Samfunnsfag

Operasjon Dagsverk: Ungdom på flukt

Denne filmen gir en kort innføring i årets OD-prosjekt om ungdom på flukt og traumebehandling. Filmen har to tilhørende oppgaver.

Røde Kors: Når krigen raser

Når krigen raser er et nettsted og undervisningsopplegg fra Røde Kors. Innholdet i undervisningsoppleggene tar utgangspunkt i krig og konflikt, men handler også om ungdoms hverdag og muligheten til å engasjere seg. Opplegget er tilpasset ungdomsskole og videregående.

Undervisningsopplegg om bærekraftsmålene

Plan Norge byr på korte undervisningsopplegg for alle de 17 bærekraftsmålene til FN. Oppleggene inneholder historier, filmer og korte skriftlige og muntlige oppgaver. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

VG1

Norsk

  • Lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

VG1/2

Geografi

  • reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv
  • utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
  • gjere greie for årsaker til demografiske endringar og drøfte ulike levekår i forskjellige delar av verda

Samfunnskunnskap

  • Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
     

VG2/3

Utviklingsgeografi (Politikk, individ og samfunn)

  • forklare begrepet bærekraftig utvikling og drøfte miljøutfordringer som følger av økonomisk globalisering

 

 

 

Frivillig.no: Lær om frivilligheten

Frivillig.no har utviklet materiell om frivillighet for deg som er elev, og for deg som er lærer. Her finner lærere materiell som passer til en dobbeltime om frivillighet, inkludert et læringshefte og presentasjon.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Innsats for andre

  • Utforske og reflektere over hva frivillig arbeid og sosialt entreprenørskap innebærer og hva dette betyr i praksis
  • Planlegge og utvikle sosiale tiltak som bidrar til et inkluderende samfunn
  • Gjennomføre praktiske sosiale tiltak for andre i samarbeid med andre
  • Følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper

Norsk

  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer

Samfunnsfag

  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar

VG1/VG2

Norsk

  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
  • skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst

VG1/VG2

Samfunnskunnskap

  • utforske og beskrive korleis organiseringa av samfunnet og arbeidslivet i Noreg har endra seg, og drøfte korleis den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringar enkeltpersonar og samfunnet står overfor

Historie

  • utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar

 

 

 

Plan: Vold mot barn og unge

Et undervisningsopplegg med bakgrunnsinformasjon, filmer og oppgaver. I tillegg til å lære om vold mot barn og unge, kan dere samle inn penger til Planprosjektet "Stans vold mot barn".

Foto: Plan international

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

  • Tverrfaglig tema: Berekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgarskap

Samfunnsfag

Kjerneelement

  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Bærekraftige samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap

Kompetansemål

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag

Norsk

Kjerneelement

  • Skriftlig tekstskaping
  • Muntlig kommunikasjon

Kompetansemål

  • Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • Skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål

KRLE

Kjerneelement

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Kompetansemål

  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

 

Utgått læreplan

Samfunnsfag 10 trinn 

 

  • Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.
  • Analysere kjønnsroller i skildringar av seksualitet og forklare skilnaden på ønskt seksuell kontakt og seksuelle overgrep.
  • Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.

Samfunnsfag VG1/VG2

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep.
  • Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer.
  • Drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.

KRLE

  • Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.

Religion og etikk

  • Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål.

Politikk og menneskerettigheter

  • Diskutere hva menneskerettigheter innebærer som juridiske og etiske normer i hverdagslivet.
  • Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.

Sosialkunnskap

  • Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
  • Analysere årsaker til mishandling av barn og unge og drøfte hvordan mishandling kan hindres.
  • Vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter.

Plan: Barn på flukt

Undervisningsopplegg om barn som flyktninger for 8 - 10 trinn og vgs utviklet av Plan. Her finner man bakgrunnsstoff og mange oppgaver knyttet til fag som norsk, samfunnsfag, KRLE, politikk og menneskerettigheter og bærekraftig utvikling.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 TRINN

Norsk
Lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster.
Delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon.

Samfunnsfag
Bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre.
Skape forteljingar om menneske frå ulike samfunn i fortid og notid og vise korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar.

Demokrati i praksis
Gjøre rede for menneskerettigheter og grunnleggende demokratiske verdier
Bruke samfunnsinformasjon for å kunne skille mellom fakta og meninger, identifisere fordommer og forholde seg kritisk til kilder

KRLE
Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder

 

VGS

Norsk
Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner

Samfunnsfag
Bruke varierte digitale søkestragerier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere formålet og relevansen til kildene
Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

Religion og etikk
føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål

Sosialkunnskap
Formulere samfunnsfaglige problemstillinger og finne fram til, bearbeide og presentere informasjon ut fra problemstillingene.
Gjøre rede for sentrale behov hos barn og unge og drøfte hvordan oppvekstmiljø kan påvirke tilfredsstillelse av behovene.
Gjøre rede for årsaker til folkevandringer, drøfte prinsippene for norsk innvandringspolitikk og vurdere tiltak som kan lette integrering av innvandrere i Norge.

Politikk og menneskerettigheter
Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Lightup: Traffickalt Grunnkurs

Et grunnkurs for ungdomskolen og videregående om menneskehandel og seksuell utnyttelse fra ungdomsorganisasjonen Lightup. Opplegget inneholder informasjonshefter med oppgaver og ett spill.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Tverrfaglege tema: Folkehelse og livsmeistring, Berekraftig utvikling

8-10 trinn

KRLE
Kjerneelementer

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Kompetansemål

  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Samfunnsfag

Kjerneelementer

  • Bærekraftig samfunn
  • Identitetsutvikling og fellesskap

Kompetansemål

  • utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

 

Utgått læreplan

8-10 trinn

KRLE
drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.

Samfunnsfag
bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
 

VGS

Samfunnsfag

UTFORSKAREN
utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

INDIVID, SAMFUNN OG KULTUR
gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer

politikk, individ og samfunn

SOSIALKUNNSKAP
Diskutere følger av sosiale problemer for individ og samfunn
vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter
 

 

 

Spire: Framtidens klimahelter - Utdanning for bærekraftig utvikling

Undervisningsopplegget fra Spire har fokus på klimaendringer, en av de store utfordringene innenfor bærekraftig utvikling. Målet med undervisningsopplegget er å skape kunnskap, engasjement og tro på egen evne til å påvirke.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

Topp 5 relevante kompetansemål
● utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problemer og drøfte ulike
løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegreper
● diskutere begrepene økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig
utvikling og forholdet mellom dem
● gjøre rede for rettighetene man har som forbruker, og diskutere forbrukerens etiske
ansvar
● drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsforumer og vurdere egne forståelser
i lys av andres innlegg
● utforske og diskutere hvordan man kan være med i og påvirke det politiske systemet
gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning


Norsk

Topp 5 relevante kompetansemål
● lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige
argumenter i diskusjoner
● skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram,
etter mønster av ulike eksempeltekster
● vurdere og revidere egne tekster ut fra faglige kriterier
● gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende
tekster på hovedmål og sidemål
● bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner

Naturfag

Topp 5 relevante kompetansemål
● gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling
● kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som
kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
● undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på
argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
● forklare hva drivhuseffekt er, og gjøre rede for hvordan menneskelig aktivitet endrer
energibalansen i atmosfæren
● gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt i arktiske og lavtliggende
områder og drøfte ett aktuelt klimatiltak

Geografi

Topp 5 relevante kompetansemål
● gjøre rede for globale hav- og luftstrømmer og forklare hva de har å si for klimaet
● gjøre greie for forhold som bestemmer vær og klimaforhold i Norge
● drøfte årsaker til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger de har på samfunn som
blir rammet
● gjøre rede for ressursbegrepet og diskutere hva som er lagt i begrepet bærekraftig
ressursutnytting
● gjøre rede for globale forskjeller i fordeling og levekår, forklare mulige årsaker til de og
drøfte hvordan en kan jevne ut forskjellene mellom land

Plan: Likeverd og diskriminering av jenter

Undervisningsopplegget ser på sammenhengen mellom kjønnsstereotyper, likestilling og diskriminering av jenter globalt. Materiellet inneholder blant annet et oppgavehefte og lærerguide, en Kahoot og en liten film. Undervisningsopplegget fra Plan er laget for 8. - 10. trinn og vgs.

Foto: Plan international

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

10. trinn

Samfunnsfag

  • Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.

KRLE

  • Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
  • Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.

VG1/VG2

Samfunnsfag

  • Definere omgrepet kultur og gje døme på korleis kultur, kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer frå stad til stad og endrar seg over tid. drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.

Religion og Etikk

  • Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål. Drøfte syn på kjønn og kjønnsroller hos noen filosofer.

Sosiologi og Sosialantropologi

  • Definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer drøfte massemedienes rolle i sosialiseringen.

 

 

Mission impact

Forum for utvikling og miljø står bak en filmserie om våpenhandel, skatteparadiser og plast. På Global skole finner du oppgaver knyttet til filmene i fagene naturfag og samfunnsfag.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Samfunnsfag

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn.
  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine

KRLE

  • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Naturfag

  • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Videregående

Samfunnsfag

Utforskeren

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

Internasjonale forhold

  • Gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Naturfag

Bærekraftig utvikling

  • Kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster

 

Internasjonal handel og bærekraftig utvikling

Undervisningsopplegg for å bygge kunnskap om rettferdig handel. Opplegget er tilrettelagt for VGS og dekker kompetansemål innenfor både samfunnsøkonomi, naturfag, geografi, samfunnsfag og politikk. Det er utviklet av Fairtrade Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

VG1 Samfunnsøkonomi 

Internasjonal økonomi

  • Gjøre rede for årsaker til og virkninger av internasjonal arbeidsdeling og samhandel

Inntektsfordeling og miljøproblemer

  • Drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskuterer mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet.
  • Drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer

VG1 Naturfag

Bærekraftig utvikling

  • Gjør rede for begrepet bærekraftig utvikling
  • Kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster

VG1 Geografi

Ressurser og næringsvirksomhet

  • Gi eksempel på lokaliseringsfaktorer som er viktige for global økonomisk virksomhet og internasjonal arbeidsdeling og vurdere hva dette har å si i dag.

Demokrati og utvikling

  • Gjøre rede for globale forskjeller i fordeling og levekår, forklare mulige årsaker til de og drøfte hvordan en kan jevne ut forskjellene mellom land.

VG 1 Samfunnsfag

Utforskeren 

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problemer og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fag begreper.

Internasjonale forhold

  • Definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet & finne eksempler på ulike typer konflikter og menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre.

Inntektsfordeling og miljøproblemer

  • Forklare indirekte virkninger av produksjon og forbruk
  • gjøre rede for ulike virkemidler for å motvirke miljøproblemer

Individ samfunn og kultur

  • Gjøre rede for rettighetene en har som forbruker og diskutere forbrukerens etiske ansvar.

VG2 Politikk, Individ og Samfunn

Produksjon og arbeid

  • Forklare begrepet internasjonal arbeidsdeling og drøfte sammenhenger mellom produksjon og samfunnsendring i et globalt perspektiv.

Menneskerettigheter i politisk praksis

  • Gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analyserer årsaker til bruddene.

Falske nyheter og kildekritikk

Et undervisningsopplegg som knytter kildekritikk til oppgaveskriving, medborgerskap og demokrati. I lærerveiledningen er det vedlagt en nedlastbar presentasjon, og en Kahoot om kildekritikk og falske nyheter. Nederst på siden er det noen forslag til oppgaver og lenker til mer informasjon og filmer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap

8-10 trinn

Demokrati i praksis

  • reflektere over hva som binder et demokratisk samfunn sammen
  • bruke ulike påvirkningskanaler for å nå ut til en bestemt målgruppe og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til påvirkning

Samfunnsfag

  • utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
  • vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
  • utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten

Norsk

  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster

VG1

Norsk

  • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte

Samfunnskunnskap

  • reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
  • vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
  • reflektere over eigne digitale spor, utforske kven som har tilgang til spora, og drøfte korleis data og personopplysningar kan brukast eller misbrukast

--------------------------------------------------------------

Utgått læreplan

10 årstrinnet

Utforskaren

•    Bruke statistiske kjelder til å berekne og beskrive tendensar og variasjonar i samfunnsfaglege drøftingar og vurdere om statistikken gjev påliteleg informasjon

•    Vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning

•    Reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene

•    Skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar

Samfunnsfag

•    Gje døme på kva samarbeid, medverknad og demokrati inneber nasjonalt, lokalt, i organisasjonar og i skolen

Ingen bærekraftig utvikling uten helse, likestillting og utdanning

Dette materiellet er utarbeidet av organisasjonen Sex og politikk. Formålet er å skape kunnskap om FNs bærekraftsmål på en engasjerende måte for elevene, med fokus på målene for helse, likestilling og utdanning, og hvordan seksuell og reproduktiv helse og rettigheter er integrert i disse.

Demokratiet i krise?

Undervisningsopplegget inneholder artikler, film og bakgrunnsstoff om det som blir sett på som krisen for det liberale demokratiet. Det blir satt i sammenheng med hva som kjennetegner og er utfordringene for et demokratisk system.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Utforskaren VG1/VG2

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep 

 

Politikk og demokrati  VG1/VG2

•    Utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad
•    Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar
•    Diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
•    Diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
 

Internasjonale forhold VG1/VG2

  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Ulike typer konflikter

Lær om hvordan FN og forskere skiller mellom ulike typer konflikter, og hvilke konsekvenser dette har for hvordan det internasjonale samfunnet kan gripe inn i en konflikt. Opplegget vil gi elevene et grunnlag for å utforske hvorfor en konflikt har blitt en krig, og hva som skal til for at det blir fred.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

8-10 trinn

Samfunnsfag

  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane

VG1/VG2

Samfunnsfag

  • reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
  • utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper

VG3

Historie

  • reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken
  • drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning

------------------------

Eldre lærplan

10. ÅRSSTEGET
Historie

  • Drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-talet.

VGS

Politikk og demokrati

  • Gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar.

Internasjonale forhold

  • Finne døme på ulike typar konfliktar og menneskeretsbrot og drøfta kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere. 

VALGFAGET DEMOKRATI I PRAKSIS

  • Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon
  • Drøfte hvordan konflikter kan forebygges
  • Diskutere bruk av dialog og kommunikasjon som virkemiddel for å løse konflikter.
  • Drøfte internasjonale konflikter skapt av opprør og revolusjon

Politiske partier om bistand og internasjonale spørsmål

Hva mener de norske politiske partiene om bistandspolitikk og internasjonale spørsmål? I dette undervisningsopplegget kan elevene utforske partienes politikk og argumentasjon ved hjelp av kilder som partiprogrammer og debatter.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag kompetansemål etter Vg1/Vg2
 

Utforskaren

  • Bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Politikk og demokrati

  • Analysere grunnleggjande skilnader mellom dei politiske partia i Noreg
     

Internasjonale forhold:

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

Samfunnskunnskap 10 årssteget

  • Gjere greie for korleis ulike politiske parti fremjar ulike verdiar og interesser, knyte dette til aktuelle samfunnsspørsmål og argumentere for eige syn

 

Rollespill: I Kongos dype skoger

I rollespillet I Kongos dype skoger representerer elevene partene i forhandlinger om vern av regnskog. Elevene får ta del i de mange dilemmaene som oppstår når et skogområde skal vernes. De lærer om sammenhengen mellom klima og regnskog, og om urfolks rett til å bevare sin kultur og levesett.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag

  • Diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

Urbanisering

Urbanisering er et av de mest sentrale utviklingstrekkene ved verdenssamfunnet i vår tid. Byenes eksplosive vekst fører til både utfordringer og muligheter. Dette undervisningsopplegget gjør det mulig for elevene å utforske urbanisering og se det i sammenheng med en rekke andre samfunnsforhold. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag kompetansemål etter Vg1/Vg2

Utforskaren

  • Formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • Bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • Bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling·       

Politikk og demokrati

  • Utforske og diskutere korleis ein kan være med i og påverka det demokratiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påverknad. 

 

Global ulikhet

I dag eier én prosent av verdens befolkning over halvparten av verdens formue. Hvor mye av dette skyldes forskjeller i flaks og dyktighet, og hvor mye skyldes globale maktstrukturer? Bygger vår rikdom på andres fattigdom? Bidrar internasjonale reguleringer til å minke, eller øke forskjellene i verden? Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Attac Norge.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg 3 Kompetansemål etter VG1/VG 2

Utforskeren:

  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

 

Politikk og demokrati:

  • diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei
  • diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold

 

Internasjonale forhold:

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

Ung i Brasils storbyslum

Problemene er globale, men løsningene har ofte en basis i et lokalt initiativ og lokale løsninger. Temaene som omfattes er kriminalitet, fattigdom, rus, vold, oppvekstmiljø, gatebarn, storbyproblemer, klasseskiller og velferdsstat. Utarbeidet av Kolibri - Children At Risk Foundation.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Internasjonale forhold

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Funksjonshemmede, menneskerettigheter og bistand

Hva er en menneskerettighet? Hvilke menneskerettighetskonvensjoner har FN utarbeidet? Hvorfor er det laget en konvensjon spesielt for funksjonshemmede? Opplegget er utviklet av Norges Handikapforbund.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
  • finne eksempler på ulike typer menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre
  • drøfte årsaker til at fordommer og diskriminering oppstår og hvilke tiltak som kan motvirke dette
  • gjøre greie for årsaker til arbeidsløshet og drøfte måter det kan reduseres på
  • reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø
  • utforske aktuelle globale problemer og drøfte ulike løsningsforslag muntlig med presis bruk av faglige begreper
  • diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
  • bruke informasjon frå statistikk til å drøfte en samfunnsfaglig problemstilling
  • utforske hvordan en kan være med i og påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning

U-landsgjeld

Tror du at utviklingsland mottar mer bistand enn de betaler i utenlandsgjeld, eller er det omvendt? Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning? Hva er Norges rolle? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med SLUG

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

U-landsgjeld

Hva er u-landsgjeld? Hvorfor tar land opp lån? Hvem gir disse lånene? Hva skjer når land ikke kan betale tilbake gjelden sin? Hvordan påvirker gjelden landenes evne til å sørge for grunnleggende menneskerettigheter som helse og utdanning til egen befolkning?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Politikk og demokrati

  • utforske og diskutere korleis ein kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanalar for påverknad

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Norge som utlåner

Hva er en statsobligasjon? Hvordan henger Oljefondets investeringer i statsobligasjoner sammen med utenlandsgjeld? Kan det skje at Norge investerer i stater som bruker pengene på å undertrykke egen befolkning?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 

Samfunnsfag

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

 

Politikk og Menneskerettigheter

Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter

  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
  • vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk

Sweatshop

Det norske klesforbruket øker og øker. Størsteparten av klærne som selges i norske klesbutikker er produsert i såkalte lavkostland i Asia, som India, Kina, Bangladesh og Kambodsja. Det er en rekke utfordringer knyttet til å legge produksjonen av klær til disse landene. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på noen av dem. Opplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

VG1/VG2

Samfunnskunskap 

  • utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
  • drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
  • drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
  • gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt

Geografi

  • reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv

Historie

  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv

--------------------------------------------------------

Eldre læreplan

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

 

Levelønn

Tekstilarbeidere i Kambodsja tjener lite, men så er det også billig å leve i Kambodsja. Eller....? Hva er forskjellen på levelønn og minstelønn? Hva gjør kleskjedene for å sikre at arbeiderne får en lønn de kan leve av? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda



 

Trygge og sunne arbeidsforhold

321 000 mennesker dør årlig i arbeidsulykker. Flere store ulykker har de siste årene rammet tekstilindustrien. Hvorfor skjer disse ulykkene? Hva kan gjøres for å bedre sikkerheten for arbeiderne i tekstilindustrien? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

Organisasjonsfrihet

Hvilken rolle spiller fagbevegelsen i norsk arbeidsliv? Hvordan er det å være fagorganisert i land som Kina, Bangladesh og Kambodsja? Undervisningsopplegget er laget i samarbeid med Framtiden i våre hender.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskeren 

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Individ, samfunn og kultur

  • gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske ansvar

Arbeids- og næringsliv

  • gjere greie for arbeidstakar- og arbeidsgjevarorganisasjonane og deira plass i arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Kjør debatt!

Hvem har ansvaret for å ta tak i utfordringene i tekstilindustrien? Hvordan kan arbeidsforholdene i bransjen forbedres? Ta debatten i klassen! 

Handelsspillet

Handelsspillet passer fra 20 til 70 deltakere, og er en engasjerende og aktiviserende måte å forklare hvorfor fattige land ikke alltid klarer å komme seg ut av fattigdommen. Spillet tar rundt en time, og passer best for elever på 10. trinn og VGS. Utviklet av Changemaker.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag 10. trinn

Geografi

  • undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
  • kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling

Samfunnskunnskap

  • beskrive hovudtrekk i norsk økonomi og korleis vår økonomi heng saman med den globale økonomien

 

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

 

Samfunnsøkonomi 1

Nasjonalregnskap og økonomisk vekst

  • gjøre rede for den økonomiske veksten i Norge og andre industriland og forklare årsaker til denne veksten

Inntektsfordeling og miljøproblemer

  • gjøre rede for forskjeller i inntekter og økonomisk vekst mellom ulike land
  • diskutere hva som kan gjøres for å oppnå vekst i fattige land
  • forklare indirekte virkninger av produksjon og forbruk

Internasjonal økonomi

  • gjøre rede for begrepet konkurranseevne og drøfte faktorer som påvirker konkurranseevnen
  • drøfte muligheter og utfordringer knyttet til økt internasjonal handel

 

Samfunnsøkonomi 2

Inntektsfordeling og miljøproblemer

  • drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer
  • drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskutere mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet

Internasjonal økonomi

  • forklare teorier om hvorfor land handler med hverandre
  • gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel
  • drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til Norges forhold til WTO og EU

Økonomisk vekst

  • gjøre rede for mulige årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land
  • gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst

Undervisningsopplegg fra NUPI

Artikkelserien Hvor hender det? med tilhørende arbeidsoppgaver er rettet mot folk som er interessert i internasjonale spørsmål, og kan brukes som undervisningsopplegg i blant annet samfunnsfag, politikk og menneskerettigheter, historie, og geografi. Du må selv knytte artiklene til kompetansemål i fagene. Nettstedet drives av NUPI (Norsk Utenrikspolitisk Institutt).





 

Undervisningsopplegg fra NDLA

På nettsidene til NDLA (Nasjonal Digital Læringsarena) finner du digitale opplegg tilpasset samtlige kompetansemål i læreplanen for samfunnsfag på videregående.

Undervisningsopplegg fra minstemme.no

minstemme.no er er et nettsted for læring om demokrati og deltakelse, tilpasset årstrinn, fag og kompetansemål. Her finner du flere opplegg knyttet til læreplanen i samfunnsfag.  

Undervisningsopplegg fra FN-sambandet

FN-sambandet har en rekke undervisningsopplegg og aktiviteter tilpasset læreplanen i samfunnsfag. På undervisningsidene til FN-sambandet finner du mer informasjon. Noe er åpent for alle, og noe er forbeholdt medlemskoler.

Selskaper og samfunnsansvar

Et undervisningsopplegg i fem deler om selskaper, samfunnsansvar og menneskerettigheter. Vi ser nærmere på hva internasjonale aktører som FN og OECD gjør på feltet, og på hvordan norske selskaper og Oljefondet opptrer i forhold til menneskerettigheter. Opplegget er basert på Forum for Utvikling og Miljø sitt temahefte om bedrifters samfunnsansvar

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

 

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep

  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering

  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter

  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene.

Har selskaper et samfunnsansvar?

Hva slags makt har selskaper i dagens samfunn? Har selskaper et ansvar for samfunnet der de opererer? Hva skjer hvis selskaper bidrar til brudd på menneskerettighetene eller forurenser miljøet?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

 

FN, selskaper og menneskerettigheter

Kan FN gjøre noe dersom selskaper bidrar til brudd på menneskerettighetene? Hvordan jobber FN for å sikre at dette ikke skjer?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Norske selskaper ute i verden

Hvordan opptrer norske statseide selskaper når de etablerer seg i andre land? Er norske selskaper bedre enn andre?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

 

OECDs kontaktpunkt

Har Norge noen internasjonale forpliktelser for å følge opp hvordan norske selskaper opptrer i utlandet? Hvordan jobber det norske kontaktpunktet for OECD for å sørge for at norsk næringsliv respekterer menneskerettighetene?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Kan Oljefondet bidra til at bedrifter respekterer menneskerettighetene?

Har investorer mulighet til å bidra til at selskaper de investerer i respekterer menneskerettighetene? Hva gjør det norske Oljefondet for å påvirke selskaper i positiv retning? Bør Oljefondet ta hensyn til menneskerettigheter når det investerer? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Samfunnsfag Vg1/Vg2

Utforskaren

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
     

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

 

Politikk og menneskerettigheter

Internasjonale politiske systemer og aktører

  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
     

Menneskerettighetene i politisk praksis

  • gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
  • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Fattig og rik i samme verden (SAF1-03)

Et undervisningsopplegg i syv deler om økonomisk ulikhet mellom folk, land og verdensdeler. Undervisningsserien er basert på FN-sambandets hefte "Fattig og rik i samme verden" skrevet av professor Tore Linné Eriksen. Oppleggene kan bygge på hverandre eller jobbes med hver for seg.

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Sjampanjeglasset (SAF1-03)

Hvor stor forskjell er det på fattig og rik i verden? Hvorfor er det sånn? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Utforskaren

  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene

 

Politikk og demokrati

  • analysere grunnleggjande skilnader mellom dei politiske partia i Noreg

 
Internasjonale forhold
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Har det alltid vært slik? (SAF1-03)

Hvorfor er Europa rikere en for eksempel Asia? Har det alltid vært slik? Og vil det alltid være slik? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Hvor mange fattige er det? Og hvor bor de? (SAF1-03)

Hva vil det egentlig si å være fattig? Hvor mange fattige dreier seg om? Blir det flere eller færre? Hvor bor de fattigste i verden? Og hvordan kan man måle fattigdom? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Penger er ikke alt

Fattigdom handler om mer enn mangel på penger. Dette er fjerdje del av undervisningsopplegg om økonomisk ulikhet mellom folk, land og verdensdeler basert på FN-sambandets hefte Fattig og rik i samme verden skrevet av professor Tore Linné Eriksen. Utviklet i samarbeid med Global Skole.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Tema 5 Møte med Rabiya og Tabitha

Diskusjonen om internasjonal fattigdom og ulikhet handler ofte om tall, statistikk og forskjellige målemetoder. Men bak de ulike indeksene har fattigdommen et ansikt. Alle fattige er heller ikke like, like lite som alle rike er det. I dette opplegget ser vi nærmere på ulike måter for å måle fattigdom, og hvor komplekst fattigdom egentlig er. 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Formue gir makt (SAF1-03)

Hva slags makt har mennesker med store formuer? Stemmer det at store selskaper kan ha mer makt enn stater? Hvordan brukes denne makten? 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Utforskaren
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

Både nasjonalt og globalt (SAF1-03)

Stemmer det at de forskjellene mellom fattige og rike øker både nasjonalt og globalt - også her i Norge? Hvor store er disse forskjellene? Og hva gjør den økonomiske ulikheten med samfunnet?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Sult i krisetider (SAF1-03)

Økte matvarepriser er en del av den økonomiske krisa som verden står overfor. Hvorfor øker prisene? Hvordan påvirker dette folk i ulike deler av verden?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
 
 
Utforskaren
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Framtida er allerede her (SAF1-03)

Hva slags forandringer skjer med klimaet på kloden vår? Hvordan påvirker klimaendringer folk i ulike deler av verden? Og har klimaendringene noen sammenheng med oss og hvordan vi lever våre liv her i Norge?

FNs Tusenårsmål (SAF1-03)

Klarer verden å oppfylle FNs tusenårsmål innen den planlagte fristen i 2015? Hvordan går arbeidet med tusenårsmålene? Finnes det andre og bedre måter å arbeide for redusert fattigdom på? 

 
Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål
Samlet vil arbeid med undervisningsoppleggene i denne serien delvis dekke følgende kompetansemål:
 
Utforskaren
  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
 
Internasjonale forhold
  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere
  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Fattig og rik - er olje et problem eller en løsning?

Undervisningsopplegg i tre deler om olje, fattigdomsreduksjon og bærekraftig utvikling. Opplegget består av to faglige emner og et rollespill, og er utviklet av Hei Verden og Vennskap Nord/Sør. 

Gå til introside Kompetansemål Vis opplegg

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1 / Vg2, Utforskeren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Samfunnsfag, Vg1 / Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • ·diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Kompetansemål knyttet til innhold, Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Olje og fattigdomsreduksjon

Emne 1: Hvorfor har noen  land med mye olje blitt rike, mens andre oljerike land har stor fattigdom? Kan norske oljeselskap bidra til en positiv utvikling i fattige land med mye olje?

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Energi, klima og bærekraftig utvikling

Emne 2: Er det bra for fattige mennesker at Norge produserer mer olje og gass? 

 

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål

Metodiske kompetansemål (Samfunnsfag Vg1/Vg2, Utforskaren)

  • formulere ei aktuell samfunnsfagleg problemstilling og skrive ein drøftande tekst ved å bruke fagomgrep, variert kjeldetilfang og kjeldetilvisingar
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løysingsforslag munnleg og skriftleg med presis bruk av fagomgrep
  • bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling

 

Samfunnsfag, Vg1/Vg2

  • gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
  • definere omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei

 

Geografi, Vg1

  • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
  • gjere greie for globale skilnader i fordeling og levekår, forklare moglege årsaker til dei og drøfte korleis ein kan jamne ut skilnader mellom land

 

Naturfag, Vg1

  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling 

Oljespillet i Uteria

Et rollespill om diktatorer, ressursfordeling, menneskerettigheter, korrupsjon, bærekraftig utvikling, internasjonale selskaper – og olje. 

Hva er identitet?

Temaet for undervisningsopplegget er å utforske egen og andres identitet, og muligheter og utfordringer knyttet til identitetsspørsmål i en kulturell kontekst. Undervisningsopplegget er beregnet til to-tre skoletimer.

Gå til undervisningsopplegg Kompetansemål Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre når det kommer til muligheter og utfordringer tilknyttet identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for evne til perspektivtaking, gjennom forståelse av ulike syn og evner til å uttrykke eget standpunkt til temaet, og å drøfte årsaker og tiltak mot rasisme og diskriminering. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.

Tverrfaglig tema: Folkehelse og livsmestring

8-10 trinn

KRLE

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

Norsk

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

Samfunnsfag

  • reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
  • reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar

VG1/VG2

Norsk

  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig

Samfunnskunnskap

  • gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
  • reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie

------------------------------------

VGS utgående læreplan

Individ, samfunn og kultur

  • Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke dem til å undersøke og diskutere trekk ved sosialiseringen av ungdom i Norge
  • Diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer
  • Drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår og hva slags tiltak som kan motvirke dette
dokumentsok

E-biblioteket

E-biblioteket inneholder over 2000 lenker til temasider, dokumenter og nettsteder. De fleste av disse er på norsk. Her finner du artikler fra blant annet NUPI sitt Hvor hender det og Bistandsaktuelt, samt temasider og digitale publikasjoner fra Norad, Redd Barna, Flyktninghjelpen, UD og mange andre norske nord-sør aktører.

Søk i e-biblioteket på global.no →

globus

Ressurssamling

Vi har samlet foredrag, undervisningsmateriell, verktøy, litteratur osv, som vi tenker kan være nyttige.

Sjekk ut ressurssamlingen →