Oppslagsverk demokrati:
E-bøker om demokrati:
- Øyvind Østerud : Statsvitenskap - Demokratiets problemer
- Bjørn Erik Rasch: Demokrati - Ideer og organisering
- Statsvitenskapelig leksikon: Demokrati
---------------------------------------------------
I et demokrati bør det være enighet om spillereglene, reglene for hvordan en kommer fram til beslutninger. Det bør være en felles oppslutning om de politiske institusjonene og et sett av verdier som ofte er nært knyttet til menneskerettighetene. Det bør være tillit mellom partene, eller meningsmotstanderen i systemet, at de følger spilleregler og ikke setter de verdier og institusjoner som de mener er grunnleggende for systemet i fare.
Flere undersøkelser og forskere har nå pekt på en krise for demokratiet sin stilling i verden. Sjelden har utfordringene til demokratiet vært større, og eksemplene på demokratiske systemer med store problemer er mange. I et land som USA er blant annet tilliten mellom de to store partiene tynnslitt, i Brasil kan det synes som om oppslutningen rundt menneskerettigheter og demokratiske verdier er sterkt svekket og i Tyrkia endrer presidenten spillereglene for å sikre seg mer makt.
Ingen har tvilt på posisjonen til det liberale demokratiet og de verdier som følger med i etablerte demokratier. Det har vært vanlig å ta det for gitt at styresettet ville få fotfeste i flere stater. Demokratiet blir gjerne ansett som den mest effektive styreformen både økonomisk og politisk.
De siste årene kan en få inntrykk av at utviklingen er snudd. Tillitten til systemet og folkevalgte politikere er svekket, oppslutningene om demokratiske verdier er svekket. Det er sterke fronter mellom partene i etablerte demokratier, og ledere begrenser gjerne befolkningens demokratiske rettigheter for å sikre sin egen posisjon. Hva er det som har ført til disse endringene, skjer det bare eller kan det ha sammenheng med andre utviklingstrekk i samfunnet?
Film
Samfunnskunnskap VG1/VG2
Historie VG 2
Politikk og menneskerettigheter
Oppslagsverk demokrati:
E-bøker om demokrati:
---------------------------------------------------