling

På Aftenposten JR finner du filmserien Penelope sin kamp for miljøet, om miljøagenten Penelope som aksjonerer for bærekraftig utvikling. Filmen er laget i samarbeid med blant annet ForUM. På Global skole er det undervisningsoppgaver og en Kahoot knyttet til filmen.  

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
  • Utforske og gi døme på korleis barn kan påverke avgjerder og samarbeide om demokratiske prosessar

Naturfag

  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

3-4 trinn

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder

Naturfag

  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

5-7 trinn

Norsk

  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Samfunnsfag

  • utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

KRLE

  • Utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

Naturfag

  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer

  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget er utviklet av Unicef.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 klasse

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Utvikle og presentere samfunnsfaglege spørsmål
  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 klasse

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • Samtale om grenser knytte til kropp, kva vald og seksuelle overgrep er, og kvar ein kan få hjelp dersom ein blir utsett for vald og seksuelle overgrep

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål
  • beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn

5.-7. klasse

Forut: Læring gir energi

Angel fra Nepal går på en helt ny skole der strøm fra et solcellepanel gir nye muligheter. Lær om barns rettigheter og bærekraftig utvikling – og bidra til forandring. FORUT Skoleløpet er en enkel og morsom aksjonsform som passer for barneskoler og ungdomsskoler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

Samfunnsfag

  • Beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der.
  • Utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

Naturfag

  • Utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet.

KRLE

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Bærekraftsbiblioteket

FN-sambandet har utviklet boklister med aktiviteter til alle bærekraftsmålene, og et opplegg for littterær og samtalebasert forståelse av bærekraftsmålene for 1-7 trinn.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
  • låne og lese bøker fra biblioteket
  • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 trinn

KRLE

  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Naturfag

  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Norsk

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

5-7 trinn

KRLE

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Norsk

  • Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

 

 

Skole i Laos

Undervisningsopplegg om urfolkgrupper og skole i Laos. Opplegget fra Hei verden inneholder film, forslag til oppgaver og refleksjonssamtaler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

Samfunnsfag 

Kjerneelement

  • Identitetsutvikling og fellesskap


Kompetansemål

  • Beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der

 

KRLE

Kjerneelement

  • Kunne ta andres perspektiv


Kompetansemål

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Penelope: Et undervisningsopplegg om plast i havet og bærekraftig utvikling

På Aftenposten JR finner du filmserien Penelope sin kamp for miljøet, om miljøagenten Penelope som aksjonerer for bærekraftig utvikling. Filmen er laget i samarbeid med blant annet ForUM. På Global skole er det undervisningsoppgaver og en Kahoot knyttet til filmen.  

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
  • Utforske og gi døme på korleis barn kan påverke avgjerder og samarbeide om demokratiske prosessar

Naturfag

  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

3-4 trinn

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder

Naturfag

  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

5-7 trinn

Norsk

  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Samfunnsfag

  • utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

KRLE

  • Utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

Naturfag

  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer

  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Klimaendringer i Bangladesh

Vi blir kjent med 7 år gamle Moon som bor i en landsby som oversvømmes seks måneder av gangen, hvert år! En film om klimaendringer med tilhørende undervisningsopplegg. Opplegget er utviklet av Hei Verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

Naturfag

  • Gjøre rede for hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter er med på å forme og endre ulike landskap
  • Utforske og presentere ei global utfordring  ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra    

Jordbruk og Klima i Peru

Undervisningsopplegg for 5. -7. trinn fra Hei Verden om livet på landsbygda i Peru, og hvordan klimaendringer endrer tilværelsen. Opplegget inneholder film, oppgaver og lærerveiledning.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7 trinn

Naturfag

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar

 

Klimaurettferdighet

Undervisningsopplegget er utviklet av Hei Verden.  Filmen, teksten og refleksjonsspørsmålene om klimaendringer og fattigdom er tilpasset 5. - 10. trinn. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling 

5-7 trinn

Samfunnsfag

  • Utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla
  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

KRLE

  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid.

Norsk

  • Beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
  • Skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting

8-10 trinn

KRLE

  • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Norsk

  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.

Samfunnsfag

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn.
  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag.

Det magiske klasserommet - fattig/rik

Undervisningsopplegget handler om den store forskjellen som finnes mellom fattige og rike i verden, og hvilke konsekvenser det har for barn. Barn fra både rike og fattige land formidler selv hvordan det er å vokse opp i fattigdom. Gjennom filmer, bildeserier og oppgavespill får elevene kunnskap om hva som kan gjøres for en mer rettferdig fordeling av ressursene i verden, ved at de undervises i hva FNs bærekraftsmål går ut på, hvorfor utdanning er viktig for å bekjempe fattigdom, og hva barn selv kan gjøre for å engasjere seg for en bedre verden.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Undervisningsmateriellet er laget for 4.-9. trinn og oppfyllerflere  kompetansemål i samfunnsfag og KRLE. Under følger et lite utvalg

Samfunnsfag

Etter 4. trinn: Drøft oppfatningar av rettferd og likverd
Etter 7. trinn: Samanlikne likskaper og skilnader i land i Europa og land i andre verdensdelar
Etter 10. trinn: Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling.

KRLE

Etter 4. trinn: Bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett.
Etter 7. trinn: Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn
Etter 10. trinn: Drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati

8.-10. klasse

Forut: Læring gir energi

Angel fra Nepal går på en helt ny skole der strøm fra et solcellepanel gir nye muligheter. Lær om barns rettigheter og bærekraftig utvikling – og bidra til forandring. FORUT Skoleløpet er en enkel og morsom aksjonsform som passer for barneskoler og ungdomsskoler.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Samfunnsfag

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn

Naturfag

  • Drøfte  hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt

KRLE

  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Internasjonalt samarbeid

  • Drøfte etiske problemstillinger som gjelder menneskerettigheter, miljø eller forskjeller i levekår og utforske tiltak som kan bidra til å løse disse problemene

Undervisningsopplegg om bærekraftsmålene

Plan Norge byr på korte undervisningsopplegg for alle de 17 bærekraftsmålene til FN. Oppleggene inneholder historier, filmer og korte skriftlige og muntlige oppgaver. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Samfunnsfag

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn

Norsk

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

KRLE

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

Internasjonalt samarbeid

  • drøfte etiske problemstillinger som gjelder menneskerettigheter, miljø eller forskjeller i levekår og utforske tiltak som kan bidra til å løse disse problemene

Naturfag

  • beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer

Plan: Vold mot barn og unge

Et undervisningsopplegg med bakgrunnsinformasjon, filmer og oppgaver. I tillegg til å lære om vold mot barn og unge, kan dere samle inn penger til Planprosjektet "Stans vold mot barn".

Foto: Plan international

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

  • Tverrfaglig tema: Berekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgarskap

Samfunnsfag

Kjerneelement

  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Bærekraftige samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap

Kompetansemål

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag

Norsk

Kjerneelement

  • Skriftlig tekstskaping
  • Muntlig kommunikasjon

Kompetansemål

  • Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • Skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål

KRLE

Kjerneelement

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Kompetansemål

  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

 

Utgått læreplan

Samfunnsfag 10 trinn 

 

  • Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.
  • Analysere kjønnsroller i skildringar av seksualitet og forklare skilnaden på ønskt seksuell kontakt og seksuelle overgrep.
  • Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.

Samfunnsfag VG1/VG2

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep.
  • Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer.
  • Drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.

KRLE

  • Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.

Religion og etikk

  • Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål.

Politikk og menneskerettigheter

  • Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.
  • Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.

Sosialkunnskap

  • Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
  • Analysere årsaker til mishandling av barn og unge og drøfte hvordan mishandling kan hindres.
  • Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.

Operasjon dagsverk: Verden i våre hender

I denne oppgaven blir elevene kjent med FNs bærekraftsmål. De vil også få en større forståelse for hvordan enkeltmennesker kan bidra for å bedre verden.

Ingen bærekraftig utvikling uten helse, likestilling og utdanning

Undervisningsopplegget er utarbeidet av organisasjonen Sex og politikk. Formålet er å skape kunnskap om FNs bærekraftsmål på en engasjerende måte for elevene, med fokus på målene for helse, likestilling og utdanning, og hvordan seksuell og reproduktiv helse og rettigheter er integrert i disse.
 

Klimaurettferdighet

Undervisningsopplegget er utviklet av Hei Verden.  Filmen, teksten og refleksjonsspørsmålene om klimaendringer og fattigdom er tilpasset 5. - 10. trinn. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling 

5-7 trinn

Samfunnsfag

  • Utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla
  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

KRLE

  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid.

Norsk

  • Beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
  • Skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting

8-10 trinn

KRLE

  • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Norsk

  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.

Samfunnsfag

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn.
  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag.

Bærekraft

Animasjonsfilmer, rollespill, nettavis og diskusjonsoppgaver om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål for 10. trinn. Oppgavene er utviklet av FN-sambandet og tilpasset kompetansemål i norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk og KRLE. Utviklet av FN-sambandet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Naturfag:

  • observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
  • forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder, og diskutere hvilke miljøeffekter som følger med ulike måter å produsere energi på

Videregående

Undervisningsopplegg om bærekraftsmålene

Plan Norge byr på korte undervisningsopplegg for alle de 17 bærekraftsmålene til FN. Oppleggene inneholder historier, filmer og korte skriftlige og muntlige oppgaver. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

VG1

Norsk

  • Lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

VG1/2

Geografi

  • reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv
  • utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
  • gjere greie for årsaker til demografiske endringar og drøfte ulike levekår i forskjellige delar av verda

Samfunnskunnskap

  • Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
     

VG2/3

Utviklingsgeografi (Politikk, individ og samfunn)

  • forklare begrepet bærekraftig utvikling og drøfte miljøutfordringer som følger av økonomisk globalisering

 

 

 

Spire: Framtidens klimahelter - Utdanning for bærekraftig utvikling

Undervisningsopplegget fra Spire har fokus på klimaendringer, en av de store utfordringene innenfor bærekraftig utvikling. Målet med undervisningsopplegget er å skape kunnskap, engasjement og tro på egen evne til å påvirke.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Topp 5 relevante kompetansemål
● utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problemer og drøfte ulike
løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegreper
● diskutere begrepene økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig
utvikling og forholdet mellom dem
● gjøre rede for rettighetene man har som forbruker, og diskutere forbrukerens etiske
ansvar
● drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsforumer og vurdere egne forståelser
i lys av andres innlegg
● utforske og diskutere hvordan man kan være med i og påvirke det politiske systemet
gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning


Norsk

Topp 5 relevante kompetansemål
● lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige
argumenter i diskusjoner
● skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram,
etter mønster av ulike eksempeltekster
● vurdere og revidere egne tekster ut fra faglige kriterier
● gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende
tekster på hovedmål og sidemål
● bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner

Naturfag

Topp 5 relevante kompetansemål
● gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling
● kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som
kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
● undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på
argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
● forklare hva drivhuseffekt er, og gjøre rede for hvordan menneskelig aktivitet endrer
energibalansen i atmosfæren
● gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt i arktiske og lavtliggende
områder og drøfte ett aktuelt klimatiltak

Geografi

Topp 5 relevante kompetansemål
● gjøre rede for globale hav- og luftstrømmer og forklare hva de har å si for klimaet
● gjøre greie for forhold som bestemmer vær og klimaforhold i Norge
● drøfte årsaker til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger de har på samfunn som
blir rammet
● gjøre rede for ressursbegrepet og diskutere hva som er lagt i begrepet bærekraftig
ressursutnytting
● gjøre rede for globale forskjeller i fordeling og levekår, forklare mulige årsaker til de og
drøfte hvordan en kan jevne ut forskjellene mellom land

Mission impact

Forum for utvikling og miljø står bak en filmserie om våpenhandel, skatteparadiser og plast. På Global skole finner du oppgaver knyttet til filmene i fagene naturfag og samfunnsfag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Samfunnsfag

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn.
  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine

KRLE

  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Naturfag

  • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Videregående

Samfunnsfag

Utforskeren

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

Internasjonale forhold

  • Gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Naturfag

Bærekraftig utvikling

  • Kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster

 

Ingen bærekraftig utvikling uten helse, likestillting og utdanning

Dette materiellet er utarbeidet av organisasjonen Sex og politikk. Formålet er å skape kunnskap om FNs bærekraftsmål på en engasjerende måte for elevene, med fokus på målene for helse, likestilling og utdanning, og hvordan seksuell og reproduktiv helse og rettigheter er integrert i disse.

Global ulikhet

I dag eier én prosent av verdens befolkning over halvparten av verdens formue. Hvor mye av dette skyldes forskjeller i flaks og dyktighet, og hvor mye skyldes globale maktstrukturer? Bygger vår rikdom på andres fattigdom? Bidrar internasjonale reguleringer til å minke, eller øke forskjellene i verden? Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Attac Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg 3 Kompetansemål etter VG1/VG 2

Utforskeren:

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

 

Politikk og demokrati:

  • diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei
  • diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold

 

Internasjonale forhold:

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

Sweatshop

Det norske klesforbruket øker og øker. Størsteparten av klærne som selges i norske klesbutikker er produsert i såkalte lavkostland i Asia, som India, Kina, Bangladesh og Kambodsja. Det er en rekke utfordringer knyttet til å legge produksjonen av klær til disse landene. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på noen av dem. Opplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

VG1/VG2

Samfunnskunskap 

  • utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
  • drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
  • drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
  • gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt

Geografi

  • reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv

Historie

  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv

--------------------------------------------------------

Eldre læreplan

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

 

Levelønn

Tekstilarbeidere i Kambodsja tjener lite, men så er det også billig å leve i Kambodsja. Eller....? Hva er forskjellen på levelønn og minstelønn? Hva gjør kleskjedene for å sikre at arbeiderne får en lønn de kan leve av? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda



 

Trygge og sunne arbeidsforhold

321 000 mennesker dør årlig i arbeidsulykker. Flere store ulykker har de siste årene rammet tekstilindustrien. Hvorfor skjer disse ulykkene? Hva kan gjøres for å bedre sikkerheten for arbeiderne i tekstilindustrien? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Organisasjonsfrihet

Hvilken rolle spiller fagbevegelsen i norsk arbeidsliv? Hvordan er det å være fagorganisert i land som Kina, Bangladesh og Kambodsja? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Kjør debatt!

Hvem har ansvaret for å ta tak i utfordringene i tekstilindustrien? Hvordan kan arbeidsforholdene i bransjen forbedres? Ta debatten i klassen! 

dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →