Medie- og informasjonskunnskap

Verden går bedre enn du tror

Et undervisningsopplegg om media og bærekraftig utvikling. Målgruppe er elever på ungdomsskole og videregående skole, og undervisningsopplegget er utviklet av informasjonskampanjen Verdens beste nyheter.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

VGS 

Samfunnskunnskap

  • Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
  • Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar

Medie og informasjonskunnskap

  • Vurdere bruk og misbruk av statistikk (01)
  • Gjere greie for ulike påverknadsmodellar og vurdere korleis folk kan bli påverka av ulike medium (01)
  • Kunne føre opp kjelder, vurdere informasjon kjeldekritisk og bruke relevant informasjons- og kommunikasjonsteknologi i arbeid med eigne medieprodukt (01)
  • Forme ut eigne journalistiske medieuttrykk i ulike kanalar og grunngje val av målgruppe, kanal og teknologi(01)
  • Presentere sør-nord-problematikken i det internasjonale mediebildet (02)
  • Vurdere korleis media kan forme haldningar, normer og verdiar (02)
  • Reflektere over media si rolle når det gjeld informasjons-, nyheits- og kulturformidling i det internasjonale mediebildet (02)
  • skape og presentere eigne medieprodukt i ulike kombinasjonar av tekst, lyd og bilde og grunngje val av medium og publiseringsform(02)
  • bruke forteljarteknikkar, munnlege uttrykksmåtar og dramaturgiske verkemiddel i eigne medieproduksjonar(02)

Norsk 

  • Bruke ulike kilder på en kritisk måte og oppgi kildene på en etterrettelig måte(VG1)
  • Lytte til andres argumentasjon og drive diskusjonen framover ved å bruke retoriske appellformer(VG1)
  • Bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i diskusjoner og presentasjoner (VG2)

Medier og kommunikasjon

  • Planlegge, produsere og presentere sammensatte medietekster
  • Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier

Intercultural Understanding, Human Rights and Ethics in Journalism

Flere undervisningsopplegg på engelsk om journalisme og menneskerettigheter. Bak produksjonen står institutter for journalist utdanning ved universiteter i Sverige, Russland og Norge, samt menneskerettighetsakademiet.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Læreplan i engelsk - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (ENG4-01)

Samfunnsfaglig engelsk

Språk og språklæring

  • analysere språklige virkemidler i tekster i ulike sjangrer og vurdere virkningen av dem

Kommunikasjon

  • bruke et rikt og nyansert ordforråd til å kommunisere om samfunnsfaglige emner.
  • drøfte lange og språklig krevende tekster med samfunnsfaglige perspektiv.
  • Oppsummere, kommentere og diskutere ulike synspunkter på samfunnsspørsmål.

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden
     

Internasjonal engelsk

Kultur, samfunn og litteratur

  • analysere og vurdere noen engelskspråklige mediers rolle i det internasjonale samfunnet
  • drøfte ulike sider ved flerkulturelle samfunn i den engelskspråklige verden
  • reflektere over hvordan kulturforskjeller og ulike verdisystem kan påvirke kommunikasjon
  • drøfte noen internasjonale og globale utfordringer

 

Læreplan i mediesamfunnet - felles programfag i utdanningsprogram for medier og kommunikasjon (MOK1-01)

Mediesamfunnet 1

Mediene i samfunnet

  • Gjøre greie for medienes rolle i demokratiske samfunn


Mediesamfunnet 2

Mediene i samfunnet

  • drøfte betydningen av ytrings- og pressefrihet
  • gjøre greie for og diskutere grensene for ytringsfrihet
  • drøfte mediepolitikk og medienes makt i samfunnet, lokalt og nasjonalt
  • drøfte funksjonen egne og andres medieuttrykk har i samfunnet, lokalt, nasjonalt og internasjonalt

Mediesamfunnet 3

Mediebransjen

  • drøfte problemstillinger knyttet til ytringsfrihet i mediebransjen
  • drøfte nyskaping og omstilling i mediebransjen lokalt, nasjonalt og internasjonalt med utgangspunkt i medieutviklingen

Mediene i samfunnet

  • analysere medienes rolle i det flerkulturelle samfunnet
  • gjøre greie for sosiale mediers betydning for individet og den offentlige debatten
dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →