Tema: Demokrati og medborgerskap

Undervisningsopplegg med demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema på Global skole gir elevene kunnskap om menneskerettigheter og demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler i et internasjonalt perspektiv. De skal også legge vekt på å motivere, og vise muligheter, til engasjement og deltagelse i samfunnet. 

1.-4. klasse

Penelope: Et undervisningsopplegg om plast i havet og bærekraftig utvikling

På Aftenposten JR finner du filmserien Penelope sin kamp for miljøet, om miljøagenten Penelope som aksjonerer for bærekraftig utvikling. Filmen er laget i samarbeid med blant annet ForUM. På Global skole er det undervisningsoppgaver og en Kahoot knyttet til filmen.  

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
  • Utforske og gi døme på korleis barn kan påverke avgjerder og samarbeide om demokratiske prosessar

Naturfag

  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

3-4 trinn

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder

Naturfag

  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

5-7 trinn

Norsk

  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Samfunnsfag

  • utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

KRLE

  • Utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

Naturfag

  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer

  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Barnas valg

Her kan du få lære om det politiske systemet i Norge og hva de forskjellige partiene mener. Redd Barna har laget et undervisningsopplegg med informasjonsfilmer, barnas valgshow og barnepartiprogrammer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

4. ÅRSTEGET

Samfunnskunnskap:

  • lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske, og forklare konsekvensar ved å bryte normene
  • utforme og praktisere reglar for samspel med andre og delta i demokratiske avgjersler i skolesamfunnet
  • drøfte oppfatningar av rettferd og likeverd

 

7. ÅRSTEGET

Samfunnskunnskap 

  • gjere greie for dei viktigaste maktinstitusjonane i Noreg og deira hovudoppgåver og diskutere skilnader mellom å leve i eit demokrati og i eit samfunn utan demokrati
  • gjere greie for kva eit politisk parti er, og diskutere nokre sentrale motsetnader mellom dei politiske partia i Noreg
  • gjere greie for kva for moglegheiter, plikter og rettar barn og unge har til medverknad

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget er utviklet av Unicef.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 klasse

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Utvikle og presentere samfunnsfaglege spørsmål
  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 klasse

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • Samtale om grenser knytte til kropp, kva vald og seksuelle overgrep er, og kvar ein kan få hjelp dersom ein blir utsett for vald og seksuelle overgrep

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål
  • beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn

Rettighetsslottet

Rettighetsslottet er et digitalt undervisningsmateriell for barnehagen og småskolen. Gjennom små filmer, samtaler og ulike oppgaver vil dere lære mer om sentrale rettigheter i FNs barnekonvensjon. Opplegget er utviklet av Redd Barna og du finner det her.

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 klasse

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

3-4 klasse

Samfunnsfag

  • presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

Norsk

  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål

5.-7. klasse

Redd Barna: Ikke-diskriminering

Besøk Det magiske klasserommet med 15 korte filmer og mange quizer, bildeserier og spill. Om diskriminering ute i verden, på skolen, på fritida, på internett og i hjernen.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7. trinn
 

Samfunnsfag

• utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
• utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
• drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
• samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
• utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag
• reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete
• reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne

Norsk

• utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet

KRLE

• utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
• gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge

Engelsk

• utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
 

Etter 10. trinn
 

Samfunnsfag

• reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
• utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
• beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
• drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
• gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
• reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
• reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
• beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

Norsk

• utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
• utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter

Naturfag

• drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse

KRLE

• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
• identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Penelope: Et undervisningsopplegg om plast i havet og bærekraftig utvikling

På Aftenposten JR finner du filmserien Penelope sin kamp for miljøet, om miljøagenten Penelope som aksjonerer for bærekraftig utvikling. Filmen er laget i samarbeid med blant annet ForUM. På Global skole er det undervisningsoppgaver og en Kahoot knyttet til filmen.  

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
  • Utforske og gi døme på korleis barn kan påverke avgjerder og samarbeide om demokratiske prosessar

Naturfag

  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

3-4 trinn

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder

Naturfag

  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

5-7 trinn

Norsk

  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Samfunnsfag

  • utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

KRLE

  • Utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra

Naturfag

  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer

  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

8.-10. klasse

Røde Kors: Når krigen raser

Når krigen raser er et nettsted og undervisningsopplegg fra Røde Kors. Innholdet i undervisningsoppleggene tar utgangspunkt i krig og konflikt, men handler også om ungdoms hverdag og muligheten til å engasjere seg. Opplegget er tilpasset ungdomsskole og videregående.

Frivillig.no: Lær om frivilligheten

Frivillig.no har utviklet materiell om frivillighet for deg som er elev, og for deg som er lærer. Her finner lærere materiell som passer til en dobbeltime om frivillighet, inkludert et læringshefte og presentasjon.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Innsats for andre

  • Utforske og reflektere over hva frivillig arbeid og sosialt entreprenørskap innebærer og hva dette betyr i praksis
  • Planlegge og utvikle sosiale tiltak som bidrar til et inkluderende samfunn
  • Gjennomføre praktiske sosiale tiltak for andre i samarbeid med andre
  • Følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper

Norsk

  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer

Samfunnsfag

  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar

VG1/VG2

Norsk

  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
  • skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst

Samfunnskunnskap

  • utforske og beskrive korleis organiseringa av samfunnet og arbeidslivet i Noreg har endra seg, og drøfte korleis den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringar enkeltpersonar og samfunnet står overfor

Historie

  • utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar

 

 

 

Plan: Vold mot barn og unge

Et undervisningsopplegg med bakgrunnsinformasjon, filmer og oppgaver. I tillegg til å lære om vold mot barn og unge, kan dere samle inn penger til Planprosjektet "Stans vold mot barn".

Foto: Plan international

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

  • Tverrfaglig tema: Berekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgarskap

Samfunnsfag

Kjerneelement

  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Bærekraftige samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap

Kompetansemål

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag

Norsk

Kjerneelement

  • Skriftlig tekstskaping
  • Muntlig kommunikasjon

Kompetansemål

  • Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • Skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål

KRLE

Kjerneelement

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Kompetansemål

  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

 

Utgått læreplan

Samfunnsfag 10 trinn 

 

  • Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.
  • Analysere kjønnsroller i skildringar av seksualitet og forklare skilnaden på ønskt seksuell kontakt og seksuelle overgrep.
  • Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.

Samfunnsfag VG1/VG2

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep.
  • Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer.
  • Drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.

KRLE

  • Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.

Religion og etikk

  • Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål.

Politikk og menneskerettigheter

  • Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.
  • Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.

Sosialkunnskap

  • Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
  • Analysere årsaker til mishandling av barn og unge og drøfte hvordan mishandling kan hindres.
  • Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.

Lightup: Traffickalt Grunnkurs

Et grunnkurs for ungdomskolen og videregående om menneskehandel og seksuell utnyttelse fra ungdomsorganisasjonen Lightup. Opplegget inneholder informasjonshefter med oppgaver og ett spill.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Tverrfaglege tema: Folkehelse og livsmeistring, Berekraftig utvikling

8-10 trinn

KRLE
Kjerneelementer

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Kompetansemål

  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Samfunnsfag

Kjerneelementer

  • Bærekraftig samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap

Kompetansemål

  • utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

 

Utgått læreplan

8-10 trinn

KRLE
drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.

Samfunnsfag
bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
 

VGS

Samfunnsfag

UTFORSKAREN
utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

INDIVID, SAMFUNN OG KULTUR
gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer

politikk, individ og samfunn

SOSIALKUNNSKAP
Diskutere følger av sosiale problemer for individ og samfunn
vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter
 

 

 

Falske nyheter og kildekritikk

Et undervisningsopplegg som knytter kildekritikk til oppgaveskriving, medborgerskap og demokrati. I lærerveiledningen er det vedlagt en nedlastbar presentasjon, og en Kahoot om kildekritikk og falske nyheter. Nederst på siden er det noen forslag til oppgaver og lenker til mer informasjon og filmer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap

8-10 trinn

Demokrati i praksis

  • reflektere over hva som binder et demokratisk samfunn sammen
  • bruke ulike påvirkningskanaler for å nå ut til en bestemt målgruppe og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til påvirkning

Samfunnsfag

  • utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
  • vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
  • utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten

Norsk

  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster

VG1

Norsk

  • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte

Samfunnskunnskap

  • reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
  • vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
  • reflektere over eigne digitale spor, utforske kven som har tilgang til spora, og drøfte korleis data og personopplysningar kan brukast eller misbrukast

--------------------------------------------------------------

Utgått læreplan

10 årstrinnet

Utforskaren

•    Bruke statistiske kjelder til å berekne og beskrive tendensar og variasjonar i samfunnsfaglege drøftingar og vurdere om statistikken gjev påliteleg informasjon

•    Vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning

•    Reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene

•    Skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar

Samfunnsfag

•    Gje døme på kva samarbeid, medverknad og demokrati inneber nasjonalt, lokalt, i organisasjonar og i skolen

Videregående

Røde Kors: Når krigen raser

Når krigen raser er et nettsted og undervisningsopplegg fra Røde Kors. Innholdet i undervisningsoppleggene tar utgangspunkt i krig og konflikt, men handler også om ungdoms hverdag og muligheten til å engasjere seg. Opplegget er tilpasset ungdomsskole og videregående.

Frivillig.no: Lær om frivilligheten

Frivillig.no har utviklet materiell om frivillighet for deg som er elev, og for deg som er lærer. Her finner lærere materiell som passer til en dobbeltime om frivillighet, inkludert et læringshefte og presentasjon.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Innsats for andre

  • Utforske og reflektere over hva frivillig arbeid og sosialt entreprenørskap innebærer og hva dette betyr i praksis
  • Planlegge og utvikle sosiale tiltak som bidrar til et inkluderende samfunn
  • Gjennomføre praktiske sosiale tiltak for andre i samarbeid med andre
  • Følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper

Norsk

  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer

Samfunnsfag

  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar

VG1/VG2

Norsk

  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
  • skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst

VG1/VG2

Samfunnskunnskap

  • utforske og beskrive korleis organiseringa av samfunnet og arbeidslivet i Noreg har endra seg, og drøfte korleis den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringar enkeltpersonar og samfunnet står overfor

Historie

  • utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar

 

 

 

Spire: Framtidens klimahelter - Utdanning for bærekraftig utvikling

Undervisningsopplegget fra Spire har fokus på klimaendringer, en av de store utfordringene innenfor bærekraftig utvikling. Målet med undervisningsopplegget er å skape kunnskap, engasjement og tro på egen evne til å påvirke.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Topp 5 relevante kompetansemål
● utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problemer og drøfte ulike
løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegreper
● diskutere begrepene økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig
utvikling og forholdet mellom dem
● gjøre rede for rettighetene man har som forbruker, og diskutere forbrukerens etiske
ansvar
● drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsforumer og vurdere egne forståelser
i lys av andres innlegg
● utforske og diskutere hvordan man kan være med i og påvirke det politiske systemet
gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning


Norsk

Topp 5 relevante kompetansemål
● lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige
argumenter i diskusjoner
● skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram,
etter mønster av ulike eksempeltekster
● vurdere og revidere egne tekster ut fra faglige kriterier
● gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende
tekster på hovedmål og sidemål
● bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner

Naturfag

Topp 5 relevante kompetansemål
● gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling
● kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som
kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
● undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på
argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
● forklare hva drivhuseffekt er, og gjøre rede for hvordan menneskelig aktivitet endrer
energibalansen i atmosfæren
● gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt i arktiske og lavtliggende
områder og drøfte ett aktuelt klimatiltak

Geografi

Topp 5 relevante kompetansemål
● gjøre rede for globale hav- og luftstrømmer og forklare hva de har å si for klimaet
● gjøre greie for forhold som bestemmer vær og klimaforhold i Norge
● drøfte årsaker til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger de har på samfunn som
blir rammet
● gjøre rede for ressursbegrepet og diskutere hva som er lagt i begrepet bærekraftig
ressursutnytting
● gjøre rede for globale forskjeller i fordeling og levekår, forklare mulige årsaker til de og
drøfte hvordan en kan jevne ut forskjellene mellom land

Mission impact

Forum for utvikling og miljø står bak en filmserie om våpenhandel, skatteparadiser og plast. På Global skole finner du oppgaver knyttet til filmene i fagene naturfag og samfunnsfag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Samfunnsfag

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn.
  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine

KRLE

  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Naturfag

  • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Videregående

Samfunnsfag

Utforskeren

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

Internasjonale forhold

  • Gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Naturfag

Bærekraftig utvikling

  • Kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster

 

Demokratiet i krise?

Undervisningsopplegget inneholder artikler, film og bakgrunnsstoff om det som blir sett på som krisen for det liberale demokratiet. Det blir satt i sammenheng med hva som kjennetegner og er utfordringene for et demokratisk system.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Utforskaren VG1/VG2

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep 

 

Politikk og demokrati  VG1/VG2

•    Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad
•    Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar
•    Diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
•    Diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
 

Internasjonale forhold VG1/VG2

  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Ulike typer konflikter

Lær om hvordan FN og forskere skiller mellom ulike typer konflikter, og hvilke konsekvenser dette har for hvordan det internasjonale samfunnet kan gripe inn i en konflikt. Opplegget vil gi elevene et grunnlag for å utforske hvorfor en konflikt har blitt en krig, og hva som skal til for at det blir fred.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Samfunnsfag

  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane

VG1/VG2

Samfunnsfag

  • reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
  • utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper

VG3

Historie

  • reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken
  • drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning

------------------------

Eldre lærplan

10. ÅRSSTEGET
Historie

  • Drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-talet.

VGS

Politikk og demokrati

  • Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar.

Internasjonale forhold

  • Finne døme på ulike typar konfliktar og menneskeretsbrot og drøfta kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere. 

VALGFAGET DEMOKRATI I PRAKSIS

  • Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon
  • Drøfte hvordan konflikter kan forebygges
  • Diskutere bruk av dialog og kommunikasjon som virkemiddel for å løse konflikter.
  • Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon

Sweatshop

Det norske klesforbruket øker og øker. Størsteparten av klærne som selges i norske klesbutikker er produsert i såkalte lavkostland i Asia, som India, Kina, Bangladesh og Kambodsja. Det er en rekke utfordringer knyttet til å legge produksjonen av klær til disse landene. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på noen av dem. Opplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

VG1/VG2

Samfunnskunskap 

  • utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
  • drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
  • drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
  • gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt

Geografi

  • reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv

Historie

  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv

--------------------------------------------------------

Eldre læreplan

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

 

Levelønn

Tekstilarbeidere i Kambodsja tjener lite, men så er det også billig å leve i Kambodsja. Eller....? Hva er forskjellen på levelønn og minstelønn? Hva gjør kleskjedene for å sikre at arbeiderne får en lønn de kan leve av? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda



 

Trygge og sunne arbeidsforhold

321 000 mennesker dør årlig i arbeidsulykker. Flere store ulykker har de siste årene rammet tekstilindustrien. Hvorfor skjer disse ulykkene? Hva kan gjøres for å bedre sikkerheten for arbeiderne i tekstilindustrien? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Organisasjonsfrihet

Hvilken rolle spiller fagbevegelsen i norsk arbeidsliv? Hvordan er det å være fagorganisert i land som Kina, Bangladesh og Kambodsja? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Kjør debatt!

Hvem har ansvaret for å ta tak i utfordringene i tekstilindustrien? Hvordan kan arbeidsforholdene i bransjen forbedres? Ta debatten i klassen! 

dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →