Norsk

Plan: Barn på flukt

Undervisningsopplegg om barn som flyktninger for 8 - 10 trinn og vgs utviklet av Plan. Her finner man bakgrunnsstoff og mange oppgaver knyttet til fag som norsk, samfunnsfag, KRLE, politikk og menneskerettigheter og bærekraftig utvikling.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 TRINN

Norsk
Lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster.
Delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon.

Samfunnsfag
Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.
Skape forteljingar om menneske frå ulike samfunn i fortid og notid og vise korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar.

Demokrati i praksis
Gjøre rede for menneskerettigheter og grunnleggende demokratiske verdier
Bruke samfunnsinformasjon for å kunne skille mellom fakta og meninger, identifisere fordommer og forholde seg kritisk til kilder

KRLE
Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder

 

VGS

Norsk
Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner

Samfunnsfag
Bruke varierte digitale søkestragerier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere formålet og relevansen til kildene
Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

Religion og etikk
føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål

Sosialkunnskap
Formulere samfunnsfaglige problemstillinger og finne fram til, bearbeide og presentere informasjon ut fra problemstillingene.
Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
Gjøre rede for årsaker til folkevandringer, drøfte prinsippene for norsk innvandringspolitikk og vurdere tiltak som kan lette integrering av innvandrere i Norge.

Politikk og menneskerettigheter
Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Spire: Framtidens klimahelter - Utdanning for bærekraftig utvikling

Undervisningsopplegget fra Spire har fokus på klimaendringer, en av de store utfordringene innenfor bærekraftig utvikling. Målet med undervisningsopplegget er å skape kunnskap, engasjement og tro på egen evne til å påvirke.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Topp 5 relevante kompetansemål
● utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problemer og drøfte ulike
løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegreper
● diskutere begrepene økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig
utvikling og forholdet mellom dem
● gjøre rede for rettighetene man har som forbruker, og diskutere forbrukerens etiske
ansvar
● drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsforumer og vurdere egne forståelser
i lys av andres innlegg
● utforske og diskutere hvordan man kan være med i og påvirke det politiske systemet
gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning


Norsk

Topp 5 relevante kompetansemål
● lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige
argumenter i diskusjoner
● skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram,
etter mønster av ulike eksempeltekster
● vurdere og revidere egne tekster ut fra faglige kriterier
● gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende
tekster på hovedmål og sidemål
● bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner

Naturfag

Topp 5 relevante kompetansemål
● gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling
● kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som
kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
● undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på
argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
● forklare hva drivhuseffekt er, og gjøre rede for hvordan menneskelig aktivitet endrer
energibalansen i atmosfæren
● gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt i arktiske og lavtliggende
områder og drøfte ett aktuelt klimatiltak

Geografi

Topp 5 relevante kompetansemål
● gjøre rede for globale hav- og luftstrømmer og forklare hva de har å si for klimaet
● gjøre greie for forhold som bestemmer vær og klimaforhold i Norge
● drøfte årsaker til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger de har på samfunn som
blir rammet
● gjøre rede for ressursbegrepet og diskutere hva som er lagt i begrepet bærekraftig
ressursutnytting
● gjøre rede for globale forskjeller i fordeling og levekår, forklare mulige årsaker til de og
drøfte hvordan en kan jevne ut forskjellene mellom land

dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →