Tema: Folkehelse og livsmestring

Tverrfaglige undervisningsopplegg om folkehelse og livsmestring på Global skole inneholder materiell som gir elevene kunnskap om fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk i et internasjonalt og globalt perspektiv.

1.-4. klasse

Bærekraftsbiblioteket

FN-sambandet har utviklet boklister med aktiviteter til alle bærekraftsmålene, og et opplegg for littterær og samtalebasert forståelse av bærekraftsmålene for 1-7 trinn.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
  • låne og lese bøker fra biblioteket
  • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 trinn

KRLE

  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Naturfag

  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Norsk

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

5-7 trinn

KRLE

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Norsk

  • Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

 

 

SKOLE FOR ALLE - Å LEVE MED EN FUNKSJONSNEDSETTELSE

I verden i dag lever omtrent en milliard mennesker med nedsatt funksjonsevne, og over halvparten av barna med funksjonsnedsettelse som lever i utviklingsland får ikke gå på skole. I denne filmen møter vi Johanna som bor i Zambia, undervisningsopplegget fra Hei Verden inneholder også oppgaver.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1.-4. trinn: 

Samfunnskunnskap: 
•    gje døme på rettar barn har, og ulike forventningar jenter og gutar møter i kvardagen, og samtale om korleis forventningane kan opplevast
•    drøfte oppfatningar av rettferd og likeverd

Geografi:
samanlikne liv og virke i Noreg og i nokre andre land

------------------

Kommende læreplan

KRL

  • samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen

Samfunnsfag

Kompetansemål etter 2. trinn

  • presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

Kompetansemål etter 4. trinn

  • presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
     

 

 

Barnas rettighetskort

Barnas rettighetskort tar for seg rettigheter som gjelder alle barn uansett hvor de bor, men også noen av de spesielle utfordringene barn i fattige land har. Undervisningsopplegget har bakgrunnsinformasjon og forslag til sanger, litteratur og aktiviteter knyttet til de ulike rettighetene. Opplegget er utviklet av Unicef.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 klasse

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Utvikle og presentere samfunnsfaglege spørsmål
  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 klasse

Norsk

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
  • Samtale om grenser knytte til kropp, kva vald og seksuelle overgrep er, og kvar ein kan få hjelp dersom ein blir utsett for vald og seksuelle overgrep

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål
  • beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn

Rettighetsslottet

Rettighetsslottet er et digitalt undervisningsmateriell for barnehagen og småskolen. Gjennom små filmer, samtaler og ulike oppgaver vil dere lære mer om sentrale rettigheter i FNs barnekonvensjon. Opplegget er utviklet av Redd Barna og du finner det her.

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 klasse

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

Norsk

  • Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

3-4 klasse

Samfunnsfag

  • presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

Norsk

  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

KRLE

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål

5.-7. klasse

Bærekraftsbiblioteket

FN-sambandet har utviklet boklister med aktiviteter til alle bærekraftsmålene, og et opplegg for littterær og samtalebasert forståelse av bærekraftsmålene for 1-7 trinn.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

1-2 trinn

Norsk

  • lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
  • låne og lese bøker fra biblioteket
  • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
  • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig

Samfunnsfag

  • Presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

3-4 trinn

KRLE

  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål

Naturfag

  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse

Norsk

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter

Samfunnsfag

  • Utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
  • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

5-7 trinn

KRLE

  • Utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Norsk

  • Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
  • Lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

 

 

Redd Barna: Ikke-diskriminering

Besøk Det magiske klasserommet med 15 korte filmer og mange quizer, bildeserier og spill. Om diskriminering ute i verden, på skolen, på fritida, på internett og i hjernen.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

5-7. trinn
 

Samfunnsfag

• utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
• utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
• drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
• samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
• utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag
• reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete
• reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne

Norsk

• utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet

KRLE

• utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
• gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge

Engelsk

• utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
 

Etter 10. trinn
 

Samfunnsfag

• reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
• utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
• beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
• drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
• gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
• reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
• reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
• beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

Norsk

• utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
• utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter

Naturfag

• drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse

KRLE

• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
• identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

8.-10. klasse

Operasjon Dagsverk: Ungdom på flukt

Denne filmen gir en kort innføring i årets OD-prosjekt om ungdom på flukt og traumebehandling. Filmen har to tilhørende oppgaver.

Plan: Vold mot barn og unge

Et undervisningsopplegg med bakgrunnsinformasjon, filmer og oppgaver. I tillegg til å lære om vold mot barn og unge, kan dere samle inn penger til Planprosjektet "Stans vold mot barn".

Foto: Plan international

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

  • Tverrfaglig tema: Berekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgarskap

Samfunnsfag

Kjerneelement

  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Bærekraftige samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap

Kompetansemål

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag

Norsk

Kjerneelement

  • Skriftlig tekstskaping
  • Muntlig kommunikasjon

Kompetansemål

  • Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • Skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål

KRLE

Kjerneelement

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Kompetansemål

  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

 

Utgått læreplan

Samfunnsfag 10 trinn 

 

  • Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.
  • Analysere kjønnsroller i skildringar av seksualitet og forklare skilnaden på ønskt seksuell kontakt og seksuelle overgrep.
  • Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.

Samfunnsfag VG1/VG2

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep.
  • Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer.
  • Drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.

KRLE

  • Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.

Religion og etikk

  • Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål.

Politikk og menneskerettigheter

  • Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.
  • Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.

Sosialkunnskap

  • Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
  • Analysere årsaker til mishandling av barn og unge og drøfte hvordan mishandling kan hindres.
  • Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.

Lightup: Traffickalt Grunnkurs

Et grunnkurs for ungdomskolen og videregående om menneskehandel og seksuell utnyttelse fra ungdomsorganisasjonen Lightup. Opplegget inneholder informasjonshefter med oppgaver og ett spill.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Tverrfaglege tema: Folkehelse og livsmeistring, Berekraftig utvikling

8-10 trinn

KRLE
Kjerneelementer

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Kompetansemål

  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Samfunnsfag

Kjerneelementer

  • Bærekraftig samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap

Kompetansemål

  • utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

 

Utgått læreplan

8-10 trinn

KRLE
drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.

Samfunnsfag
bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
 

VGS

Samfunnsfag

UTFORSKAREN
utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

INDIVID, SAMFUNN OG KULTUR
gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer

politikk, individ og samfunn

SOSIALKUNNSKAP
Diskutere følger av sosiale problemer for individ og samfunn
vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter
 

 

 

Ingen bærekraftig utvikling uten helse, likestilling og utdanning

Undervisningsopplegget er utarbeidet av organisasjonen Sex og politikk. Formålet er å skape kunnskap om FNs bærekraftsmål på en engasjerende måte for elevene, med fokus på målene for helse, likestilling og utdanning, og hvordan seksuell og reproduktiv helse og rettigheter er integrert i disse.
 

Hva er identitet?

Temaet for undervisningsopplegget er å utforske egen og andres identitet, og muligheter og utfordringer knyttet til identitetsspørsmål i en kulturell kontekst. Undervisningsopplegget er beregnet til to-tre skoletimer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre når det kommer til muligheter og utfordringer tilknyttet identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for evne til perspektivtaking, gjennom forståelse av ulike syn og evner til å uttrykke eget standpunkt til temaet, og å drøfte årsaker og tiltak mot rasisme og diskriminering. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.

Tverrfaglig tema: Folkehelse og livsmestring

8-10 trinn

KRLE

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

Norsk

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

Samfunnsfag

  • reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
  • reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar

VG1/VG2

Norsk

  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig

Samfunnskunnskap

  • gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
  • reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie

------------------------------------

VGS utgående læreplan

Individ, samfunn og kultur

  • Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke dem til å undersøke og diskutere trekk ved sosialiseringen av ungdom i Norge
  • Diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer
  • Drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår og hva slags tiltak som kan motvirke dette

Videregående

Operasjon Dagsverk: Ungdom på flukt

Denne filmen gir en kort innføring i årets OD-prosjekt om ungdom på flukt og traumebehandling. Filmen har to tilhørende oppgaver.

Ingen bærekraftig utvikling uten helse, likestillting og utdanning

Dette materiellet er utarbeidet av organisasjonen Sex og politikk. Formålet er å skape kunnskap om FNs bærekraftsmål på en engasjerende måte for elevene, med fokus på målene for helse, likestilling og utdanning, og hvordan seksuell og reproduktiv helse og rettigheter er integrert i disse.

Hva er identitet?

Temaet for undervisningsopplegget er å utforske egen og andres identitet, og muligheter og utfordringer knyttet til identitetsspørsmål i en kulturell kontekst. Undervisningsopplegget er beregnet til to-tre skoletimer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre når det kommer til muligheter og utfordringer tilknyttet identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for evne til perspektivtaking, gjennom forståelse av ulike syn og evner til å uttrykke eget standpunkt til temaet, og å drøfte årsaker og tiltak mot rasisme og diskriminering. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.

Tverrfaglig tema: Folkehelse og livsmestring

8-10 trinn

KRLE

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

Norsk

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

Samfunnsfag

  • reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
  • reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar

VG1/VG2

Norsk

  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig

Samfunnskunnskap

  • gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
  • reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie

------------------------------------

VGS utgående læreplan

Individ, samfunn og kultur

  • Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke dem til å undersøke og diskutere trekk ved sosialiseringen av ungdom i Norge
  • Diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer
  • Drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår og hva slags tiltak som kan motvirke dette
dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →