Plan: Likeverd og diskriminering av jenter
10. trinn
Samfunnsfag
- Gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme.
KRLE
- Drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder.
- Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur.
VG1/VG2
Samfunnsfag
- Definere omgrepet kultur og gje døme på korleis kultur, kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer frå stad til stad og endrar seg over tid. drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette.
Religion og Etikk
- Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål. Drøfte syn på kjønn og kjønnsroller hos noen filosofer.
Sosiologi og Sosialantropologi
- Definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer drøfte massemedienes rolle i sosialiseringen.
Hva er kultur?
Samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
- definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd
- gjøre rede for hvordan sosiologer og sosialantropologer går fram for å innhente kunnskap om samfunnet
Kulturforståelse
- gjøre rede for ulike betydninger av begrepet kultur og reflektere over meningsinnholdet i uttrykk som ”norsk kultur”
- bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
- forklare forskjellen på begrepene egosentrisk og etnosentrisk, bruke begrepene til å analysere årsaker til konflikter mellom individer og mellom grupper og diskutere løsninger på konfliktene
- gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn
Sosialisering
- definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
Hva er norsk kultur?
Samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
- definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd
- gjøre rede for hvordan sosiologer og sosialantropologer går fram for å innhente kunnskap om samfunnet
Kulturforståelse
- gjøre rede for ulike betydninger av begrepet kultur og reflektere over meningsinnholdet i uttrykk som ”norsk kultur”
- bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
- forklare forskjellen på begrepene egosentrisk og etnosentrisk, bruke begrepene til å analysere årsaker til konflikter mellom individer og mellom grupper og diskutere løsninger på konfliktene
Sosialisering
- definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
Kroppsritualer blant Nacirema
Samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
Kulturforståelse
- bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
- gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn
Sosialisering
- definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
Bistand
I dette undervisningsopplegget legges det opp til å uttrykke seg muntlig gjennom å samtale om, diskutere og begrunne synspunkter, perspektiver og begrepsbruk rundt bistand, utvikling og fattigdom. Gjennom bruk av praktiske øvelser som rollespill og planlegging av eget bistandsprosjekt er det rom for hver enkelt å kunne observere, lytte godt og gi god respons til andre. Videre tilrettelegges det for både lese- og digitale ferdigheter gjennom å utforske, velge ut og kritisk vurdere artikler og nettsider på internett.
- Analysere årsaker til kulturforskjeller og identifisere faktorer som gjør at kulturer er stabile eller endrer seg
- Gjøre rede for ulike former for kommunikasjon mellom mennesker, diskutere hvordan ny teknologi kan føre til endringer i kommunikasjonsformer, og drøfte følger av endringene
- Gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
- Forklare hvordan politiske ideologier behandler makt- og fordelingsspørsmål og drøfte oppfatninger av rettferdighet og fordeling
Valg av partner
I dette undervisningsopplegget legges det opp til å uttrykke seg muntlig gjennom å samtale om, diskutere og begrunne synspunkter og holdninger når det gjelder frihet til å velge partner. Gjennom bruk av øvelser er det rom for hver enkelt å kunne lytte godt og gi god respons til andre. Videre tilrettelegges det for både lese- og digitale ferdigheter gjennom å utforske, velge ut og kritisk vurdere og sammenligne artikler og nettsider på internett.
Sosiologi og sosialantropologi
Samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
Kulturforståelse
- gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn
Sosialisering
- definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
- diskutere årsaker til sosiale avvik og reflektere over samfunnets reaksjoner på sosiale avvik
Samfunnsfag
Individ, samfunn og kultur
- definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
- drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og hvilke tiltak som kan motvirke dette
Politikk og demokrati
- utforske og diskutere hvordan en kan være med i å påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påverkning
- gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet, blant annet representasjon fra urfolk og minoriteter
Fordommer og stereotypier
Samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
Fordeling av goder
- gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
- definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
- gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet
Fordommer
Samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
Fordeling av goder
- gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
- definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
- gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet
Stereotypier
Samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
Fordeling av goder
- gjøre rede for prinsipper for fordeling av goder og diskutere hvordan prinsippene henger sammen med maktforhold i samfunnet
- definere begrepet sosial mobilitet, gjøre rede for forutsetninger for sosial mobilitet og drøfte konsekvenser av høy og lav mobilitet
- gjengi og bruke teorier om lagdeling og klasser for å forklare sosial ulikhet
Hva er identitet?
Muntlige ferdigheter oppøves i dette undervisningsopplegget gjennom at elever lytter til, vurderer, gir respons på og videreutvikler innspill fra hverandre angående muligheter og utfordringer knyttet til identitet og sosialisering. Videre legges det til rette for forståelse av ulike syn og evne til perspektivtaking, samt å uttrykke egne meninger rundt temaet. Undervisningsopplegget legger også opp til utvikling av digitale ferdigheter gjennom utforskning av nettsteder, informasjonssøking, og å velge ut relevant informasjon.
Samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
- definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd
Kulturforståelse
- analysere årsaker til kulturforskjeller og identifisere faktorer som gjør at kulturer er stabile eller endrer seg
- gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn
Sosialisering
- definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
- sammenlikne sosialisering i primær- og sekundærgrupper og reflektere over sosialisering som en livslang prosess