Forut: Læring gir energi
1-2 trinn
Samfunnsfag
- Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
- Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane
Naturfag
- Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
Norsk
- Lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og bruke enkle strategier for leseforståelse.
- Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
3-4 trinn
Samfunnsfag
- Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
- Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
Naturfag
- Samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder
KRLE
- Identifisere og reflektere over etiske spørsmål
Norsk
- Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
- Beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
Bærekraftsbiblioteket
1-2 trinn
Norsk
- lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
- låne og lese bøker fra biblioteket
- lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
Samfunnsfag
- Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane
3-4 trinn
KRLE
- sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
- identifisere og reflektere over etiske spørsmål
Naturfag
- samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
Norsk
- lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
Samfunnsfag
- Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
- Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
5-7 trinn
KRLE
- Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
- Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
Norsk
- Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
- Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
Penelope: Et undervisningsopplegg om plast i havet og bærekraftig utvikling
1-2 trinn
Norsk
-
Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
Samfunnsfag
- Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
- Utforske og gi døme på korleis barn kan påverke avgjerder og samarbeide om demokratiske prosessar
Naturfag
- Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
3-4 trinn
Norsk
-
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
Samfunnsfag
- Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
- Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder
Naturfag
- utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
5-7 trinn
Norsk
-
Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
Samfunnsfag
- utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
KRLE
- Utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
Naturfag
-
reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
- gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
- utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
Barnas rettighetskort
1-2 klasse
Norsk
- Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
- Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
Samfunnsfag
- Utvikle og presentere samfunnsfaglege spørsmål
- Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane
3-4 klasse
Norsk
- Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
Samfunnsfag
- Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
- Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
- Samtale om grenser knytte til kropp, kva vald og seksuelle overgrep er, og kvar ein kan få hjelp dersom ein blir utsett for vald og seksuelle overgrep
KRLE
- Identifisere og reflektere over etiske spørsmål
- beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn