Bærekraftsbiblioteket
1-2 trinn
Norsk
- lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
- låne og lese bøker fra biblioteket
- lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
Samfunnsfag
- Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane
3-4 trinn
KRLE
- sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
- identifisere og reflektere over etiske spørsmål
Naturfag
- samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
Norsk
- lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
Samfunnsfag
- Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
- Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
5-7 trinn
KRLE
- Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
- Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
Norsk
- Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
- Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
SKOLE FOR ALLE - Å LEVE MED EN FUNKSJONSNEDSETTELSE
1.-4. trinn:
Samfunnskunnskap:
• gje døme på rettar barn har, og ulike forventningar jenter og gutar møter i kvardagen, og samtale om korleis forventningane kan opplevast
• drøfte oppfatningar av rettferd og likeverd
Geografi:
samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land
------------------
Kommende læreplan
KRL
- samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
Samfunnsfag
Kompetansemål etter 2. trinn
- presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane
Kompetansemål etter 4. trinn
- presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
- samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
Barnas rettighetskort
1-2 klasse
Norsk
- Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
- Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
Samfunnsfag
- Utvikle og presentere samfunnsfaglege spørsmål
- Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane
3-4 klasse
Norsk
- Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
Samfunnsfag
- Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
- Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
- Samtale om grenser knytte til kropp, kva vald og seksuelle overgrep er, og kvar ein kan få hjelp dersom ein blir utsett for vald og seksuelle overgrep
KRLE
- Identifisere og reflektere over etiske spørsmål
- beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
Rettighetsslottet
1-2 klasse
Samfunnsfag
- Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane
Norsk
- Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
- Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
3-4 klasse
Samfunnsfag
- presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
Norsk
- følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
KRLE
- Identifisere og reflektere over etiske spørsmål